Gå til innhold
  • Bli medlem

Nalgene Flaske - Varmekapasitet


halvorep

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan er det med varmekapasiteten i en nalgene flaske med thermotrekk?

Har en slik i 1L og tenkte, er det mulig å erstatte thermosen med dette på en påsketur?

Det veier jo en del mindre, det er jo gevinsten, men holder det godt nok på varmen til å;

1. Settes bort på kvelden med ferdigkokt vann som kan brukes til frokost? Altså ikke fryst og helst over 20 grader. .

2. Holde godt nok på varmen slik at vannet kan brukes til real turmat og et par kopper varm drikke til lunsj.

Kommer selvfølgelig ann på temperaturen, men la oss si at natten holder -10grader i 10 timer, og tiden fra kokende vann helles i på morgenen til lunsj er 4 timer og -5 grader.

Skulle gjerne testet selv, men har ikke passende thermometer desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vedder ganske mye pæng på at vannet fryser over natta. En dårlig thermos kan fort resultere i pissunka vann dagen etter - en plastflaske med termotrekk vil nok fungere enda dårligere...Kok opp vann og sjekk i fryseren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke tro på det prosjektet!

varmt vann fryser utrolig fort...........hvorfor? spør ikke meg??

Men dengang jeg bodde i en gammel trekkfull hybel om vinteren var det alltid varmt vanns tilførslen som frøs først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmt vann fryser utrolig fort...........hvorfor? spør ikke meg??

Men dengang jeg bodde i en gammel trekkfull hybel om vinteren var det alltid varmt vanns tilførslen som frøs først

Kokende vann fryser i mange tilfeller til is før kaldt vann. Eneste forklaringen som ble gitt i Illustrert Vitenskap for lenge siden var at det var pga. vannets kjemiske egenskaper. Testen bestod i å putte en beholder med kokende, og en beholder med kaldt vann i fryseren.

Som sagt så gjort, og vips...det kokende vannet frøs først til is. Ihvertfall i min fryser.

Mer om Mpemba-effekten her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å teste:

kok opp vann, fyll flasken og sett på isolernede lag og putt herligheten i fryseboksen...

Er det fremdeles flytende vann etter en natt i fryseren så funkeer det og hvis ikke trenger du termos... i alle fall når det er -18 c eller deromkring kaldt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Noen som har fått noen erfaringer med nalgene flaske og thermotrekket siden denne tråden i 2010?

Dette thermotrekket til Nalgeneflasken, er det noe som man greit kan henge på f.eks. hoftebeltet på sekken, for å ha drikke tilgjengelig under marsj?

Holder den drikkevannet flytende en dagsmarsj i -20 grader, hvis man heller lunkent vann i flasken på mogenen? (Man har gjerne en thermos man kan spè på litt i løpet av en lang dag, sammen med litt snø).

Nalgeneflasken kan da fungere som drikkeflaske under marsj, og varmeflaske om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt planer om å kjøpe noe som heter 'Reflectix' fra Amazon og lager isolasjon for flasker, titanium koppen osv. 

https://www.amazon.com/Reflectix-ST16025-Staple-Insulation-Inch/dp/B000BQSYRO/ref=sr_1_1?s=hi&ie=UTF8&qid=1512756320&sr=1-1&keywords=reflectix

Sjekk Shugmery sin video på yourube (som btw har utrolig mange bra videoer)

 

Endret av Bendik Kolding Bendiksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er gull, også for nalgeneflasker. 

Jeg heklet og tovet et ulltrekk og kan uten problemer la termosen ligge hjemme når det ikke er for kaldt.

Også kjekt å ha i soveposen om natten, så slipper man å brenne seg på glovarm flaske.

Testet i fryseboksen hjemme og med kokende vann som utgangspunkt var vannet flytende etter 24 timer.

DSC_0127_lowres.jpg.5a06f768d182212e7a0357ada182dea0.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

Noen som har fått noen erfaringer med nalgene flaske og thermotrekket siden denne tråden i 2010?

Dette thermotrekket til Nalgeneflasken, er det noe som man greit kan henge på f.eks. hoftebeltet på sekken, for å ha drikke tilgjengelig under marsj?

Holder den drikkevannet flytende en dagsmarsj i -20 grader, hvis man heller lunkent vann i flasken på mogenen? (Man har gjerne en thermos man kan spè på litt i løpet av en lang dag, sammen med litt snø).

Nalgeneflasken kan da fungere som drikkeflaske under marsj, og varmeflaske om natten.

Jepp. Om du sper på med varmevatn etterkvart er dette ein fin måte å ha linka drikkevatn på gjennom dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.