Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan soveposen slutte å "fungere"??????


Ebeth

Anbefalte innlegg

Gikk til anskaffelse av en tyin 5-sesongers for sånn ca 3 år siden. Ble anbefalt den fremfor tyin winter siden jeg var jente og "vi fryser jo lettere enn gutta". Men den holder meg jo ikke varm gjennom natta! Var på gapahuk-tur i marka i helgen, ikke mange kuldegradene natterstid, allikevel våkner jeg i 3-tiden av at jeg er iskald på beina. Slenger på meg ullstilongs og ullsokker, men neida, varmen uteblir og klokka tikker sakte mot daggry. Ikke første gangen jeg opplever dette. Og jeg har har prøvd diverse for å holde varmen: hatt på meg et tynt lag ull over det hele, ikke noe ullundertøy, ullsokker, ikke ullsokker, varmet opp posen på forhånd med varmeflaske, lagt meg godt påkledd for å varme opp posen for å ta en rask avkledning rett før jeg skal sove, og selvfølgelig vært på do først. Men neida, ingenting funker! Det jeg merket denne gangen var at posen ikke var spesielt varm innvendig heller. I høst (sent oktober) måtte jeg også kle på meg i løpet av natten, på morgenen var posen klissvåt på utsiden over av mage-området (lå i telt, ikke noe annet var vått). Skyldes dette varme som har gått gjennom posen???

Så? Noen som har forslag annet enn en ekstra fleece-pose inni? Og hvorfor varmer ikke posen skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe gøy synes jeg ser det;P

man skal ik fryse hvis man ligger med ullsokker og ullundertøy og sist men ik minst lue siden varmen går opp og uten lue forsvinner den.

ik vet jeg hvorfor det blir kondens ved mage området ditt, merkelig da;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan være hvordan du oppbevarer den. Poser bør kun dyttes inn i trekket under transport. Under lagring bør den helst henge.

En pose som har ligget i trekket en stund og som man tar med rett på tur vil ikke ha riktig spenst og fylde i isolasjon. Har du problemer med å lagre den slik så ta den hvertfall ut av trekk og henge den over en stol eller noe noe dager før tur.

En pose lager jo heller ikke varme i seg selv men isolerer varmen du avgir. Er du kald på beina så varmer du heller ikke opp posen der.

Et par ting som kan hjelpe på kroppsvarmen. F.eks spis litt fet mat på kvelden. Da jobber kroppen litt mer med forbrenning.

Det som regel skjer med fukt i telt er at det er enden på posen som subber i innerduken som har kondens. Da blir posen våt. Rart om den skulle vært våt på midten. Du har vel ikke pissa på deg heller :-) Noe i taket som har samlet kondens og dryppet kanskje.........

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pissa på meg du!!!! Frekk eller? *ler* Var ikke antydning til kondens på teltduken, det regnet heller ikke, så vet da søren......

Lagrer alltid posene hengende eller liggende, samt rister og legger den ut i god tid før den skal inntas.

Får vel holde meg til kun sommerturer fremover. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener "borgern" har vært innom de forhold som er mest sannsynlige. Vil bare legge til at posen trenger både tid og hjelp etter å ha kommet ut av transport/kompressjonstrekk. Rist den ordentlig opp slik at fyllstoffene blir grundig "fluffet" opp.

Andre forhold er jo både dagsform og omstendigheter før du kryper i posen. Sitter du kloss inntil og blir grillet av et bål kan det fort kondensere på klærne dine når du trekker unna bålet og skal gå til ro. Og evnt kald drikke like før gjør ikke saken bedre...

Tror ikke det mangler posen din noe, med mindre du har feilet mht lagring som "borgern" er inne på. Har den lagt stramt lagret lenge i kompressjonstrekket mister fyllstoffet spensten og holder mindre luft som jo egentlig er selve isolasjonen.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du på deg fra halsen og opp når du sover?

Det er i dette området jeg regulerer temperaturen på vinterturer. Hvis jeg synes det er veldig kaldt, tar jeg på meg en balaclava, tykk ullue og hals. I tillegg strammer jeg selvfølgelig strupingen rundt halsen inni soveposen, og tetter soveposeåpningen så bare munnen og nesa er eksponert.

Du kan jo prøve å sove med fleecegenser og fleecebukse i tillegg. Noen er veldig glad i å fortelle hvor kaldt det blir hvis man tar på seg fleecegenser og bukse inni posen - at man "kler ut varmen" - rik blir den som klarer å lokalisere all denne eksterne varmen som blir utestengt. Dette har i allefall gitt meg mer enn en behagelig vinternatt.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajugilak posen er relativt bred, og laget for røslige mannfolk. Det er ganske stor sjanse for at du har problemer med å varme opp luften i posen. Opplysningene om at du har lagt deg varm i posen, og våknet av at du fryser tyder på det. Med en konforttemperatur for kvinner på -12 har du ikke veldig mye å gå på, spesielt hvis du fryser litt mer enn snittet for kvinner.

I den situasjonen vil det lønne seg at du kler på deg mye, slik at det blir mindre luft å varme opp, f.eks. en fleecegenser og fleecebukse. Ikke hør på råd om at det lønner seg med lite klær - det gjelder kun hvis posen er veldig trang.

Hvis posen er altfor stor bør du vurdere å selge den, og skaffe en mindre pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter du kloss inntil og blir grillet av et bål kan det fort kondensere på klærne dine når du trekker unna bålet og skal gå til ro.

Mye fornufting å hente her - men akkurat DETTE utsagnet sliter jeg med å svelge. Kondens er et resultat av at man kjøler ned fuktig luft. Bålgrilling = tørk. At det skal kondensere i bålgrilla klær ... da skal du samtidig svette bra mye, for å si det sånn.

Etter å ha skummet tråden tror jeg nok at dagsform har mye å si. Noen er større frysepinner enn andre, dessverre. Jeg har tro på at man kompensere for det meste - masse lure tricks man kan ta i bruk for å holde varmen. Varmeflaske i soveposen, ikke sove med fuktige klær, akkurat passe mye på seg, en solid biffmiddag i magen... du har vel hørt de fleste.

En annen mulighet er at du har fått feilvare. Lite sannsynlig, men det skader ikke å rydde mistanken av veien. Bør kjapt framgå med å sammenligne vekt, fylde etc. med tilsvarende modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajugilak posen er relativt bred, og laget for røslige mannfolk. Det er ganske stor sjanse for at du har problemer med å varme opp luften i posen. Opplysningene om at du har lagt deg varm i posen, og våknet av at du fryser tyder på det. Med en konforttemperatur for kvinner på -12 har du ikke veldig mye å gå på, spesielt hvis du fryser litt mer enn snittet for kvinner.

I den situasjonen vil det lønne seg at du kler på deg mye, slik at det blir mindre luft å varme opp, f.eks. en fleecegenser og fleecebukse. Ikke hør på råd om at det lønner seg med lite klær - det gjelder kun hvis posen er veldig trang.

Hvis posen er altfor stor bør du vurdere å selge den, og skaffe en mindre pose.

Enig med Fimax, dette var det første jeg tenkte også.

Pass også på nakkelukkingen som Aalstad sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Cerberus :)

Det jeg først tenker på er om du har en stor luftlomme nedenfor beina som du ikke klarer å varme opp. hvis du passer på at du har beina helt i bunn i posen, ha heller en ekstra fold rundt magen. forstår ikke hvorfor du skal bli våt på magen, har dette skjedd flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sjøteledningen blir for lang kan man også miste litt effekt underveis :)

Men for å være alvorlig har johnpd et poeng, men jeg tror det er en bedre ide å snurpe igjen soveposen i bunn, feks bare med et tau.

Da kan du få en sovepose som passer deg akkurat.

Har heller ikke noen god forklaring på hvordan soveposen skal bli våt på magen.

Det er ikke noen som har sølt noe på deg i løpet av natten...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våt på magen lukter litt "practial joke" :)

Ikke spøk. Forsøk på forklaring:

En (liten?) kvinnekropp produserer ikke nok varme til å drive ut vanndamp produsert av kroppen fra en stor Tyin 5-sesong. Ved normale kombinasjoner av pose og kropp (voksen mann) kondenserer fuktigheten (kroppdamp-visstnok opptil flere desiliter pr natt) ikke i torso-(mage-)høyde, men typisk i fotenden av posen (våt fotende- velkjent problem), der varmeproduksjonen ikke er stor nok til å drive ut fuktigheten. I torso- (mage-)høyde er varmeproduksjonen vanligvis stor nok til at fuktighet drives greit ut fra poseoverflaten for en voksen mann i en passende pose, men ikke for en fysisk mindre kvinne i samme pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Ha ekstra isolasjon på beina feks. polsokker, lester, bivuakksko, duntøfler el. og tre soveposetrekket/kompresjonssekken UTENPÅ soveposen i fotenden. Dette funker faktisk, siden du får komprimert ut unødvendig luft i fotenden. Lært på FHS. Du beskytter og posen mot utvendig fukt og Svetten som kommer igjennom fra all bekledningen på bena er minimal. Viktigste er å være varm :)

Vurderer å tråkle på en kanal for strikkstramming omkring mage/rumperegionen på min tyin elite iogmed at den er ekstra bred. Sett at feks Isbjørn har det på sine poser som er brede.

Kuttet og ned ca. 10cm på min tyin elite pose i fotenden for ikke å ha for mye ekstra luft å varme opp/pose å tørke.

Heldigvis ligger jeg rolig, når jeg først sover.

Lykke til

Funker ikke dette/disse tipsa, må du anskaffe deg en mere kroppsnær pose, og damemodeller har ekstra isolasjon i fotenden bla.

Og hørt ymse tilbake meldinger om nyere Mammut/Ajungialak Tyin, men det kan jo være brukere som har for store poser, dårlige underlag osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også mye av problemet kan ligge i at posen er for lang og/eller for bred. Hvis du kjenner deg igjen i dette, kan en løsning være å kjøpe sovepose fra "Mountain Equipment" - f.eks i Moonwalker serien. Det er kunstfiberposer med elastiske innersømmer - da smyger posen seg inntil kroppen over alt og tomrom i posen blir borte. Dette fungerer veldig bra.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du generelt har et problem med at du er kald ville jeg investert i et bedre liggeunderlag enn Bamse. Down mat gir for eksempel mye bedre isolasjon mot underlaget. Det er nevnt for stor sovepose som forklaring. Det er en mulighet. En annen er for liten pose. Er den for kort blir det veldig kaldt på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.