Gå til innhold
  • Bli medlem

Kløv til hund


Veronika

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen spørsmål angående kløv til hund og tenkte kanskje dette var rette stedet å få svar : )

- Har enda ikke kjøpt kløv, har noen erfaringer om hvilke som er bra og mindre bra? Jeg har en 3 år gammel Toller, han veier 23 kg.

- Hvor mye kan han bære? Har hørt at en tommelfingerregel er 1/3 av vekten, stemmer dette?

- Vet selvsagt at jeg må venne han til kløven og trene opp gradvis fra ingen vekt til den vekten han skal bære på tur. Noen som har noen tips om hvor lang tid man må bruke på dette og hvor sakte man må gå frem?

Håper på gode svar : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her er den beste kløven:

http://www.seleverkstedet.no/

Hunden må være utvokst før du kan begynne å belaste den med kløv av en viss tyngde. Du kan bruke som en tommelfingerregel at en meget godt trent hund kan bære inntil halvparten av sin egen vekt dersom terrenget er lett og turen ikke for lang. Dette avhenger av hundens alder, styrke og kondisjon samt turens lengde og terrengets vanskelighetsgrad. Prøv deg fram og husk at i innlæringsfasen skal hunden ha det moro sammen med deg.

jeg blåste opp to ballonger og hengte på ryggen til hunden bare så den fikk en hvis feeling på hvordan det er og ha kløv, for de er jo litt klønete og går inni ting og hvis den får feelingen så går det bedre når du har på kløv menmen sikkert mange måter og gjøre det på;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er den beste kløven:

http://www.seleverkstedet.no/

Hunden må være utvokst før du kan begynne å belaste den med kløv av en viss tyngde. Du kan bruke som en tommelfingerregel at en meget godt trent hund kan bære inntil halvparten av sin egen vekt dersom terrenget er lett og turen ikke for lang. Dette avhenger av hundens alder, styrke og kondisjon samt turens lengde og terrengets vanskelighetsgrad. Prøv deg fram og husk at i innlæringsfasen skal hunden ha det moro sammen med deg.

jeg blåste opp to ballonger og hengte på ryggen til hunden bare så den fikk en hvis feeling på hvordan det er og ha kløv, for de er jo litt klønete og går inni ting og hvis den får feelingen så går det bedre når du har på kløv menmen sikkert mange måter og gjøre det på;P

Jeg har hørt noe bra om den før. Vet du hva ca. pris på dem er?

Han er jo utvokst, ung og i god form. Men jeg synes halvparten av vekten høres fryktelig mye ut, og det er det kanskje på en lang tur? Tanken er å trene han opp til å kunne bære kløv på en ukestur i sommer. Vet du om det er for liten tid å trene han opp? Er da snakk om ca 4 mnd, det burde vel gå helt fint? Vi går daglig 2-4 timer tur, og har tenkt oss på noen helgeturer i marka før den planlagte ukesturen, så har gode muligheter til å ta det gradvis. Jeg stiller sikkert dumme spm nå, men har aldri brukt kløv før : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er ganske dyr fordi den er håndsydd så et sted mellom 2000-3000 send de mail og hør. hvis hunden er ferdig utvokst så kan man invistere i det. den må jo ha like god sekk som deg og da er den det beste.

når jeg kjøpte kløv så puttet jeg hånkle oppi for og få til en form på kløven og at den kjente at den hadde litt på ryggen også økte jeg etterhvert. du må hele tiden sørge for at hunden har det gøy siden en glad hund yter max. ik gjøre at den synes det er for tungt elr at den går lei.

en ukes tur ja, da bærer den jo som regel maten sin selv og det er ik så tungt. man må bare passe på at ingen skarpe kanter kommer inn mot siden av hunden så det gnager. og det lønner seg og gå i skogen med kløven sånn at hunden lærer det ik på en flat vei med null hinder og gjerne uten bånd så den kan løpe fritt og være glad=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.