Gå til innhold
  • Bli medlem

Ved til bål


ASI

Anbefalte innlegg

Begynte å tenke litt over dette med bålved i helgen; etter diverse lovverk og uskrevne regler skal vi ta døde grener og ved vi finner på bakken (det siste er naturlig nok ikke mulig vinterstid). Men om vi ser på det estetiske i dette er rett og slett skandaløst hvordan det ser ut enkelte steder, gran og furu står ribbet fra rot til "praktisk hoppehøyde". Samtidig ser vi at krattskog av bjørk får stå i fred, bjørka vokser opp i klynger på 3 - 5 trær, enn om vi istedet bare tok ei fersk bjørk ved rota i stedet, gjøres det rett synes det knapt, og de færreste steder (kanskje spesielt i nasjonalparker) vil dette føre til økonomisk tap for grunneier (som lovverket er utformet for å beskytte) siden bjørka langt til fjells sjelden blir hugd. Med litt øvelse er det jo ikke spesielt vanskelig å få til et godt bål med fersk bjørk.

Synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synspunkt?

Jeg tar i hvert fall ved med ut i bymarka i Trondheim - ved vokser som kjent ikke på trær. I hvert fall ikke ferdig kappet og tørket. Ingen skog har vondt av litt røkt og pleie, men her er det litt for mange mennesker på litt for lite område til at alle og enhver kan kappe ved til kaffibålet. Vekta på et par kubber er ikke avskrekkende heller når man ikke bærer på telt og sånn, så da synes jeg det er greiere å ta med litt ved enn å gå berserk i krattskogen.

Ellers tas gode bålfyringstips imot med takk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Bushbuddy og kok kaffen på det rasket av småkvist som ligger igjen på bakken de fleste steder

Ca 10 minutter for å koke en liter vann og ved nok finner du de fleste steder når alt du trenger er fingertykke kvister.

http://bushbuddy.ca/indexs.html

Et intervju med Fritz Handel som lager bushbuddyen:

http://www.hikinginfinland.com/2009/11/interview-fritz-handel-from-bushbuddy.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter bruk av BushBuddy. Den er helt topp og nesten like rask som en gassbrenner men den har den nødvendige godlukten. Det er lett å finne brensel til den. Det går ikke med mye ved kun noe små pinner. Det hender jeg tar med et lite vedstykke hjemmefra på dagsturer, har kuttet noen vedstykker i ca. 10 cm lengde som jeg kløyver til små pinner og fyrer BB-en med.

Eller kan man lage en liten ovn av en gammel termos og ha en kopp kaffe klar på mindre enn 6 min fra en hiver sekken av.

post-3379-133474680116_thumb.jpg

post-3379-133474680121_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig forskjellig hvordan tilgangen på ved er alt etter hvor man befinner seg i landet. Her oppe på fjellet er det i hvert fall rikelig med nedfallsfuruer. Når det gjelder det å sage de nederste greinene på grantrærne så synes jeg det bare er en fordel å få de greinene vekk. Pleier ikke de skogeierne som driver effektiv skogsdrift borte på østlandet å gjøre akkurat det? Ser i hvert fall det i mange områder.

Så bra ut den bushbuddyen. Fant en video av den

http://www.youtube.com/watch?v=XdwoYrRkf0k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar i hvert fall ved med ut i bymarka i Trondheim - ved vokser som kjent ikke på trær. I hvert fall ikke ferdig kappet og tørket. Ingen skog har vondt av litt røkt og pleie, men her er det litt for mange mennesker på litt for lite område til at alle og enhver kan kappe ved til kaffibålet. Vekta på et par kubber er ikke avskrekkende heller når man ikke bærer på telt og sånn, så da synes jeg det er greiere å ta med litt ved enn å gå berserk i krattskogen.

Ja, når man kun skal på korte dagsturer så er jo det en mulighet, men på turer av flere dagers varighet så blir det litt vel mye... men det er jo i slike områder problemet er størst.

Kjøp en Bushbuddy og kok kaffen på det rasket av småkvist som ligger igjen på bakken de fleste steder

Ca 10 minutter for å koke en liter vann og ved nok finner du de fleste steder når alt du trenger er fingertykke kvister.

Jaaa.... det er nå så som så å finne pinner på bakken under 1 - 3 meter snø da... men absolutt en mulighet på sommeren.

Jeg tror jeg skal presisere litt; jeg tenker mer på leirbål av typen som brenner i flere timer, ikke bare det typiske kaffebålet, når man ligger i gapahuk er det veldig greit å ha et bål foran åpningen som brenner noen timer.

(Hva bål av bjørk angår, så må jeg tegne litt, evt ta noen bilder. Men boka til Yngve Ryd om samisk båltradisjon kan anbefales: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=9127107507 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er på Østlandet, men her på Vestlandet gror vi igjen! Bjørken er vel den som sprer seg mest får også inntrykk av! Ingenting brenner vel så godt som tørket Fjell Børk!

:)

Stiller meg forøvrig bak bushbuddyen! Til å starte bål med her på vestlandet på våre fuktige dager vil jeg anbefale å kjøpe Trioxane opptennings tabletter på feks Ebay! Millitært opptenningsbrikketter!

http://en.wikipedia.org/wiki/1,3,5-Trioxane

trioxane_2.jpg

Dette greiene brenner noe intenst uansett forfold! De brenner forøvrig såpass lenge og sterkt at du kan bare hive en panne et par cm over og koke vannet på det viset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen har behov for å se hvor galt det kan gå når folk slår seg helt løs på bålfronten, anbefaller jeg en runde i femmilssløyfa etter Prøve-VM. Det ser ut som et lite, avgrensa katastrofeområde. Publikum har kutta ned enorme trær til bål, benker og overnattingsplasser. Det ligger igjen stokker overalt, flere steder av ungtrær. Jeg er i hvert fall fryktelig glad for at runden ikke er fem mil lang. Da hadde marka sett ganske annerledes ut. Også med tanke på at selve løypa er bredere enn E6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det å sage de nederste greinene på grantrærne så synes jeg det bare er en fordel å få de greinene vekk. Pleier ikke de skogeierne som driver effektiv skogsdrift borte på østlandet å gjøre akkurat det? Ser i hvert fall det i mange områder.

Mulig det har kommet noe nytt siden min tid med skogutdannelse/jobb, men da var det i hvert fall ingen som kvistet gran. Furu skal derimot gjerne kvistes.

Velger du å kviste en gran må du la det stå igjen en stubb på minst 10-15 cm, hvis ikke risikerer du at det kommer in råte gjennom såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå ble jeg nysgjerrig! Forklar 8)

Noen norske butikker som selger Bushbuddyen?

Har søkt litt, men ikke funnet noen i Norge som selger den. Jeg fant imidlertid en annen tråd her på Fjellforum mens jeg googlet:

http://fjellforum.com/viewtopic.php?p=150942

Her kan du lese litt om hvordan man kan lage en sånn en selv og hvordan den fungerer.

Samtidig vil jeg også tilføye at sånne opptenningsbriketter man kjøper i dagligvarebutikken fungerer kjempefint til å tenne opp både grillkull og briketter. Helt unødvendig å bære med seg tennveske på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig! Forklar 8)

Noen norske butikker som selger Bushbuddyen?

Det er hva vi kaller en Hobo Stove. Kan lages av mye rart men en termos av vist gode greier.

Ta en titt på denne! Denne karen har en god forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må iallefall ha mer øvelse enn jeg har. Hadde virkelig satt pris på å få trikset beskrevet her...

Det er egentleg berre dei ytterste laga på eit tre som er i live. M.a.o. er det berre snakk om å kome til den indre veden. Når først bålet er tent kan du tørke den våte veden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk bjørk kan brennes når den er klaka (frossen), men særlig godt brenne er det ikke.

Det er forøvrig riktig at det bare er de ytterste ringene som er levende, men det står allikevel fuktighet i hele stammen, slik at indre deler brenner like dårlig som de ytre.

Et tau i sekken er et nyttig redskap for å få ned tørre furukvister som henger over "hoppehøyde" på de mer populære stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så innihelvete viktig å tenne bål for å koke en kopp kaffe når man er på en kort dagstur i nærområdet ?

Er det for romantikken ved å sitte rundt et leirbål ?

Er det ikke mer praktiskt å ta varm kaffe med på en termos ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romantikk er ordet....

Og lukta....

Jeg har ikke sansen for å bruke følelser som grunn til å tenne bål histen og pisten. Selv bruker jeg å tenne bål for å holde ville dyr unna, slik at jeg skal slippe å frykte angrep fra ulv og bjørn når jeg har kafferast, og dette mener jeg selv er et praktiskt argument, og langt bedre en ønsket om romantikk.....og lukt ?

Men når det er sagt, Norge er overbefolka (kanskje ikke i sammenligning med Japan, men de har heller ikke noe friluftsliv) og det er ikke praktiskt forsvarlig at "alle" skal kunne tenne opp bål "overalt" når de føler for det. Vi må lære å ta mer hensyn til naturen, før den blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klarer heldivis ikke alle å tenne bål heller! 8):o Det er ikke tull en gang! Veldig mange klarer ikke å fyre opp i peisen en gang!

Jeg tenner ikke bål så sant jeg ikke er på "langtur", for å koke opp vann kan man ta med seg en liten gassbrenner eller litt kraftige tennbrikketer og en kjele!

Men ingenting slår et lite bål på slutten av dagen når man er på flerdagerstur! Lukten av et bjørkebål er snadder! Jeg tror ild er veldig undervurdert! Lokker frem en del ting i en mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg å tenne bål for å holde ville dyr unna, slik at jeg skal slippe å frykte angrep fra ulv (...)

Hvis du er redd for å bli angrepet av ulv, tror jeg du må lese naturfagsboka en gang til. Du bør være mer redd for å skli på bananskall i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.