Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt første skirenn, Vasaloppet 2010


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Vasaloppet 2010 skulle være det som skulle få meg ut av godstolen og inn i treningsklærne, halvfeit og fæl som jeg var blitt. Selv om det startet greit i fjor sommer, så ble det helt treningsstopp da jeg ødela kneet da jeg spillte squash. Etter 5mnd følte jeg beinet ble bra igjen, men da var det bare ett par uker til løpet.

Jeg kjøpte ski lørdagen før løpet, og det ble 4 skiturer på tilsammen ca 5mil. Kan si jeg var noe skeptisk ved start med dårlig treningsgrunnlag, nye ski og støvler. Jeg var vel også i toppskiktet i BMI ved starten også. Det var forsåvidt svært få som hadde trua på at dette skulle gå bra, og det var vel også noe av motivasjonsfaktoren min under løpet. Målet var å gjennomføre og sluttid var irrelevant. Jeg fant ett fint tempo, og lå på ca 160 i puls i snitt. Turde ikke stoppe helt opp i drikkestasjonene da jeg var livredd for å stivne.

Da det var 2 mil igjen skjønnte jeg at jeg ville klare det, og roet ned temoet. Nydelig følelse!! Da jeg var ved siste post hadde jeg 2t 45m på meg på de siste 9km, og jeg var overlykkelig.

Selv om sluttiden min ikke ble av de aller beste, 10t 32m, hadde jeg endel mer å gi, og endel bak meg på resultatlista.

Det blir nok en tur neste år også, da dette ga mersmak og da kan jeg kikke litt mer på løpstid.

Mestringsfølelsen ved målgang var utrolig, det er helt sikker ;)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var helt konge fiskekongen.

Liker slike uvanlige stunts.

Har ikke samme ambisiøse mål som Vasaloppet,

men har bestemt meg for å spasere til Kristiansand på en dag til sommeren.

For 200 år siden var det et uvanlig kvinnfolk som gikk distansen på den tids veg og skotøy på en dag.

Mestrer jeg de 70 kilometerene blir de for meg en av årets høydare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel gjennomført! Det er en god følse når man for første gang ser kirkespiret i Mora etter snaue 88km ;). Godt det gav medsmak, snakket med et par slagne svensker i garderoben etterpå som sa ganske klart ifra om at dette ble deres første og siste løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye!

Tok meg helt ut fra brua like før oppløpet, og var sliten når jeg kom i mål. Men ellers i løpet følte jeg meg aldri oversliten i muskelaturen. Vil tro det har med det

jevne tempoet mitt.

Må si at jeg var litt mer enn bare usikker ved start, da jeg ikke hadde trent, eller kunne gå på ski. Sist gang med unntak av en håndfull ganger, var vel faktisk natoplank på Haslemoen for 11 år siden...

Når det gjelder stølhet, så må jeg si det ikke var så ille gitt. Gikk vel såpass lenge at musklene gikk seg til, for man ble jo litt stiv til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndstrening er egentlig juks, en form for doping :) .

Jeg gikk 12 mil på ski på lørdag/søndag, uten å ha hatt ski på beina på en måned. Det gikk da det også, rent bortsett fra at jeg gikk på trynet etter 50 meter og brakk et ribbein, men turen ble da fullført likevel, man lar sg da ikke stoppe av et lite uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vel gjennomført! Da vet du hva du går til neste år, og har til og med kanskje trent litt mer :wink: Vasaloppet byr som du har erfart på mye flatmark som favoriserer styrke og teknikk for dobbelttak/staking. Litt målbevisst styrketrening gjennom året (push-ups, strikker, Bråsterk) kommer garantert til å gi deg en time eller to bedre tid. Er man i normal form og har grunnleggende skiferdigheter er ikke Vasaloppet noen big deal å gjennomføre, men skal du gå FORT er det ikke noe problem å havne helt i kjelleren. Gikk selv for 4. året på rad, og i min sterke iver etter å perse opplevde jeg da jeg kom til Moraparken et par km før mål både tunnelsyn og at alle farger hadde sterke nyanser av fiolett. Interessant:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man i normal form og har grunnleggende skiferdigheter er ikke Vasaloppet noen big deal å gjennomføre, men skal du gå FORT er det ikke noe problem å havne helt i kjelleren.

Kan skrive under på den her, målet i år var å forbedre meg en god del så jeg gikk ut mye mer aggresivt i år enn i fjor, hadde også trent veldig bra gjennom hele året så det burde ikke være noe problem men fant ut på andre matstasjon at kroppen verken ville ha sportsdrikk eller blåbær (Det kom rett i retur) og alt jeg fikk i meg resten av løpet var 2 stk new energi, en halv gel og noen glass med vann. Det var litt vel i snaueste laget så de siste 6 mila ble ikke særlig ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.