Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Hiker +


Anbefalte innlegg

Annonse

Optimus Hiker + er Novabrenner i gammeldags 111 boks. Jeg anbefaler finerplate. Nei, jeg hevder du bare har nødt til å ha finerplate... Hele boksen blir veldig varm, særlig når du koker på store kjeler. Etter mye erfaring med vanlig, gammel 111, vet jeg at denne løsningen er MEGET stødig, men blir varmere i bunn enn moderne slangeprimuser som likner månelandingsfartøy. Den eneste primustypen som ikke krever finerplate er de tradisjonelle messingprimusene av typen Primus 210 eller liknende. De har passe størrelse på tanken, ca. 0,6 liter. Da blir primusen bred nok til å bli stødig og varmen produseres så høyt over teltbunnen at det ikke blir varmt og farlig.

Noen ganger er eldgammel nostalgi det beste som finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste primustypen som ikke krever finerplate er de tradisjonelle messingprimusene av typen Primus 210 eller liknende. De har passe størrelse på tanken, ca. 0,6 liter. Da blir primusen bred nok til å bli stødig og varmen produseres så høyt over teltbunnen at det ikke blir varmt og farlig.

Har selv en optimus 00. Med tanke på varme og brannfare er jeg enig, men ikke fra et praktisk... Med et glatt, syntetisk inntertelt har du valget mellom å la de spisse messingbeina stikke hull i innerteltet - eller la primusen skli rundt som på en annen skøytebane. En treplate eller i hvert fall et stikke-og-sklisikkert underlag vil lønne seg også med disse primusene.

På snø passer for øvrig modell 00 fint oppi en rottefella snøspade. Ikke superstabilt, men greit nok.

Noen ganger er eldgammel nostalgi det beste som finnes...

Ingen bevegelige deler i brennerhodet og etter forholdene brukbart kompakt og lav vekt (husk, dette er robuste førkrigspatenter vi snakker om!)... driftsikker, skuddsikker... Nostalgi-faktoren er bare en bonus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.