Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur/Vondt i kne.


beech

Anbefalte innlegg

Godtfolk!

Som nybegynner på toppturer, kjenner jeg etter de toppturene jeg har vært på, så verker høyre kneet mitt etter hver tur.

Har aldri hatt noen problemer med kneet før, men nå verker det akkurat under kneeskålen. Er ikke vondt når jeg går eller renner. Og vet ikke hva som er mest påkjenning.

Går dette over? Eller er dette tegn til bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en tid tilbake hadde jeg såpass vondt i det venstre kneet at jeg fikk tatt en MR på det. Var litt slitasje, men ikke mer enn vanlig for 'fjellfanter'. Er vist ganske tungt for knærne å gå bratt opp og ned (sa legen i allefall). Uansett - mye bedre nå, men kjenner det særlig etter trugeturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtfolk!

Som nybegynner på toppturer, kjenner jeg etter de toppturene jeg har vært på, så verker høyre kneet mitt etter hver tur.

Har aldri hatt noen problemer med kneet før, men nå verker det akkurat under kneeskålen. Er ikke vondt når jeg går eller renner. Og vet ikke hva som er mest påkjenning.

Går dette over? Eller er dette tegn til bekymring?

Hvis smerten sitter relativt lokalt rett nedenfor kneskålen og provoseres ved relativt hard belastning, er det sannsynligvis "jumpers knee". Dette en irritasjon i senen som går fra kneskålen og noen cm nedover til den tydelige kulen foran på skinnebenet. Senen er en del av quadricepsmuskelen som ligger på forsiden av låret og strekker kneet. Mye bruk av denne muskelen som ved gange opp eller ned og f.eks telemarkkjøring vil kunne belaste denne muskelen.

At du bare kjenner det etter bruk er typisk for en lavgradig seneirritasjon. Hvis du lar den bli verre, vil den også kunne kjennes under bruk, kanskje bare i starten av turen.

Både eksentrisk trening av knestrekkerne og trykkbølgebehandling har dokumentert effekt på dette.

Det kan være lurt å dra til en dyktig fysioterapeut for vurdering. Prøv evt å google trykkbøgebehandling.

Hverken MR eller andre billeddiagonstiske metoder vil være til hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme symptomer, senest i sommer. Jeg oppsøkte en veldig dyktig fysioterapeut som hjalp meg med problemet. Enkle øvelser, som tøying av den store, fremre lårmuskelen fjernet smertene ganske raskt. Dette kombinert med å trene lårcurl foran og bak, kan gi resultater, i hvert fall hjalp det meg. Det er ikke lett å stille diagnoser over Fjellforum, men tøying var overraskende effektivt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også fysioterapeut og har hatt jumpers knee selv. Kneet er generelt et vanskelig ledd å diagnostisere/behandle, jumpers knee er et alternativ - men det kan jo være en rekke andre ting, også. Er veldig bra at smertene ikke virker være alt for uttalt nå, da er det lettere å bli kjapt frisk. Det er viktig at du respekterer smertene, men samtidig må du bruke beina, også - dog uten å provosere ALT for mye. Hvorvidt smerter eller symptomer forandrer seg over tid (dager-uker) blir det viktige. Dersom smertene ikke øker over tid, er det ikke grunn til å redusere belastningen. Det er vist godt effekt av eksentrisk trening (dvs trening med mye motstand, "bremseaktivitet"), og tøyning blir viktig. Men dette bør skje av fysioterapeut, da dosering av øvelsene er viktig. Stiller meg kritisk til bruk av ultralyd, shockwave etc da dette er dårlig dokumentert. Strømbehandling har effekt, men primært da for smertelindring. Mulig at NSAIDs også kan være gunstig i en periode, ex Ibux eller Brexidol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei folks.

Jeg er en gammel idrettsmann,,fra alpint ,fjellklatring, karate , judo og div..

I dag kaptein på skip, og mye erfaring med skader ,,generelt,,helst akutt.

Det er veldig interessant å få høre innspill, vinklinger og erfaring,,

det kanskje mest interressante var at personen hadde samme smertesymptomer som

jeg hadde i så mange år, når han gikk på truger,,Jeg jaktet i skog og fjell..

(,høres veldig dumt ut for en som aldri har sett en truge,),

men du får en vridning,så kommer smerten, enten brått, eller sigende, og taper balanseevnen,du sliter på muskulatur og leddbånd du sjeldent bruker , og alt blir belastet feil,og du belaster lår og kne med ekstra tyngde, vinkling ,,og det slår ut i

i at menisken og leddbånd får skader,,

har du hatt slike små skader før, er det lite som skal til, men kan gi feil diagnose, små fragmenter kan kapsle seg inn, og senere få aktivitet.

jeg fikk en innkapslet betennelse, som ble trigget av bevegelse.

legene mine trodde ikke på meg, og de sendte meg til feil avdeling,,,jeg sleit i flere år,

(jeg forkastet dem en etter en,)

Utenom en..

etter påske skal jeg opereres av samme grunn,av kirurg Øystein Lian i Kristiansund

og han sier som sant er,,,her er det mye synder som skal fikses.

Til tross,,livet er deilig,,,fullførte birken med lammelse fra ankelen og ut,,i en fot,,menisken i andre,,

og en steika lyskestrekk, som viste seg å være litt mer alvorlig-,

Ha en fortsatt fin påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også få lidt ondt i knæet, specielt efter en lang tur ned tung sæk. Og efter min erfaring er det ned af bakken, som belaster knæet både med og uden ski.

Hvis du går nedover, så kan det være godt at tage mindre skridt, som belaster knæet mindre - det har stor betydning for mig. Nogen vælger også at gå med stave for at give aflastning.

Generelt hjælper det at træne lårmusklerne - det kan være med løb, spring og englehop (gå helt ned i knæ og hop højt). Specielt lårmusklerne på forsiden som strækker knæledet er gode at få trænet, for de stabiliserer knæet og er også dem som skal tage stødene når du går nedover.

Jeg kender også folk, som synes at have fået ødelagt deres knæ på en uges skitur og fjelltur ved at ignorere smerten og kroppens signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.