Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplass ved Ustaoset


steira

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og bror min skal på telttur rett etter påske med utgangspunkt fra ustaoset. Jeg kommer med tog fra bergen, mens han kommer fra oslo. Vi kommer frem rett før/etter mørkets frembrudd, og har derfor ikke god tid til å finne en teltplass. Noen som vet om en plass som anbefales? Har ikke vært på Ustaoset før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så veldig godt kjent der men jeg fant noen bilder. Hvis du går inn på bilde nr 6 så ser du at i det søkket ett stykke bak hotellet så ser det ut som det kan være en lun plass. Kanskje litt vel sentralt? Men for en natt er det sikkert greit når man kommer litt sent fram.

http://www.vindegg.no/fotoalbum2006/fotoalbum.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket skiløype mot Hardangervidda går forbi stasjonen og ut på vannet. Jeg ville satset på å kommet meg langs løypa ned mot vannet. Bør være flere ok teltplasser før du er ute på isen.

Da jeg var der i desember var ikke isen trygg enda, så jeg gikk ikke akkurat det strekket - baserer meg derfor på det jeg så fra stasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette opp teltet på vei ned til vannet fra togstasjonen, men du blir liggende veldig nærme løypa. Jeg har tidligere lagt meg til 20 minutters gange i retning Ustetind, som jeg har markert på kartet. Da ligger man på en høyde litt utafor allfarvei. Kanskje litt utsatt for vind fra vest, men det kan jo være greit å sjekke at teltet holder før man begir seg innover :wink:

post-5339-133474680488_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du følger ruten til sommerstien fra Ustaoset retning Lordehytta, kommer du også ganske fort i åpent landskap der du burde kunne telte. Jeg kjenner det kun fra høsten, ikke vinteren. Hvis du skal i motsatt retning neste dag er det sikkert en omvei og skulle jeg heller satse på å sove nær vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området rundt Bjørn Ivars forslag er det mange muligheter, hvis du vil gå så langt i mørket. Der er det ingen problemer å finne le uavhengig av vindretning. Viktig poeng at du havner litt nær toglinjen med mitt forslag, ikke akkurat fjellfølelsen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode råd her, takker! Vi skal retning Tuva dagen etter. Vi har vel 15-20 min på oss før solnedgang tenker jeg (forutsatt at nsb er i rute), så bør vel klare å finne noe innen det.

Hva tenker dere om Buodden som stikker ut rett vest for skiløypa over vannet ? (Jf. kartet til Bjørn-Ivar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode råd her, takker! Vi skal retning Tuva dagen etter. Vi har vel 15-20 min på oss før solnedgang tenker jeg (forutsatt at nsb er i rute), så bør vel klare å finne noe innen det.

Og det er fleire timar frå sola går ned til det vert mørkt, så de har god tid :-) Eg ville gått over vatnet og funne meg ein teltplass på sørsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er fleire timar frå sola går ned til det vert mørkt, så de har god tid :) Eg ville gått over vatnet og funne meg ein teltplass på sørsida.

Og den 28. mars går vi over til sommertid. Da blir det straks en time "lenger" lyst utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådende vindretning er vest. Jeg ville gått litt lenger sørøst enn pila på kartet lenger opp i tråden.. Ikke noe problem å finne gode leirplasser hvis man bikker så vidt over kanten på sørsiden av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg labbet over vannet i jula var det mye overvann. Vær forsiktig med vanninntaket i sør-vestre hjørnet av Ustevann (vannet var åpent rundt inntaket i jula). Kan være greit å ha sjekket iskartet over Ustevann på:

http://arcus.nve.no/website/svekket_is/viewer.htm

Skilløpene går sikkert utafor, men det er lett å glemme slikt når man ser etter teltplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.