Gå til innhold
  • Bli medlem

Bardunering om vinteren, noen tips?


Anbefalte innlegg

Jeg drar til Finse på mandag for å gå til Haukeliseter. Evnt. fortsette videre til ljosland om formen og været er bra.

Jeg har et splitter nytt telt ( helsport fjellheimen x-treme camp 2). Har slått det opp ute i hagen, og det ser meget bra ut.

Ser at teltet har voldsomt med barduneringsmuligheter. Om man skal feste absolutt alt (inkludert pluggfestene nederst på teltet) kommer man opp i rundt 30 teltplugger.

Er også stormmatter på teltet.

Selv har jeg 12 snøplugger + 2ski og 2 staver. Er det noen som har noen formening om hva jeg burde gjøre? hvor mange plugger trenger man for å være sikret mot storm? og hvilke barduner burde man prioritere?

noen andre tips om bardunering?

De veiere jo en del de snøpluggene så er kjipt å ha med unødvendig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du kommer langt med de pluggene du har jeg. Alle bardunene i kortendene kan du bruke bare en plugg på, og legger du snøblokker på stormmattetne trenger du ikke å bruke alle pluggfester nederst på langsidene. Jeg har også et Fjellheimen Xtrem og har 16 snøplugger som jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 plugger er mer enn jeg noen gang har hatt med sommer som vinter, og jeg har noen teltdøgn under ganske heftige forhold.. Fyller du stormmattene med snø og klapper det hele fast og fint, trengs kun plugger i hjørnene og på siden mot vinden. da har du masse bardunplugger igjen, også her prioriterer du de bardunene som er mot vinden... Sist tur jeg bodde i telt alene hadde jeg med 7 plugger + ski og staver, det var nok for mitt telt jaffal.

et problem med mange plugger er jo det faktum at det veier en hel del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å benytte standardplugger i snø, det krever bare litt tråkking. I store mengder ny puddersnø er det litt kronglete, men dette er uvanlige forhold på påskefjellet, der skare eller fast snø finnes rett under eventuell nysnø. Derfor kan du ta med standardpluggene og benytte dem i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Fjellheimen Xstrem, med 16 stk 50cm snøplugger. De veier litt, men de gjør virkelig jobben sin. Lette å jobbe med, og sitter som støpt.

Jeg vil fraråde deg å benytte skiene, da de kan knekke (tro det eller ei), så legg de heller på innsiden mellom innertelt og yttertelt.

Støtter andres erfaring her med å samle bardunene litt, så slipper du med så mange plugger.

Forøvrig så gikk jeg fra Finse til Bjoreidalshytta for en uke siden. Vannene var sikre og føret var greit, litt tungt var det til tider. Gikk med pulk med utstyr for en uke. Det var kvistet hele veien til Bjoreidalshytta og enda lenger sør så det er nok kvistet stort sett hele veien nå.. Men på Kjeldebu traff jeg en kar som fortalte meg at ingenting fra Haukeli og oppover var kvistet. Men det tror jeg det er nå, for vet at de har kvistet i disse dager stort sett de vanlige rutene.

Hadde planer om å fortsette til Haukeli, men gnagsår (nybeynnerfeil) og mangel av GPS gjorde at jeg valgte å ikke fortsette. Ikke noe god følelse av å ikke ha GPS når det sikten er null. Jeg campet ved Bjoreidalshytta og når jeg våknet om morgenen blåste det liten kuling og sikten var dårlig. Med gnagsår i tillegg var det tryggere å sette kusren mot Maurset.

Men hadde en kanontur og utstyret fungerte perfekt. Neste gang blir det å polstre beina godt og innkjøp av Garmin Oregon, da blir det bare å gi gass. Kommer nok til å ta hele turen i løpet av april.

Husk å drikke mye mens du går og før oppstart om morgenen. Ser også på værmelingen at det er mildt på vidda og overskyet. Selv foretrekker jeg kulde og klart vær.....

Må også få skryte litt av fotposene jeg kjøpte før avreise og som jeg vurderte for og imot om jeg skulle gidde å ta med, de var veldig gode å ha!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardunerte mitt Svalbard 3 på Hardangervidda i betydelige vindmengder for noen uker siden, og brukte 8 snøplugger + 2 ski og 2 staver. Dette er mer enn tilstrekkelig nok, etter mitt skjønn - fjellet stod støtt som fjell. Så jeg støtter meg til flertallet av svarene her inne :lol:

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også et Fjellheimen X-trem og er veldig godt fornøyd med det. Jeg har 8 snøplugger + ski og staver og har aldri følt behov for noe mer. Har vandret en del på Hardangervidda og det greide seg fint i 18 m/s ved Finse en vinternatt i fjor. Passer på å få spadd snø over stormmattene så vinden ikke får tak under teltet og da blir det både lunere i teltet og det står mer stabilt. Finnes sikkert bedre telt enn dette, men min erfaring ifht andre telt jeg har forsøkt gir en god karakter. Pass på å sette skiene med stålkantene mot teltet så det ikke gnages over og så kan det være lurt å bevege litt på stavene så ikke reimene fryser fast en halv meter ned i snøen :lol:

Bardunstrammerne har jeg fjernet da de lager unødvendig mye krøll og floker. Har aldri savnet de, men irriterte meg desto mer mens jeg hadde de.

Kanalene til teltstengene er ikke trange akkurat, men det er fort gjort at de setter seg litt fast når man trekker de ut, og det blir fort kaldt hvis man blir stående å knote. Pass på at du kun trekker i teltduken på motsatt side av kanalenes åpning, så slipper du at stangleddene går fra hverandre.

Du får nok en kjempeflott tur ned til Haukeli og jeg misunner deg et lite grann :-) Skal selv gå Finse via Kjeldebu mot Haugastøl i April og gleder meg veldig!

Ha en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde deg å benytte skiene, da de kan knekke (tro det eller ei), så legg de heller på innsiden mellom innertelt og yttertelt.

Joda... Skia kan nok knekke, men da skal du jaggu være over snittet uheldig...

Så jeg gjør som Børge Ousland gjorde når han kryssa både arktis og nordpolen... --> bruker skia til å bardunere teltet..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar til Finse på mandag for å gå til Haukeliseter. Evnt. fortsette videre til ljosland om formen og været er bra.

Jeg har et splitter nytt telt ( helsport fjellheimen x-treme camp 2). Har slått det opp ute i hagen, og det ser meget bra ut.

Ser at teltet har voldsomt med barduneringsmuligheter. Om man skal feste absolutt alt (inkludert pluggfestene nederst på teltet) kommer man opp i rundt 30 teltplugger.

Er også stormmatter på teltet.

Selv har jeg 12 snøplugger + 2ski og 2 staver. Er det noen som har noen formening om hva jeg burde gjøre? hvor mange plugger trenger man for å være sikret mot storm? og hvilke barduner burde man prioritere?

noen andre tips om bardunering?

De veiere jo en del de snøpluggene så er kjipt å ha med unødvendig mye.

Hei. Et lite tips hvis du bruker pulk, er å tape sammen skjøtene på stengene, bortsett fra midtskjøtene. Skyv teltet sammen langs stengene, brett stengene tilbake og pakk teltet sammen på toppen av pulken. Skulle det bli uvær, går det mye kjappere å sette opp teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Et lite tips hvis du bruker pulk, er å tape sammen skjøtene på stengene, bortsett fra midtskjøtene. Skyv teltet sammen langs stengene, brett stengene tilbake og pakk teltet sammen på toppen av pulken. Skulle det bli uvær, går det mye kjappere å sette opp teltet.

Hvordan forhindrer du at stengene sklir ut av stanglommen på ene siden? Når stangen først har sklidd ut, så er det mindre å spare på denne løsningen, for det som ofte tar litt tid er nettopp å få stangen ned i stanglommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Herlig forum.

da går toget kl 08 i morgen tidlig. alt er nå pakket og klart.

Endte med 12 50cm snøplugger. Vet det er litt mye, men nå som jeg har pulk tar jeg det med.

Gleder meg, kommer turreferat senere.

mvh Ola Skaansar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fester stang-enden med tape/strips.

Jeg vet ikke hvordan teltet dere bruker ser ut, men alt etter konstruksjon burde det gå greit å feste enden av stangen. Jeg har et TNF VE-25 telt, og der er det bare å sette en litt kraftig strips på stangen på andre siden av maljen/hullet som man trer stangenden igjennom.

Håper du skjønte hva jeg mente.

Ellers hva angår om skiene kan brekke så ville jeg nok vært mest redd for at selve vinden brekker eller river opp skien. Hvis du graver den dypt nok ned og vinkler skien slik Andreas sier burde ikke dette bli et problem. Selv går jeg med telemarks-utstyr beregnet for utforkjøring, og da kan jeg umulig se for meg at skiene skulle klare å brekke!!

MVH Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fester stang-enden med tape/strips.

Jeg vet ikke hvordan teltet dere bruker ser ut, men alt etter konstruksjon burde det gå greit å feste enden av stangen. Jeg har et TNF VE-25 telt, og der er det bare å sette en litt kraftig strips på stangen på andre siden av maljen/hullet som man trer stangenden igjennom.

MVH Arne.

Jeg bruker Spitsbergen 4 camp. På helsport-telt så kommer ikke teltstangen til syne i det hele tatt, bortsett fra i enden der man setter den inn. Den glir ned i en lomme på motsatt side av innstikket. Å feste en strips eller tape utenpå lommen for å holde fast den glatte stangen, tror jeg dessverre ikke vil fungere så bra. Den vil nok lett kunne gli ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 snøplugger og telt med stormmatter? Jeg mener du har en passelig mengde plugger. Du har et lavt telt med lite vindfang. Prioriter feste der vinden drar i pluggene. Husk at vinden kan snu i løpet av natten... Finn le og vurder om du kan grave teltet litt ned i terrenget. Husk da snødybde nok til å kunne grave deg full ståhøyde i forteltet.

Standardtips:

Lange snøplugger har ofte/alltid flere hull nedover "pluggryggen". Finn hullet som er i midten mellom spiss og avstiverende. Knyt bardunen fast der og legg bardunen på tvers ned i snøen. Pakk litt etter med å tråkke forsiktig på pluggen. Da fordeler du belastning fra bardunen jevnt utover hele pluggflaten. Fester du bardunen i enden på vanlig måte, risikerer du å løsne pluggen fra snøen øverst der bardunen er festet.

Nødløsning:

I år er hele fjellet full av "sukkersnø". Påskesola må steke i dagevis for å skape kram snø med bæreevne. Er du helt desperat etter pluggfeste, kan du smelte snø og helle vannet gjennom et dørslag over pluggene. Vannet må være nedkjølt. Dette lager store klumper rundt pluggene som fungerer som lodd/snøanker. Metoden ble prøvd i vinter etter tips fra isfiskere.

Metoden kan bli mangelfull ved sterk vind. Her kreves betydelig mengder vann og mye fyring med primus. Lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du nok bore et hull igjennom både stangkopp og stangen og sette i en bolt, eller kansje aller helst en låsepinne. En av disse kansje: http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?template=node&nodeid=15938 Den ene må du kansje ha noe gummi på endene (for å ikke skade teltduken) og den andre med den runde bøylen så må bøylen bøyes til så den går rundt stangkoppen hvis du ikke finner en som er forhåndsbøyd.

Men jeg tror uansett det vil fungere å tape den stangkoppen din til stangen. Det vil naturlig vis ikke tåle så mye før den sklir av, men hvis du taper mens det er varmt så tapen setter seg så burde det holde bra når du skal sette opp teltet ditt! Bare prøv så finner du ut, erfaring er nok det beste! :)

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forhindrer du at stengene sklir ut av stanglommen på ene siden? Når stangen først har sklidd ut, så er det mindre å spare på denne løsningen, for det som ofte tar litt tid er nettopp å få stangen ned i stanglommen.

Hei. Har selv et Helsport Svalbard 3, er enig i at det kan være litt kinkig å få stanga ned i lomma. Det hjelper litt å dynke kanalen og lomma i sillikon, da glir det bedre. Men synes uansett at det er mye enklere å ha teltet liggende på pulken på denne måten, enn å drive å stappe det sammen hver morgen, Helsport sine transportposer er uansett alt for trange. De sier det er fordi teltet skal se mindre ut i butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt beroende på hvor mange vi er på tur. oftest er vi to(pluss hund)

da har vi: 4 ski, 4 staver, 2 breøkser, 2 pickets. men: jeg graver snømur rundt teltet. finner man en ok plass så tar det ca 30 min.

graver ned 30 cm(ett spede blad) og legger opp det som mur. du vinner to ting; du senker ned teltet samtidigt som du får snø till muren.

har ett TNF VE 25.

har aldri opplevd att teltet er på vei bort i vinden till tross for att jeg har vart ute i storm.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.