Gå til innhold
  • Bli medlem

6 Dagers tur. Hjelp til mat ?


udtsia

Anbefalte innlegg

Hallo, skal ut på en 5-7 dagers tur, kommer an på været og føre hvor lang tid jeg blir å bruke.

skal gå den norsk russiske grensen, starter mandag 29.mars,

Trenger litt hjelp til mat på turen, har RSP og real turmat som jeg har tenkt å ta me meg. kanskje ting til viltgryte også. noen som har tips til andre måltider som er næringsrike og enklte å tilbrede + (lette med tanke på vekt). evt. små snacks i lommen ?

mens jeg lager ett nytt emne, noen meninger om å såve i Fjellduken ekstrem og en helsport pose -16 ? tar også med presenning til å lage bivuak underveis. tips/meninger til dette?

Mvh. Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe er jo ik akkurat noe ekspedisjon dea så egg&bacon er et must på en liten tur, RSP liksom hvem spiser det da haha. pølser,og annet snacks.

bruker ik jærvenduk vettu, bruk sovepose. pressening er ingen vits hvis det ik regner, og når det er kaldt og klart kan man like så godt sove under åpen himmel med bål 0 problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode oppskrifter på turmat finnes her: http://www.oytun.no/pdf.php?pdf=turmat

Du kan spare både penger og ikke minst vekt ved å tørke selv, og det er overhodet ikke vanskelig. Mat til en uke vil du med varmluftsovn fint kunne lage i løpet av en kveld. Bare husk å skjær grønnsaker tynne, kjøp kjøttdeig med høy kjøttprosent (altså ikke utvannet). Brukte selvtørket kjøttdeig i sommer, den var like god etter 20 dager i normal sommertemperatur.

Hva utstyr angår, så oppfordres forrige taler til å lese gjennom hvor trådstarter skal... før fjellduken avskrives. Pasvik i mars / april kan fort bety 30 minus om natta, og med en sovepose som skal tåle -16, bør man så absolutt forsterke med fjellduk. Jeg ville definitivt ha brukt en varmere sovepose evt. hatt med en lakenpose, rett å slett for å slippe å legge ved på bålet til enhver tid hele natta. Presenningen kan nok gjøre nytte ved snøfall. Bygg i alle tilfeller opp en reflektor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet på GSV så jeg vet at jærvenduk er ik noe vits, skal du ha den utenpå soveposen blir det kondens, så bedre med en skikkelig sovepose og gode ullklær/fleece klær og sove med. fleece er like varmt som ull hvis det er tørt.

skal du sove i telt blir det fuktig i telte hvis du ik har god gjennomtrekk. så telt er bare stress, finn deg en stor tyrirot og fyr på samt fylle på med masse ved så du har igjennom natten så vil du ik fryse noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet på GSV så jeg vet at jærvenduk er ik noe vits, skal du ha den utenpå soveposen blir det kondens

Javel, jeg har brukt Fjelldukens Thermo utgave siden 1998, og der blir det ikke problematisk kondens når den brukes til forsterkning av sovepose i kalde perioder, selv ikke med beina til to personer samt et stk Strihåret Vorsther mellom. Men man avgir som kjent forskjellige mengder fukt i løpet av natta, samt sørger for utlufting på forskjellige måter, så jeg skal ikke benekte at du har opplevd kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenge er borte da hvis du har med begge deler, jerven og sovepose. jerven er fin som poncho elr nødbiuvak. elr sitte inni på jakt men den kan aldri erstatte en sovepose og det er heller ik meningen med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er poenget borte? Du får et ekstra isolerende luftlag. Jerven skriver forøvrig at Fjellduken Extreme er lagd for å kunne erstatte soveposen. Om King Size Thermo skriver de: "En sovepose for sommerbruk, blir sovepose for vinterbruk dersom du bruker duken

i tillegg. "

Men jeg har en mistanke om at du nå uttaler deg ut fra Fjellduken Original, populært kalt "Likduken", og om så er tilfelle, er jeg helt enig i deg, men så langt jeg kan se, henviste trådstarter til Fjellduken Extreme og jeg til Fjellduken Thermo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok det jeg mener er at den kan ik erstatte soveposen da hadde vel alle polfarere brukt den da i stede for sovepose. jeg mente at den er fin og ha hvis man sitter på post elr bare bruker den som poncho hvis man går elr fisker osv. + at du får vel 2kg ekstra i sekken som du kan bruke på en skikkelig vinter sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet på GSV så jeg vet at jærvenduk er ik noe vits

På bildet ditt ligner du en GSV-sersjant som reiste på vinterøvelse med OP-jakke, x antall liter cola og lite annet :-)

Jeg har opplevd å få kondens med middels tynn sovepose og jerven extreme. Har forsåvidt bedre erfaringer med bare vinterpose og tilpasset bekledning inni. Som noen er inne på kan dette variere fra person til person, derfor bør trådstarter teste dette på forhånd. Hvis innkjøp av vinterpose ikke er et alternativ så fungerer det sikkert bra nok. Presenning er absolutt å anbefale, men jervenduken kan også spennes opp som tak hvis det er så mildt at posen din er varm nok. Jeg synes duken er fin å ha med som sikring uansett, 1,9 kg er relativt lite sammenlignet med hvor kjærkommen den kan være dersom noe uforutsett skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv belaget meg på å bruke jervenduken til å "forsterke" soveposen min i påsken, men dere mener jerven duken hindrer fuktighet å transporteres ut av soveposen?

Kan det da være en løsning å bruke jervenduken inni soveposen, altså fra inners til ytterst. Lakenpose-Jervenduk-Sovepose?

Dette vil jo også skåne soveposen mot fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.