Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose og underlag til vinterbruk


Marit

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt det skikkelig kaldt med sommerpose og ett underlag til 50 kroner under 5-mila i kollen i fjor har jeg bestemt meg for å investere i i ny sovepose og nytt underlag som også kan brukes på vinteren.

Jeg har planer om å kunne bære med meg utstyret slik at vekt teller noe. Det kan også være aktuelt med en god sovepose som kan suppleres med grevlingtrekk og/eller innerpose om det blir veeeldig kaldt.

Hva gjør dere for å ikke fryse i telt/lavvu/snøhule om vinteren? Har dere noen produkterfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bra med ladder av ymse slag. Til og med en tykk hjemmestrikket ullbukse som gir meg assosiasjoner til de vi hadde under kjeledressen i barnehagen :)

Var det du som hadde sovepose i dun? Jeg har sett det er noen som kombinerer dun og syntetfyll også. Jeg er fryktelig usikker på hva jeg bør velge. jeg skal kunne bære det med meg samtidig som jeg misliker å fryse. Kanskje jeg skal sørge for å skaffe meg en pulk, så jeg virkelig kan dra med meg mye til en basecamp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulk er jo overlegent bra, men bare så synd det går litt treigt når man skal dra den med seg...

Ja, jeg har Ajungilak dunpose. Er kjempefornøyd! Det "vanlige" er jo at soveposen tar hele det nederste rommet i sekken når man pakker, men denne får du nesten 2 av samme sted uten problem (rommer 9 liter komprimert, Tyin Arctic rommer ca. 16). Dessuten veier den veldig lite, selvfølgelig (ca. 2 kg).

Så når jeg er på tur vet jeg at sekken er tung fordi jeg har dratt med meg for mye snop, ikke fordi utstyret jeg virkelig trenger er tungt :) Definitivt en av mine beste investeringer på utstyrsfronten, prisen til tross (3000,-). Det finnes sikkert masse bra poser i vanlig fiber også, men jeg ville ikke byttet for noen pris :)

(litt som når man skal på bretur og kan hoppe rett i step-in jern mens de andre står i et kvarter og knoter med remmer og fester og dritt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kalde vinterforhold anbefaler jeg dunpose, - ulempen er jo at dersom den blir våt, så blir den veldig våt (og tilsvarende kald !)

I og med at duna komprimeres ved trykk, så er du helt avhengig av et godt liggeunderlag eller ev en dunpose med fiber i "ryggen", - forutsetter at du ligger rimelig stille om natta slik at ned om kvelden fortsatt er ned om morran !!

Bokklubben Villmarksliv hadde en god og rimelig dun vinterpose for noen år siden.

Vet ikke om de kan skaffe den lengre, men verd å spørre !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest lyst på dunpose og satser på at den ikke blir våt. Kanskje jeg bør ha et grevlingtrekk eller noe som tileggsutstyr? Ut fra tidligere tråder ser det også ut til at mange foretrekker underlag som ikke er av den selvoppblåsende typen.

Det skal bli julepresangen til meg selv i år :) Jeg får nok snakke pent med noen ajungilak-kontakter :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns oppblåsbart er bra med det at det ikke slipper varme til underlaget. Det gjør alle andre underlag jeg hittil har vært borti... Men vanligvis har jeg dobbelt underlag om vinteren, et vanlig (Ajungilak Bamse) og et oppblåsbart (Therm-a-rest 3/4-lengde, mindre og lettere enn vanlige).

Er det veldig kaldt om vinteren er det ikke så lurt med grevling utapå posen for da blir det fort rim mellom soveposen og trekket og det vil man jo ikke ha... :shock: Er det derimot litt mildere er yttertrekk bra for å passe litt mer på posen og unngå evt. fukt utenfra.

Høres bra ut med sånn julegave til seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så for meg grevlingtrekket når det var en del fuktighet i lufta, mer enn fra kroppen min.

Sikkert ikke så dumt med bamse sammen med thermarest heller.

I fjor vinter prøvde jeg meg å jeg en maken plastpulk som hvitserk bruker når de går over Grønland. Helt grei å dra om det ikke blir veldig kupert. Jeg tror jeg skal skaffe en slik. De koster rundt 600 kroner og er fine å bruke som akebrett også. Så nå sitter jeg her å drømmer om å fylle opp pulken med reinsdyrskinn og godis og lage meg en basecamp på en lun plass med hvite vidder på alle kanter og en skikkelig akekonkuranse om kvelden og morsomme turer om dagen :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.