Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en ny telt tråd.


Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått kjøpt sovepose etter meget gode råd her inne. Jeg har også siktet meg inn på en downmat dxl9. Så da er seng og sengetøy i orden. Nå mangler bare tak over hodet. Det var ikke så lett som jeg trodde. Jo mer man leser jo vanskeligere blir det.

Jeg er ute etter ett 2 manns telt. (skal bare brukes solo, men jeg er en overvektig herremann) Skal i utgangspunktet brukes, vår, sommer og høst. Må med andre ord takle noen kuldegrader om natta. Men, forhåpentligvis ikke noe snøvær av betydning. Teltet må være så lett som mulig. Ha stor nok høyde til att man kan bruke primus i innertelt eller i forteltet ved regnvær. Gjerne konstruert på en slik måte att det blir minst mulig problemer med kondens. Innerteltet bør også være av en slik art att mygg og knott ikke blir noe stort problem.

Kriteriene blir vel da som følger.

Vekt

Plass til bruk av primus innendørs

Kondens

Beskytte mot mygg og knott

Er det noen som har noen råd/innspill å komme med her blir jeg takknemmlig. Jeg er inneforstått med att man må betale for god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker best å kjøpe nordisk... ;) Har du sett på Helsport Rondane eller Fjellheimen? Hilleberg Nallo kan også være noe å tenke på.

Jeg fyrer primus inne i mitt Ringstind 2, men det er trangt og en bør være godt vant før en gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hilleberg er som sagt gode telt! Jeg har selv et Kaitum 3 som jeg er svært fornøyd med. Jeg tror at tunneltelt er det greieste løsningen for deg ettersom du ikke trenger telt for de store snømengder. Tunneltelt vil gi deg mer volum pr kg enn et kuppeltelt.

Hilleberg sine Nallo eller kaitum tror jeg vil passe deg bra. Hvis du ønsker ekstra stort fortelt er det GT modellene som gjelder.

Hilleberg nallo 2 GT veier 2,6 kg og gir masse volum. Ulempen med denne modellen er at det er skrått tak i innerteltet, og man risikerer at soveposen tar borti duken og blir våt av kondens. Muligheten for dette øker i tillegg når du har tenkt å skaffe deg et 9dlx som løfter deg noen cm over bakken.

Hilleberg kaitum 2 har to mindre fortelt istendenfor et stort. Dette teltet veier 2,7 kg. I og med at det er fortelt i begge ender blir innerveggene i teltet loddrette og man får et volumiøst innertelt. Dette kommer og i gt versjon som veier 3,4 kg og dermed kan bli vel tungt å bære alene.

En annen forskjell på nallo vs. kaitum er lufteluken. På nallo er den ene lufteluken plassert helt nede ved bakken og kan derfor lett dekkes av snø på vinteren og dermed stoppe mye av ventilasjonen. På kaitum er begge luftelukene plasser høyt opp på teltet og man kan dermed si at kaitum er litt mer vintertelt enn nallo. Det at kaitum også har tre stangbuer over innteltet vil gjøre at det tåler litt mer snø, enn nallo.

For mer informasjon kan du lese på www.hilleberg.se her er det også en del info om telt/telting generelt. På www.moontrail.com finnes det en del bilder av de forskellige modellene.

Et siste råd er at du får sett aktuelle telt oppslått før du handler. Dette kan være vanskelig hvis man bor langt fra sportsbutikker med de rette merkene, men jeg har opplevd at målene/volumene på telt oppleves svært forskjellig og at det derfor er best å ha sett med sine egne øyne.

Mads

edit: trykkleif i hilleberg sin adresse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så flott at du snart er i havn med utstyr til en herlig hobby/livsstil! Teltet gjenstår, og det er som du skriver ingen enkel sak, men du har gjort det litt enklere ved å ta bort årstiden vinter. Vår, sommer og høst skal det gå greit å fyre med gass i teltet, da slipper du å bekymre deg så altfor mye med forvarming/høye flammer, men pass på å varme gassboksen/brenneren før bruk på de kaldeste dagene. Bruken din fører også til at du ikke trenger et veldig høyt telt, hvis du da ikke i tillegg ønsker økt komfort, men da øker jo også vekten. Et annet pluss, synes jeg da, er et romslig fortelt, igjen øker vekten litt, men lagring av utstyr og matlaging blir mer praktisk.

Støtter opp om det som kommer frem her!

Over 3kg:

EXPED Venus II Extreme 2, 3.1kg

EXPED Sirius Extreme,2, 3,2kg

Over 2kg:

Satser du ”bunnsolid” så kan du se på Hilleberg Nallo 2 GT, 2,5kg.

Alternativt: Helsport, Rondane Light 2/2.0kg (2009)

”Krypinn” under 2kg:

Helsport, Ringstind Light 2/1.6kg

Terra nova, Laser/1.3kg

Hilleberg Akto/1.3kg

Happy hunting!

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Hileberg Nallo 2 selv, og til vår-sommer-høst bruk så er det et kjempe telt, det at teltet skrår bak gjør at store soveposer kan komme borti innerduken, hvor lang er du? Jeg er 183 og det går akkurat med en litt luftig dun pose, skal du være alene i teltet så kan du også ligge litt på skrå. Har til nå aldri opplevd kondens i innerteltet på turer uten snøvær.

Ekstra stort fortelt er ikke et must på sommerturer i nallo 2 så lenge du er alene, vekten er også snille 2,1kg uten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill. Ikke det at det gjorde valget noe enklere :) .

Siden jeg foreløping har nok å drasse på av vekt, samt att valget av downmat9dxl (eneste jeg har funnet som er over 60 cm i bredde) gjør att jeg nok bør ha så lett telt som mulig.

Nallo gt, virker som ett prima telt. Men, jeg ser att noen har annmerkninger på lengden. Jeg har bestillt marmot helium dunpose 6,6 long. Og er selv 180 høy. Kan det da by på problemer att posen kommer atti ytterteltet og blir våt?

Jeg kom over dette teltet mens jeg søkte på det laser teltet. Blir dette teltet for "spinkelt/kaldt" for mitt bruk tror dere. Eller er dette et seriøst alternativ. http://www.moontrail.com/big-agnes-copper-spur-ul-2.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke vurdere et Fjellreven Akka? Jeg har 3 per versjonen og det er kjempestort! Gigantisk fortelt og 2 pers versjonen til en mann burde være meget komfortabelt. Jeg har brukt mitt alel årstider og er veldig fornøyd med det.

OK, Hilleberg er en annen divisjon, men koster omtrent dobbelt så mye og. Et Akka telt burde være mulig å få til ca 3000 spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo gt, virker som ett prima telt. Men, jeg ser att noen har annmerkninger på lengden.

Den same anmerkinga kan du rekne at gjeld samtlige telt med same form. Altså telt med skråvegg i eine (eller begge) endane. Med gode luftemoglegheiter betyr derimot ikkje dette nødvendigvis at soveposen vert våt, i alle fall så lenge ein ikkje treng ta hensyn til snø. Og når ein er aleine kan ein ligge hjørnemellom slik at problemet vert redusert litt. Det heile kokar ned til eit valg mellom låg vekt eller betre komfort. Problemet merkar du særleg i vind. Då kjenner du vindpresset på føttene, ikkje spesielt behagleg. Men då er også ventilasjonen på det beste, så kondensproblemet er ikkjeeksisterande :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FR akka: Sikkert et kjempe bra telt, men vekta er vel over 3kg? debutanten nevner at vekt er viktig. :)

BA copper spur: Du bør ta i betraktning dette med å sette opp innerteltet først som på copper spur, høljer det ned så kan man ikke unngå fuktighet. Velger du tunneltelt som nallo eller rondane light, så setter du opp både inner -og ytterteltet samtidig.

Til det bruket du beskriver så er det også verdt å titte på andre løsninger, i form av lavvu stil, da får du mye plass i lav vekt. :D

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde deg Copper Spur og andre telt med netting i innerteltene. De er supre i varme land, men ikke hos oss. En liten vind, og du har et iskaldt telt.

Madseman oppsummerte veldig godt fordeler og ulemper med Nallo/Kaitum. Har nettopp kommet hjem fra enda en telttur med Nallo 2 og Downmat 9DXL. Som vanlig er fotenden på dunposen blitt litt våt pga at teltet er litt kort.

Jeg har studert alternativer til Nallo 2 over lang tid (fordi det er utslitt etter ti års hard bruk). Jeg bruker teltet mest alene. Synes Kaitum 3 samlet sett kommer best ut (for mitt bruk). To innganger er greit, selv når en er alene (jeg har aldri skjønt bruken for et stort fortelt). Takhøyden er bedre på Kaitum 3 enn 2 (Downmat bygger 9cm), og vekten er 300g for ganske mye større plass. Når en fyrer i teltet er litt ekstra plass ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva sekken til debutanten veier fra før, men når han presiserer at vekt er viktig så bør rundt 2kg holde til bruken han beskriver. Vanlige 1persons telt veier rundt 1.5kg og når han ønsker litt mer plass så trenger ikke vekta presses langt over 2kg.

Hilleberg har mange lette og fine modeller, men man må ikke se seg blind på at Hilleberg 3manns teltet veier mindre enn konkurentenes sine 3manns telt, det er fortsatt et tungt telt for 1 Person.

Nå har jeg vert gjennom leting etter et romslik 1 manns telt før og vil hive på et alternativ til, Hilleberg igjen:) Hilleberg Unna, Valget mitt sto mellom Unna og Nallo. Det Unna vinner på er:

Rettere vegger - Føles lengre innvendig

Bedre lufting - Mindre kondens

Selvbærende - Uten plugger så vil teltet stå av seg selv.

Dette er et romselig 1manns telt, det heter vel 1/2 i beskrivelsen, innvendig mål er 110cm*230cm, med en høyde på 100cm og en vekt på 2kg.

Finne deg en god sportsbutikk debutanten, så vil de sikkert sette opp teltene så du får sett på de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Halvorep, sjekk ut og vurder HB Unna, møtte 2 karer på ifjor, begge med hvert sitt Unna, og det så bunnsolid ut, og faktisk mer romslig enn jeg trodde.

@Fimax:

Jeg vil fraråde deg Copper Spur og andre telt med netting i innerteltene. De er supre i varme land, men ikke hos oss. En liten vind, og du har et iskaldt telt.

Jeg er ikke helt enig med deg :) , det kommer litt ann på utstyret man har, og er det snakk om en tur senhøstes, så kanskje man har tatt takhøyde for dette og har med et lett grevlingtrekk. Sønnen min på 13år og jeg lå 12 dager på Hardangervidda ifjor, og da var det heftig med regn, vind og 0-grader, vi lå da uten innertelt (lettvekts lavvu), uten at dette la noen demper på tryggheten og innekosen :lol: .

Vekten er viktig, men de ca 300gr mellom copper spur og Unna kan du sikkert klippe på annet utstyr, for Unna er rett og slett et mer praktisk telt enn copper spur, tenker da spesielt på dette med å sette opp hele teltet i et tak, ikke bare innerteltet først.

Har du sett på "Scarp 1" teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke att det var vanskeligere å kjøpe telt enn hus. Tusen takk for all hjelp. Jeg visste rett og slett ikke att det var så stort utvalg og så mange ting å ta med i betaktningen. Takk for moontrail siden. Der så man jo enkelt og greit hvordan teltene så ut.

Jeg tenkte att nå får det bære og briste. Så jeg har bestillt meg ett terra nova laser på tilbud. Så får jeg heller bruke litt lenger tid nå på våren for å finne meg ett telt av evnt bedre kvalitet. Jeg valgte terra nova laser pga vekt og att det var større enn feks akto. Det har ordentlig innerduk og ikke bare myggnetting. Så får jeg bare håpe att soveposen ikke blir fuktig i enden. Så ut som teltet ikke skrånet så fælt som feks nallo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte terra nova laser pga vekt og att det var større enn feks akto. Det har ordentlig innerduk og ikke bare myggnetting. Så får jeg bare håpe att soveposen ikke blir fuktig i enden. Så ut som teltet ikke skrånet så fælt som feks nallo.

Spennende, legger du kanskje ut noen ord her på FF etter hvert om hva du synes da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.