Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til helgetur


tcDigg

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ein sekk eg kan bruke på helgeturer på fjell og i skau med telt.

Ser at sportsnett for tida selger arcteryx sekker til halv pris.

Bora 50 eller Bora 65 til halv pris må jo være ein god deal... men er dette bra sekker til mitt formål?

Kor store sekker tar dere med dere på helgeturer?

Ser forøvrig ikkje verken bora 50 eller bora 65 på arcteryx.com sine heime sider... er dette ein utgåande modell... bytta ut med altra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er på jakt etter ein sekk eg kan bruke på helgeturer på fjell og i skau med telt.

Ser at sportsnett for tida selger arcteryx sekker til halv pris.

Bora 50 eller Bora 65 til halv pris må jo være ein god deal... men er dette bra sekker til mitt formål?

Kor store sekker tar dere med dere på helgeturer?

For min del har jeg mye av det samme utstyret med på helgetur som jeg har for ukestur(bortsett fra litt mer skift og mer mat, etc) - dermed pakker jeg i storsekken min på 95 L. Litt mindre volum blir det på helgetur - da er sidereimene til Boraen kjekke å ha.

Er godt mulig du får (god) plass i 65 L - kommer helt an på hva slags tur det er til hvilken tid på året og hva slags utstyr du har(Noen soveposer har lite pakkvolum, mens andre har stort, osv.)

Arc'teryx Bora-sekkene har et veldig godt rykte - ikke uten grunn. Jeg er veldig fornøyd med min 95 L. :)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på det samme. Ser at anton kjører kampanje på Naos 55 til 2900kr. Den er heller ikke på arcteryx sine sider, nå er det kun arrakis som er på den størrelsen som er vanntett. Noen synspunkt på Naos kontra Arrakis? Trenger den i størrelse tall, og da bør ca 55-60 liter holde til meg.

Ser at det er en tråd om mitt spørsmål fra tidligere. Beklager dobbelpostingen

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=154284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur rett og slett eg berre kjøper meg ein Bora, og til tilbudspris hos sportsnett nå så er det vel få andre sekker som kan konkurrere i forhold til most bang-for-buck, eller?

Men er veldig usikker på om eg bør kjøpe 50 eller 65. Skal kjøpe nytt telt (1-2 manns) og sovepose også... og planen er vel i utgangspunktet å få til ein relativt lightweight løysing.

Er det mulig å pakke for helgetur med telt og sovepose i bora 50, eller burde eg heller velge 65?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva slags utstyr du har. Jeg får fint med meg en Marmot hydrogen sovepose, Hilleberg Akto enmannstelt og Thermarest Neo air liggeunderlag, samt mat brenner og klær til et par tre dager i min Osprey Exos 46 liter. Da er i tillegg alt inni sekken. Ingenting utenpå. Har vært på to ukestur med Osprey Atmos på 65 liter. I det hele tatt tror jeg det er avhengig av hvilket utstyr du har, og hvor god du er til å pakke. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke finner Bora er at det er utgående modell. Kjøpte min Bora 95 ifjor høst på 40% pga dette.

Tenker selv på enten bora 35 el 50 som en dagstursekk. En ting å tenke på er at Bora har hevbart topplokk, slik at på min 95 får jeg dermed 10l ekstra hvis behov - samt at topplokket fungerer som ei utmerket rumpetaske.

Er jo som folk er inne på. Har du utstyr som tar lite volum skal bora 65 gjøre jobben. Har selv mye å lære ift pakking. Min 95 blir bestandig stappe full uansett tur. Merkelig....

Ikke noe vits i å kjøpe ryggsekk som skal være 100% vanntett. Finnes det forresten? Greit at ytterstoffet er vannavstøtende, og heller supplere med et lett regntrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vits i å kjøpe ryggsekk som skal være 100% vanntett. Finnes det forresten? Greit at ytterstoffet er vannavstøtende, og heller supplere med et lett regntrekk.

Kan være veldig greit med en fullstendig vanntett sekk til visse type turer.

Arc'teryx Naos samt Acrux er eksempler på slike sekker.

Selv har jeg en bl.a. en Acrux som jeg er veldig fornøyd med, har brukt den til kanoturer hvor jeg og Fimax har hatt fokus på vekt og distanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.