Gå til innhold
  • Bli medlem

Isøks


Yngve

Anbefalte innlegg

Skal supplere,og skifte ut edel stash denne vinteren,bl.a isøks.

Den gamle har treskaft, og er 85 cm. lang.har vært god å ha,litt ugrei i bratt terreng.

Materiale-tre.metall,kunststoff(karbon)!!!,

Bruksområde -tinderangling,(Brepassering,Snøbakker,renner)

Gammeløksa har til tider vært upraktisk lang,jeg går like mye på bratt snø som bre etterhvert,og det finnes nok bedre økser til det bruket.

Noen anbefalinger fra noen innen bruksområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Yngve,

Eg har to økser som som begge kan anbefalast:

1. Grivel Air Tech Racing. Ekstremt lett, men likevel bra blad. Flott øks på skiturer og annen enkel bruk. Blir litt for lett og spinkel til blåis.

2. Grivel Alp Wing. Lang meir alpin øks som er mykje betrei blåis og alpint terreng. Har litt bøy på skafted, men ikkje meir enn at den fint kan brukast til sondering/snøbakker.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den som pleier å gi råd om utstyr, da oppfatningene er så individuelle på dette feltet. Likevel har jeg lyst til å si noe om akkurat isøks. Hvis den ikke skal brukes til isklatring, vil jeg nok anbefale en som er lang nok til å brukes som tredje bein under glissader. Det betyr vel i praksis at enden av skaftet når ned til bakken når du holder i øksa. Med en slik isøks er det utrolig hvor bratte og harde snøbakker du kan gjøre glissade på med god sikkerhetsmargin. Denne nedstigningsformen er jo uovertruffen med hensyn til hastighet og liten belastning på knær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit detOds,men jeg ber jo ydmykest om råd da veit du,siden jeg ikke besitter all verdens erfaring selv,så spytt ut.

Gamle øksa var altså lang,og den har noen glissader på samvittigheten,men for lang.og ikke aggresiv nok i brattene,samt tung å bruke i selvsamme terreng.

Føler at skaftet bør være noe mer formet,og bladet mer offensivt vinklet,men men.

Så det må vel bli enslags hybrid da,og de finns vel!

Har vært innom både Grievel og Black Diamond på nettet,men det vil bety endel de anbefalinger fra praktisk bruk som forekommer.

Forøvrig så likte jeg godt det ordtaket som born to be wild lanserte,så sant som det er sagt(også liker jeg Steppenwolf).

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.