Gå til innhold
  • Bli medlem

superlett sovepose


sinje

Anbefalte innlegg

Annonse

Vet ikke hva du legger i ultralett, men selv er jeg MEGET fornøyd med mine:

Marmot Atom (komfort = +5)

Marmot Helium EQ (komfort = -9.4)

Har testet de flere grader under komfort-temperaturen og det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Veier vel hhv. ca 950 og 700 g tror jeg.

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort i fra at du må ha pose i str XL. Jeg er 187 og jeg har XL i min ME Moonwalker. Har du mulighet så anbefaler jeg deg å prøve den. ME lager knallgode poser :wink:

har akkurat kjøpt ME greenland og kvaliteten er utrolig bra, beste jakken jeg har prøvd!

det var derfor jeg tenkte å kjøpe en sovepose fra dette merke, jeg har en jeg kjenner som reiser gjevlig til engeland og tror jeg skal få kjøpt den via han.

Vet ikke hva du legger i ultralett,

tenkte egentlig en sommersovepose på mellom 500-700g

tilbake meldingene er så gode om denne soveposen så tror nok det blir 250:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale deg å kjøpe XL. En turkompis av meg er på din lengde, han har 250 i standard (185 cm) og han synes den er i knappeste laget. Den blir for kort når han bruker hetta på posen... Det er uansett bedre å ha litt god plass i posen enn å ha en som er i det knappeste laget, vekta er jo bare 50 g i forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale deg å kjøpe XL. En turkompis av meg er på din lengde, han har 250 i standard (185 cm) og han synes den er i knappeste laget. Den blir for kort når han bruker hetta på posen... Det er uansett bedre å ha litt god plass i posen enn å ha en som er i det knappeste laget, vekta er jo bare 50 g i forskjell.

Jeg støtter denne - det er veldig kjedelig å ha for liten sovepose.

Jeg er 185 cm og har XL :wink:

Har dessverre ikke noe bilde av den her nå, men den er på størrelse med en litt stor appelsin. Jeg pakker den aldri i den pakkposen, men heller i en Sea to Summit vanntett kompresjonspose.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på soveposer fra Sir Joseph? Jeg har en lett sommerpose som veier 600 gram, jeg synes den er helt super!

ja jeg har sett lit på disse soveposene men jeg må nok si at jeg liker ME sine soveposer litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Marmot Helium i 10 år mye, og den er fremdeles god. Super kvalitet!

Er også veldig glad i Western Mountaineering posene mine. WM har et utall forskjellige poser.

jeg har sett litt på helium men den blir litt i dyreste laget, WM har også fine poser men synes ME xero sin ser litt bedere ut når det er sakk om lette soveposer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett litt på helium men den blir litt i dyreste laget, WM har også fine poser

WM er vel i samme prissjikt som Helium, billigere dersom man er DNT-medlem?

WM har også fine poser men synes ME xero sin ser litt bedere ut når det er sakk om lette soveposer

Hva mener du? "Bedre" eller "bredere" enn WM?

Jeg vurderte selv ME Xero, men pga at de er såpass trange så valgte jeg WM Alpinlite. Ikke prøvd den ennå, men det er jo snart vår i luften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folkens hallo det lønner seg og kjøpe en alt for stor pose, jo mer luft jo mer varme og det er vel ingen som vil ligge som ei pølse med kondom drakt utenpå uten og kunne bevege deg. Veldig enkel logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ingen som vil ligge som ei pølse med kondom drakt utenpå uten og kunne bevege deg. Veldig enkel logikk.

Uenig i dette - jeg liker å ha en tettsittende sovepose. Gir mindre luft som skal varmes opp og gir mindre sirkulasjon av luft = varmere. Dessuten er det bra stretch i Xero-posen slik at det ikke er noe problem å bevege seg. Pakkvolumet til ME Xero 250 er jeg litt usikker på, men temmelig sikker på at det er under 2 L.

Jeg vil tro at Tundra modellen du sikter til er den som kalles Ajungilak Tundra Summer. For mange vil den bli altfor kald med sine 12(+ grader!) grader komforttemp. (EN testet). En løsning er da som du sier å ha to stk, men da er vi oppe i en vekt av 1400 gram - og da er litt av sjarmen borte.

http://www.mammut.ch/en/productDetail/241000780_v_195/Ajungilak+Tundra+Summer.html

Vil nok anbefale trådstarter å vurdere også Xero 350 - litt varmere. Jeg har sovet med Xero 250 i 0 grader, men med ullundertøy. Jeg sov godt, men hadde jeg valgt nå så tror jeg kanskje jeg ville gått for Marmot Helium eller Xero 350.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ik med begge soveposene på tur da vettu, og det ligger i navnet sommerpose og den bruker jeg på sommeren sjelden frost da.

de fleste liker og ligge litt i fosterstilling og da er det godt med en pose man kan snu seg i og ik våkne stiv i beina.

er vel ingen som bruker vinterpose på sommeren det er alt for varmt.

og man prøve ligger soveposen i butikken før man kjøper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.