Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening kan gi hjerteflimmer.


Adler

Anbefalte innlegg

Jeg viser til reportasje i Aftenposten fredag 12 mars.

Idrettsmedisiner Jostein Grimsmo har gjort en studie som viser at hjerteflimmer forekommer oftere hos idrettsmenn enn ellers i befolkningen. Av deltagerne i Birkebeineren fikk 17 % hjerteflimmer, mens det normale i befolkningen er 0,5 %. Teorien er at hard og langvarig trening kan gjøre at hjertemuskelen blir forstørret og fortykket, noe som gir bedre hjertefunksjon, men som samtidig også betyr økt fare for å utvikle hjerteflimmer.

Selv fikk jeg diagnosen for 5 år siden, i en alder av 39 år, noe som ikke er uvanlig for idrettsmenn. Jeg hadde da trent aktivt fra jeg var 12 år, både konkurranseidrett og risikosporter. Da jeg har vært endel på sykehus siste årene for å følge opp lidelsen, har jeg ofte kommet i kontakt med andre idrettsfolk med samme diagnose. Den yngste var 22, men mange var mellom 30 og 40, felles var store treningsmengder. Jeg har også møtt fjellklatrere, som har klaget over at de fikk flimmeret i høyder over 4000 meter, noe som også gjald meg selv. Andre undersøkelser jeg har lest, hevder at kulde, høyde og adrenalin-overdoser også kan fremkalle hjerteflimmer. Det betyr at mange av medlemmene her på fjellforumet er i faresonen, spesielt skiløpere og fjellklaltrere.

Så kom frem, la oss dele erfaringene. Hvordan legger dere opp treninga ? Er det lurt å ta ekstra medisiner forebyggende rett før treninga, eller vente til etterpå da hjerteflimmeret har starta , og heller bøtte innpå da ? Selv fører jeg på kalenderen når jeg har det, og ser om det er noe system, og det kan virke som det kommer i bølger, altså at man kan ha lange perioder uten flimmer, for så å få en periode der flimmeret oppstår ved små belastninger. Er det flere som kjenner seg igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja har opplevd det på fotballbanen!

ser ut som att det er "relativt vanlig" blant både mosjonister og idrettsfolk, har hørt om flere eksempler de siste åra.

hos meg er det noe som kommer og går, veldig uregelmessig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også denne artikkelen, men lurer på hva som er konsekvensen av en slik diagnose. 15-17 % av birkebeinere er jo enormt mye i forhold til befolkningen for øvrig! Innebærer diagnose hjerteflimmer redusert forventet livsalder eller betyr det bare at man må "roe ned" når man får anfall fordi hjertet pumper mindre effektivt?

Kanskje du vet som har fått diagnosen selv Adler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsom den artikkelen syns jeg, men bevares ikke for de som lider av hjerteflimmer, må ikke forstås dit hen!

Det første som slo meg da jeg leste artikkelen var; hva er farligst:

Litt overdreven trening kontra fullstendig mangel på trening/aktivitet???

Etter noen særs få, dog like særs tragiske hendelser på forballbaner siste årene, tør jo snart enkelte foreldre ikke sende gnagern på trening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening kan sikkert gi både plager og sykdommer for noen. Særlig hvis man trener feil. Men generelt er konsekvensen av å ikke bevege seg i blant veldig mye mer alvorlig enn konsekvensen av å gjøre ett eller annet fysisk noe.

Det samme gjelder i grunnen de fleste aktiviteter som folk på fjellforum driver med. mange friluftsaktiviteter medfører antagelig en viss risiko, men ikke så stor som risikoen ved et stillesittende liv med fjernkontroll og røykpakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening kan sikkert gi både plager og sykdommer for noen. Særlig hvis man trener feil. Men generelt er konsekvensen av å ikke bevege seg i blant veldig mye mer alvorlig enn konsekvensen av å gjøre ett eller annet fysisk noe.

Jeg er helt enig i det du skriver. Jeg har selv trent aktivt fra jeg var 12 år og har ingen planer om å slutte å trene. Det jeg vil frem til med tråden, er å utveksle erfaringer med andre, slik at vi kan optimalisere treninga i forhold til lidelsen. Da jeg fikk diagnosen, ble jeg også utredet, og tok også imot tilbud om å delta i selvhjelpsgrupper, men de fleste jeg snakket med der sluttet å trene eller klatre når de fikk diagnosen. For meg har det aldri vært et alternativ å slutte å trene, eller slutte å jobbe, eller slutte med risikosport. Men fordi hjerteflimmer kan være ganske hemmende for fysisk aktivitet, så kreves det innsikt og erfaring å finne de mest effektive treningsprogrammene.

En annen grunn til at jeg startet denne tråden, er programmet til Harald Eia, der han setter spørsmålstegn ved arv og miljø. Som det har kommet frem i media, så er det lite samarbeid mellom forskerne. Biologene mener at alt skyldes gener og arv, mens sosionomene mener at alt skyldes miljø og ytre påvirkning. Jeg plager nå min tredje fastlege på 5 år, og har vært i dialog med minst 5 hjertespesialister, og alle har forskjellige forklaringsmodeller, og de anbefaler forskjellige medisiner, men best av alt er at alle innen skolemedisinen kategorisk mener at viljen ikke kan påvirke hjertet. Min erfaring er at medisin i kombinasjon med mentale avslappingsøvelser gir langt raskere effekt enn når man kun tar medisinen, men legene nekter for at det er mulig. Derfor synes jeg arbeidet til Eia er så viktig, han setter spørsmålstegn der andre er politisk korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at medisin i kombinasjon med mentale avslappingsøvelser gir langt raskere effekt enn når man kun tar medisinen, men legene nekter for at det er mulig.

Naturvitenskapen og trad-medisinen kommer til kort i beskrivelsen av hvordan mennesket fungerer. Det mentale i mennesket er mye mer sentralt enn disse tradisjonene gir uttrykk for. Vår bevissthet opererer på et mer subtilt nivå enn metodene i disse tradisjonene kan fange opp og måle. Dagens konsensus-kunnskap om mennesket, og forsåvidt også om resten av "skaperverket", er ufullstendig. Resultatet er at vi er langt mindre friske enn vår materielle levestandard skulle tilsi, og at vi ødelegger naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

En annen grunn til at jeg startet denne tråden, er programmet til Harald Eia, der han setter spørsmålstegn ved arv og miljø. Som det har kommet frem i media, så er det lite samarbeid mellom forskerne. Biologene mener at alt skyldes gener og arv, mens sosionomene mener at alt skyldes miljø og ytre påvirkning.

Hvilke biologer henviser du til? Jeg har ikke sett en eneste biolog hevde noe slikt noe. At en gjeng samfunnsforskere hevder at gener har minimal betydning for å forklare menneskelig adferd er dessverre sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonymous
Nå har også Odd-Bjørn Hjelmset fått hjerteflimmer, se link.

http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.8039223

Har selv hatt hjerteflimmer hvor hjertet går amok flere ganger, og trener i de siste årene utelukkende med lavere puls i stedet for å tenke at jeg skal bli verdensmester. Vet ikke om det er farlig heller, men antar at det er noe skrotten forsøker å fortelle meg og har derfor roet ned mht for stor belastning over lengre tid.

Vet ikke om det er genesisk, da kun meg i min familie har opplevd dette. Men, så er det også bare meg som i voksen alder har trent med høyintensiv belastning..

I morgen er det ut på en sykkeltur igjen, med pulsklokken som bestemmer tempoet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som trener en del vet at mange av verdens fremste idrettsutøvere har lagt om treningen en del. Antall timer med lettere mengdetrening har blitt økt betydelig. Og i stedet for en god del middels hard trening legger de inn noen ganske begrensede økter med 90% makspuls eller der omkring.

Det sies at svært mange typiske birkebeinere ol prøver å få mest mulig trening ut av kortest mulig tid. De trener kortere økter med forholdsvis jevnt høy belastning. Undersøkelser viser at mange som trener slik fortere stanger hodet i taket og sliter mer enn de bygger seg opp. Ikke så få kan faktisk erfare symptomer på overtrening. Jeg har ofte lurt på om slikt kan være med på å fremprovosere hjerteflimmer.

Ellers har jeg for min egen del oppdaget at visse typer matvarer kan skape ujevn puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg hadde et innlegg på denne tråden forrige gang den var oppe.

Siden den gang har jeg også fått beskjed mom at jeg hasr rytmeforstyrrelser.

Min lege antydet at dette hadde noe med høyt stoffskifte å gjøre, men var svært klar på at selv små mengder alkohol ville kunne utløse rytmeforstyrrelser.

Jeg fikk beskjed om å komme tilbake om problemet ble værre.

På nettet fant jeg en operasjon som løser problemet. Ulempen er tre års venting for behamdløing i Norge. I Danmark var det ikke ventetid, men det kostet til gjenngjeld opp mot 100.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege antydet at dette hadde noe med høyt stoffskifte å gjøre, men var svært klar på at selv små mengder alkohol ville kunne utløse rytmeforstyrrelser.

Ting jeg har lest opp gjennom årene har overbevist meg om at alkohol er langt mer skadelig enn de kulturelt motiverte meningene tilsier. Og disse er ofte skapt av en slags ganske "usunn overklasse".

Problemet er at årsak/virkning ikke lar seg påvise direkte. Men rent statistisk kan man visst se mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sikkert mange årsaker til hjerteflimmer.

Jeg drikker ikke, og opplevde de første allerede i tidlige 20-årene. Jeg opplevde hjerteflimmer de gangene jeg lå få forholdsvis høy puls over lengre tid. De siste årene trener jeg enten korte intervaler med høy puls, eller på langturer hvor pulsklokken styrer treningen og jeg trener i "snakketempo". Da har jeg ikke opplevd flimmer på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg har lest opp gjennom årene har overbevist meg om at alkohol er langt mer skadelig enn de kulturelt motiverte meningene tilsier. Og disse er ofte skapt av en slags ganske "usunn overklasse".

Problemet er at årsak/virkning ikke lar seg påvise direkte. Men rent statistisk kan man visst se mye rart.

Det gikk litt fort i svingene tidliger - det var midt i forberedelsene til søndagen tur - litt bedre tid nå - etter turen,

Det legen mente var at små mengder med alkohol sammen med fysiske utskeielser, kunne gi hjerteflimmer.

Han uttalte seg ikke om alkohol generelt. For min egen del ble jeg i praksis avholdsmann der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Adler.

Kanskje utgangspunktet bør være å se på sammensatte årsaker?

Eksempler:

En kompis (1) var i kategorien dårlig trent, dvs ingen organisert fysisk trening og et heller dårlig kosthold. Hans far dør, og i samme periode stikker beste kompis og arbeidskollega av med kona hans og det meste av hans verdier. I kjølevannet av dette får han kraftig hjerteflimmer. Kirurgene re-starter hjertet hans og flimmeret er borte. Han bestemmer seg for å bli mer aktiv og ny hobby ble å ta fjelltopper til fots, samt delta i organisert idrett.

En annen kompis (2) opplevde jeg som mye mer aktiv en kompis 1, selv om det ikke var organisert. Der var turer i skog og fjell den store lidenskapen. Mannen var naturlig sterk psykisk og fysisk. Problemer tårnet seg opp på jobb, og samtidig gikk det heller trått på hjemmefronten med kjærligheten, samt andre familiære og økonomiske problemer lå å ulmet i bakgrunn. Dette resulterte i hjerteflimmer og fullstendig nedbrutt psykisk. Etter lengre rehabilitering er han på vei tilbake.

En tredje kompis har trent fysisk hele livet, og i perioder på høyt nivå. Fjell og vidde var også hans store lidenskap. Først etter mange års trening skulle hjerteflimmer dukke opp på en fjelltur ganske så lik andre fjellturer. Etter å ha blitt omstendelig sjekket ut, fikk han beskjed av legen om å roe ting ned for en periode, kutte kaffe og smertestillende, dempe karbohydratinntaket og ytterligere redusere kolesterolnivået. Det skulle vise seg i ettertid at også han samtidig hadde mye negativt tankegods å bære på, tanker som er meget tunge å bære uten å få «ventilert» dem. Ting har stabilisert seg også for han.

Så hva med deg Adler, har du kartlagt/erkjent andre sider enn den fysiske ved din sykdom? Kan du ha vært overarbeidet eller hatt andre tunge tanker og utfordringer i livet i den perioden hjerteflimmeret meldte seg?

Noen mennesker har også en egen evne til å undertrykke negative følelser og opplevelser, når dette kombineres med andre faktorer som feks dårlig kosthold og ugunstig treningsmengder eller eventuelt mangel på trening, kan det være at risikoen for hjerteflimmer øker. Man bør heller ikke undervurdere det psykiske aspektet, dette er grobunn for mange andre lidelser, også av fysisk karakter.

Vet vi noe forholdet menn kontra kvinner vedrørende dette med hjerteflimmer?

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært jevnlig plaget med hjerteflimmer i 12 år (kommer og går i perioder) når jeg løper eller går hardt i fjellet. Merket en sammenheng med perioder med stress og slanking. I januar for over ett år siden, kuttet jeg ut kaffe, og etter det har jeg kun fått to "anfall". Mao en ny hverdag, selv om jeg savner koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2010 drev jeg med maratontrening: i snitt 8 timer løping i uken, maks puls i trening litt over terskel. Da opplevde jeg ofte i senga at hjernet dunket som en idiot og at jeg nesten ikke fikk sove av støyen fra eget hjerte. Jeg har en gang målt med pulsklokka mens det skjedde og da lå pulsen på 70. Jeg har sjekket på internett og interpretert dette som hjertebank, ikke hjerteflimmer. Jeg har forstått at pulsen ved hjerteflimmer er meget høy.

Jeg opplevde dette aldri før da jeg trente mer moderat og har ikke følt det siden. Jeg tror det er en måte av kroppen å si fra at du krever mye av den. Jeg leste også på internett av hjertebank ikke er farlig og man ikke trenger å oppsøke lege. Har derfor ikke gjort det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.