Gå til innhold
  • Bli medlem

telt og andre småting til vår, sommer og høst


kimare

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært spesielt aktiv med overnatting på fjellet eller i skogen, men har en gutt på 10 år som har spurt flere ganger om vi ikke kan sove i telt i skogen. Og som en altoppofrende far i 2010, vil jeg selvsagt gi han dette. Jeg vil anta vi har det meste av utstyr, da dette er utstyr vi bruker daglig eller på søndagsturer.

Dvs vi har begge skalljakker og bukser, gode tursko og ullundertøy. Jeg har også et rødspritbasert stormkjøkken, en 80L Bergans sekk som er ca 10 år, soveposer en nobrand og en McKinley, King Camp oppblåsbare underlag.

I tillegg har vi et 4-manns telt på 8 kg.

Mao håper jeg å klare meg med det meste vi har av utstyr, det mest opplagte er et lettere telt og muligens en sovepose, vi har som sagt to, den ene passer fint, den andre er muligens noe tykk.

Jeg har snust litt rundt på nettet og funnet et par billige produkter som jeg håper holder vann:

En svært lett sovepose (ca 650g) til 600,- kr ferdig importert.

Glidelås er av YKK.

klassifisert til 4 grader

tilbakemeldingene ser ut til å være ok

http://www.backcountry.com/outdoorgear/LAF0156/Lafuma-Warmn-Light-600G-Sleeping-Bag-40-Degree-Down.html

http://www.sierratradingpost.com/p/319,2014D_Lafuma-40-F-Warm-N%E2%80%99-Light-Sleeping-Bag-600-Fill-Power-Down-Mummy.html

Ett lett 3-manntelt (ca 2,5 kg) til 900,- kr ferdig importert (zenith og zephyr skal være samme telt)

To åpninger med to fortelt

mye netting i innertelt for innsektfri soving under åpen himmel

kritikk for konstruksjonen ved åpning når det regner (fint om noen kan forklare hvorfor), da jeg ikke helt klarer å se det for meg.

i forhold til prisen ser tilbakemeldingene ut til å være gode.

http://www.alpsmountaineering.com/ALPSMountaineeringZephyr.htm

http://www.sierratradingpost.com/p/,1480C_Alps-Mountaineering-Zenith-3-AL-Tent-3-Person-3-Season.html

http://www.rei.com/product/782936#customerReview

Jeg regner ikke med noen har erfaringer med disse produktene, men dersom det er noen produkter på det norske markedet som klarer å levere omtrent det samme til samme pris ser jeg selvsagt ingen grunn til å importere, derfor tar jeg gjerne mot tips på tilsvarende.

Legg gjerne til andre ting jeg bør tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telt:

Stikkordene blir vel Obs! Sport og XXL. Begge fører billig-versjoner av Helsport-produkter som holder god kvalitet. Fordelen framfor rene billigmerker er at det er stoffkvaliteten som er lavere, mens alle detaljer og praktiske løsninger stort sett er likt som på de dyrere teltene. Tror du må regne med 1000 - 1500 kr for et slikt telt.

Sovepose:

XXL har ofte tilbud på soveposer, så om dere ikke skal ut før til sommeren kan det lønne seg å vente på en slik kampanje. En ting som er verd å legge merke til er at det finnes flere ulike standarder for varmeangivelse på soveposer, og de avviker til dels betydelig fra hverandre.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Støtter siste svar med hensyn til xxl og andre norske butikker. Med helsport kan man ikke ta feil til bruken du beskriver. Her en versjon til 999 (http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-fjellduk/telt/nordmarka-2-telt-1037133). Helsport sin gimle serie selges ofte svært billig på kampanje (http://www.xxl.no/ryddesjau/villmarksliv/gimle-2-graa-telt-1049967). Har sett den til 2400 nok. Litt tungt men med ståhøyde for gutten og det er alltid en fordel.

Har selv kjøpt masse fra utlandet og synes du har satt ferdig importert pris i nok svært lavt. Etter min erfaring vil det bli atskillig dyrere. Du må huske å plusse på porto. Telt og soveposer har volum og veier litt. Portoen blir da fort nærmere 100 dollar. Deretter må du regne bankens absolutt dårligste vekslingskurs, du må plusse på moms (her har jeg ofte sett at portoutgiftene belastes med moms). Å klage til postverket om dette skjer er nytteløst... og tilslutt ca 200 nok i gebyr til posten. Da blir det for 1500 nok fort et telt til 109 dollar....

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv nordmarka 2 og jeg kan anbefale dette teltet. men når jeg skulle på lengere turerer og vekten begynte å bety litt kjøpte jeg meg heller ringstind 2.

nordmarka er et telt der du får veldig mye for pengene og det er et telt som fungerer greit så lenge du ikke skal gå veldig lange dagsetapper og vekten burde vær minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Støtter siste svar med hensyn til xxl og andre norske butikker. Med helsport kan man ikke ta feil til bruken du beskriver. Her en versjon til 999 (http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-fjellduk/telt/nordmarka-2-telt-1037133). Helsport sin gimle serie selges ofte svært billig på kampanje (http://www.xxl.no/ryddesjau/villmarksliv/gimle-2-graa-telt-1049967). Har sett den til 2400 nok. Litt tungt men med ståhøyde for gutten og det er alltid en fordel.

Har selv kjøpt masse fra utlandet og synes du har satt ferdig importert pris i nok svært lavt. Etter min erfaring vil det bli atskillig dyrere. Du må huske å plusse på porto. Telt og soveposer har volum og veier litt. Portoen blir da fort nærmere 100 dollar. Deretter må du regne bankens absolutt dårligste vekslingskurs, du må plusse på moms (her har jeg ofte sett at portoutgiftene belastes med moms). Å klage til postverket om dette skjer er nytteløst... og tilslutt ca 200 nok i gebyr til posten. Da blir det for 1500 nok fort et telt til 109 dollar....

tore

Nå har jeg importert myyye fra USA og har stålkontroll på det. Faktisk er prisene satt høyere enn de reelt antakeligvis blir (jeg bestiller ikke bare dette). Men jeg ser at Helsport Nordmarka kan være et godt alternativ, og skal lese meg opp på det. Kom gjerne med andre alternativer også.

Etter å ha rotet litt på loftet har jeg funnet 3 soveposer og dropper definitivt Lafuma posen jeg lenket til, da den ikke vil gi meg annet enn en halvkilo lavere vekt.

Men, det hadde vært fint å få noen til å fortelle meg mer om posene jeg har (se bilder)

post-7718-133474679662_thumb.jpg

post-7718-13347467967_thumb.jpg

post-7718-133474679677_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaring med de nevnte produktene, men når det gjelder sovepose til sommerbruk er min anbefaling å ikke kjøpe noe som har opgitt minimumstemperatur over 0 grader. Jeg har en fra Helsport som er oppgitt til +4 grader og den blir ofte for kald.

Av telt så sverger jeg til telt av tunelltypen. Skal du på tur med barn så trenger du god plass i ytterteltet til sko, klær, sekker etc. En del av de utenlandske billige lette teltene egner seg best som leketelt i hagen. Her i landet må du alltid regne med både nattedugg og regn og da er det greit å ha bagasjen under tak.

De ekstra kronene du legger i utstyret merker du ikke etter et par turer like vel. Tenk bare på levtiden til utstyret. Hvis du sammenligner med prisen på en dongeribukse og dennes levetid så vil du se at utstyr til friluftsliv faktisk gir deg mye mer igjen pr. krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke denne tråden før nå... Var selv på Villmarksmessa på Hamar igår og kjøpte div ting som jeg bare måtte ha (les; ikke trengte...). Uansett... De kjører messekampanje på Helsport Fjellheimen 3 camp teltet og Helsport Alta sovepose alle dager. Og det meste er rabattert der inne. Fiskesett med haspel, stang og snøre for 300,- (Abu Garcia) er noe som kan nevnes. Det meste har fra 20%-50% avslag i forhold til veil pris. Siste dag idag, men om jeg husker rett så er det også ei villmarksmesse på Lilestrøm om ikke altfor lenge. Blir mye av det samme der, og muligheter for å ikke måtte betale fullpris for bra utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett... De kjører messekampanje på Helsport Fjellheimen 3 camp teltet og Helsport Alta sovepose alle dager.

Du husker ikke prisen på Fjellheimen teltet?

Er vel ikke umulig dem kjører de samme tilbudene på Lillestrøm-messa. Tenkte jeg skulle ta en tur dit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den helsport trek posen du har der på xxl en gang for 199,- eller 299 for,- å bruke på hytteturer.

Den fungerer greit til det og gode sommernetter i telt i skogen, men det er fort gjort at du kommer under den komfortemperaturen hvis man er ute på vår og høst, eller på fjellet på sommern.

Jeg er somregel veldig varm av meg, men må si jeg frøs ganske realt når jeg våknet i den posen og det var rundt 0 grader, og det var med ullundertøy og tykke sokker.

ikke gi den til ungen hvis du vil at han skal være med på teltovernattinger mer enn den ene gangen.

tror de posene du linker til der har ekstremtemp på +4, en sier :

"Just for very warm summer nights. During cold nights (12° C, 50° F) i had to put quite a much clothes on, so i can sleep (and it was not comfort sleep). If you are looking for light and warm sleeping bag, try Marmoth. Lafuma is not worth."

ville heller ha gått for denne hvis ikke vekta var viktig og du mener du trenger varmere poser enn det du har, passer de flestes lommebok :

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/traveller-1040456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dessverre ikke prisen på teltet. Mest fordi jeg ikke var på utkikk etter telt, men husker bare at prisen var såpass hyggelig at jeg la godt merke til det. :-) Godt mulig de kjører samme tilbud eller tilsvarende på Lillestrøm ja. Uansett god mulighet til å gjøre noen kupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.