Gå til innhold
  • Bli medlem

Børge Ouslands fastmonterte teltstenger


qwer993

Anbefalte innlegg

Børge Ousland skriver i Turistforeningens årbok 1998:

"Alle kan få opp et telt i godt vær, selv om det er kaldt, men blåser det opp til uvær bør man ha prøvd det ut på forhånd, og ha et system som er så enkelt som mulig. Ved bruk av pulk kan nesten alle telt ligge delvis montert som en lang pølse i pulken. Stengene er da fastmontert i den ene enden av teltet, og leddene er tapet sammen, bare delt på midten. Det er et velprøvd system, og det tar bare et par minutter å få det opp eller ned. I tillegg pleier jeg å ha en 3-4 meter lang bardun i bakkant av teltet som jeg sikrer til en ski mens jeg jobber med det." (min utheving)

Er det noen her som har erfaring med denne metoden? Noen som vet hvordan teltstangen best festes i stanglommen i et Helsport telt? Kan ikke helt se for meg hvordan den glatte teltstangen greit skal kunne festes i stanglommen???

Dersom metoden skal kunne beyttes med pulker på rundt 1,5m lengde, så vil de fleste teltstenger dessuten måtte deles på minst to steder, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde dette med et kuppeltelt, og det var ikke bare-bare. Men for et tunneltelt skal det fungere meget bra antar jeg, uten å ha prøvd.

Det er ikke i seg selv et poeng å bare dele teltstengene i 2, du kan dele dem i 3-4 alt ettersom. Ideén er at du skal få all teltduken tredd ned på stengene FØR første knekken. Da kobler du bare sammen stengene, drar teltduken over til andre siden og fester det i plugghettene og voilá; ferdig bolig. Selv har jeg alltid festet en line eller wire til pulken når jeg går med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hilleberg beskriver denne metoden i sin katalog, de selger sågar en egen "pulkapåse" http://www.hilleberg.se/pulka%20bag.htm

Jeg bestemte meg derfor for å bruke metoden i påsken - 10 dager på Hardangervidda med Hilleberg Kaitum 2. Pulk: Norpulken Transport (jeg tror de kaller den Telemark nå). Som bemerket over; en deling er ikke nok, to må til. Jeg tilpasset så godt som mulig, og teipet resten av leddene før jeg dro. Vanlig tynn, blank pakketeip er glimrende. Jeg har ingen "pulkapåse", og anser den som unødvendig. Jeg laget to solide strikker for å holde orden på pakken. Jeg tok ikke pakken ut av pulken før forankringen var på plass (godt plantede ski eller nedgravde truger), og tok ikke strikken av før fotenden var festet.

Min konklusjon er klar: Metoden er tidsbesparende, men ikke sikker. Den er ikke å anbefale på telt der man ikke får festet stanga i holderen. Det er en annen tråd om dette et sted. Selv med beskjeden vindstyrke var det trøblete å holde duken på plass på stanga, og det krevde fullt sett med armer og bein. Det blåste litt i påsken, jeg var glad det ikke var mer.

Neste prosjekt er forankring av stanga i holderen. Finner jeg ikke ut av det, blir det gamlemetoden i utsatte strøk. Og det er jo bare der man trenger telt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg brukte tunelltelt, brukte eg konsekvent metoden vinterstid. Lengda på pulken, bestemmer kor lang den samanlagte stanga kan vera. For meg måtte eg dele teltstanga i 3. Då lot eg den fyrste (som sit att i stangkanalen) og andre delen vera lengst mogleg, så vart det att ein tredje seksjon som var mykje stuttare. Teltet mitt hadde åpning bare i den eine enden av stangkanalane, så festing av stangenden var aldri naudsynt for min del. Så er det bare å rulle teltet saman og legge det på toppen av pulken. Då hadde eg alltid enden som skulle mot vinden ytterst i rullen. Der hang det ein karabin på eine pluggfestet. Denne karabinen brukte eg til å sikre teltet i sekken/pulken/ski osv alt etter behov i forhold til vindstyrke, før eg rulla ut teltet. For meg var dette ein metode som både var rask og sikker under alle forhold.

No har eg kuppeltelt med krokar, Hilleberg-metoden. Dette lar seg også sette opp sikkert i vind. Men det tar tid. Veldig lang tid i forhold til tunelltelt med stang-ferdig-kanal-metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt metoden noen dager på pulktur, og må si det fungerer strålende, teltet er oppe i løpet av få minutter. Vi hadde bare teltet liggende oppå pulken. Med en knekk stakk stengene litt ut forran og bak, men ikke mye da vi hadde relativt lange pulker.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke å anbefale på telt der man ikke får festet stanga i holderen. Det er en annen tråd om dette et sted. Selv med beskjeden vindstyrke var det trøblete å holde duken på plass på stanga, og det krevde fullt sett med armer og bein. Det blåste litt i påsken, jeg var glad det ikke var mer.

Neste prosjekt er forankring av stanga i holderen. Finner jeg ikke ut av det, blir det gamlemetoden i utsatte strøk. Og det er jo bare der man trenger telt, ikke sant?

Høres ut som samme problemstilling som med helport-telt. Jeg har ikke funnet noen enkel og god måte å feste stangen i stanglommen på mitt spitsbergen-telt. Å løsne stangen fra stangkoppen er uaktuelt, da hele stangen arbeider seg ut av stanglommen.

Men jeg har snakket med Helsport angående teknikken (pakke delvis sammenslått telt på pulken), og de er oppmerksomme på den, de syr slike poser som Hilleberg har. Helsport sier at spitsbergen-teltet bør kunne deles på midten (dele hver stang i midterste stang-ledd), mens teltstangen fremdeles sitter i stanglommen på ene siden og stangkoppen på andre. Delingen av stengene i det oppslåtte teltet var ikke enkelt, ikke engang innendørs hjemme. Det gikk noe bedre ved å ha litt vaselin på det aktuelle leddet. Problemet med svalbard-teltet var at strammebåndet til stangkoppen var for kort, slik at jeg ikke tok sjansen på å legge de to delene av de delte stengene helt i parallell, det ble alt for stramt i delingspunktet, og jeg var redd for at duken skulle revne. Jeg vurderer nå å sende teltet til Helsport for å få forlenget strammebåndene.

Teknikken med ikke å løsne teltstangen i noen ende (ett delingspukt), resulterer i at teltpakken blir rundt 2 meter lang, lenger enn pulken. Når jeg tenker meg om, er dette kanskje ikke et problem (så lenge pulken ikke velter....da kan det gå galt).

Har brukt metoden noen dager på pulktur, og må si det fungerer strålende, teltet er oppe i løpet av få minutter. Vi hadde bare teltet liggende oppå pulken. Med en knekk stakk stengene litt ut forran og bak, men ikke mye da vi hadde relativt lange pulker.

Hva slags telt brukte du? Pose rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags telt brukte du? Pose rundt?

Har gjort det med hellsport spitsbergen og isfjell. Det er jo to nesten like tunelltelt. Hadde ikke pose rundt, så var litt kipt den ene dagen det regnet. Så lenge det snør er det ikke noe pes, snøbørste er uansett obligatorisk på vintertur!

Pulken jeg brukte var på 168 cm, så stakk i underkant av 20cm ut på hver side, ikke noe problem, selv ikke ved velt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.