Gå til innhold
  • Bli medlem

Frakt av kayak!!!


Anbefalte innlegg

hei ;) jeg er en fersking innom padlerhobbyen. Jeg har kjöpt meg ny bil og kajak, men er usikker på hvordan man normalt sett frakter en kayak fra a til b og i blandt c. heh. finns det noe man kan kjöpe for å frakte den på taket trygt uten å skade lakk på bil ? priser?

har ikke hengerfeste, så er litt uaktuelt for öyeblikket med henger.

takker for alle forslag!!!

mvh fersk kaya entusiast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hei ;) jeg er en fersking innom padlerhobbyen. Jeg har kjöpt meg ny bil og kajak, men er usikker på hvordan man normalt sett frakter en kayak fra a til b og i blandt c. heh. finns det noe man kan kjöpe for å frakte den på taket trygt uten å skade lakk på bil ? priser?

har ikke hengerfeste, så er litt uaktuelt for öyeblikket med henger.

takker for alle forslag!!!

mvh fersk kaya entusiast

Vårsågod:

http://tinyurl.com/yemvtcm

Du vil se at den første siden du får opp er fra Kajakk og fritid, trykker du på denne vil du komme rett inn på en side der de har 2 ulike stativer fra Thule til henholdsvis 990 kr og 1490 kr. Du skader nok ikke lakken om du bruker disse.

Nå tipper jeg du sikkert også kunne tenkt deg å høre brukererfaringer - det har jeg dessverre ikke.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ;) jeg er en fersking innom padlerhobbyen. Jeg har kjöpt meg ny bil og kajak, men er usikker på hvordan man normalt sett frakter en kayak fra a til b og i blandt c. heh. finns det noe man kan kjöpe for å frakte den på taket trygt uten å skade lakk på bil ? priser?

har ikke hengerfeste, så er litt uaktuelt for öyeblikket med henger.

takker for alle forslag!!!

mvh fersk kaya entusiast

Vanlig prosedyre er å legge kajakken på takbagasjebrettet og binde fast den, gjerne med svære gummibånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange ulike stativ for kajakk, fra rimelige til dyre. Thule har mange bra. Det går forsåvidt an å legge kajakken direkte på takbøylene også, kajakken må da ligge med cockpit-siden ned (men denne varianten anbefales ikke..) Evt kan det brukes et spesielt "skum-underlag" som danner en profil hvorpå kajakkprofilen hviler. Hvilket stativ du behøver er blant annet avhengig av hvilken bil du har, og om du skal frakte en eller to kajakker. Det kan være relativt vanskelig å få opp og ned kajakk fra taket alene, i alle fall dersom den er laget av plast. Det finnes imidlertid spesielle anordninger som skal gjøre denne prosedyren enklere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en termoplastkajakk holder det lenge med to vanlige lastbærere (Thule el ligninde) og to stropper eller taustumper. Er det en mer sårbar modell ville jeg investere i kajakkholdere i tillegg. Fås i alle kajakkbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en termoplastkajakk holder det lenge med to vanlige lastbærere (Thule el ligninde) og to stropper eller taustumper. Er det en mer sårbar modell ville jeg investere i kajakkholdere i tillegg. Fås i alle kajakkbutikker.

Totalt uenig...

Plast kajakkene får fort bulker i seg om dem lagres direkte på lastebøylene..

Dette kan til en viss grad ungås om du legger dem opp ned... Litt avhengig av modell og hvordan dekket er utformet...

Dog så rettes de fleste bulkene seg stortsett ut av seg selv, evt. så kan det hjelpe å helle varmt vann/la båten ligge i sola...

Jeg har sett bulker i sandwich plast, vanlig "bøtteplast" og til og med i Prijons HTP plast som er vanvittig sterk og god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter "lommelun" sin mening fullt ut! Det kan godt skje at en surrer kajakken tilsynelatende godt, men så gir de etter og skaper slakk i stroppene og dermed risikerer en både materielle og menneskelige skader.

Det er praktisk og dessuten avslappende å vite at kajakken(e) holder seg på plass i skikkelige holdere. Jeg har noen sett med Thule, men sønnen min har Biltema og de funker like fint og er bare marginalt forskjellig fra Thule, så vidt jeg husker.

Jeg veksler mye mellom kajakk og kano og dessuten ulike typer, men allikevel bruker jeg holderne til begge. For kanotype synes jeg de er spesielt reale til Allyen som tidligere forvoldte meg problemer med det myke skroget og min sedans korte avstand mellom lastestativene.

Om en ser prisen i forhold til alle de år og hvor lettvindt det er å stroppe kajakkene/kanoer på taket forsvares prisen lett etter min mening.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kajakkvugge til biltaket kjøpt på Biltema til 499,-. Brukt den mye nå og meget fornøyd. Gummibelagt beskyttelse, solid og med en vippefunksjon som gjør det greit å legge opp kajakken alene fra siden på bilen. Passer til firkantrør takstativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transport av glassfiberkano på lastbøyler, Thule kjakkholder ved siden av:

IMG_1250_1_3_1.JPG

Transport av plastkajakk på lastbøyler:

sept_2006_022.jpg

Transport av elvekajakker:

ACFCEADRaG9H.jpg

Ulempen med kajakkvugger er at kano/kajakk fylles med vann ved regnvær, og at bilen får et løft som øker drivstofforbruket. Ellers er jeg enig i at mange kajakker er så skrøplige at de bør transporteres i egnet stativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med kajakkvugger er at kano/kajakk fylles med vann ved regnvær, og at bilen får et løft som øker drivstofforbruket. Ellers er jeg enig i at mange kajakker er så skrøplige at de bør transporteres i egnet stativ...

Du kan godt legge både kajakk og kano opp/ned i "vuggene" uten noe problem. Selv har jeg sydd cockpittrekk i pustende materiale som alltid er på når kajakken ikke er i bruk. Holder både vann, smuss og ubudne småkryp unna og hindrer løsøre som svamp, tauverk og annet å forsvinne under transport. Får sikkert kjøpt slike for en billig penge også.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Har kajakkvugge til biltaket kjøpt på Biltema til 499,-. Brukt den mye nå og meget fornøyd. Gummibelagt beskyttelse, solid og med en vippefunksjon som gjør det greit å legge opp kajakken alene fra siden på bilen. Passer til firkantrør takstativ.

Har en Prijon Kodiak som er 5,2 n lang og veier 29 kg. Tror du jeg får denne av/på biltaket alene med dette festet? Eller vil det vært bedre med Thule Hydroglide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt legge både kajakk og kano opp/ned i "vuggene" uten noe problem. Selv har jeg sydd cockpittrekk i pustende materiale som alltid er på når kajakken ikke er i bruk. Holder både vann, smuss og ubudne småkryp unna og hindrer løsøre som svamp, tauverk og annet å forsvinne under transport. Får sikkert kjøpt slike for en billig penge også.

;)

Bruker lignende trekk som du beskriver, og frakter kajakken på biltaket i all slags vær uten at den blir våt inni. Med dette trekket, så legger jeg årer, vesten etc inni kajakken også, slik at det ikke faller/"suges" ut pga vindtrekket. Nå har jeg heller ikke cokpiten full av edderkopper, slik det av og til kunne være før (edderkopper liker som kjent fuktige miljøer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Kajakk-kanoholder-34229/

Bruker selv disse. Funker veldig bra.... Ikke vist å betale i dyre dommer for merkevarer når dette funker mer en godt nok.

Men det er nå min mening da. Klart du får bedre og mer fancy for de som er kin på slikt men disse gjør nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le litt :)

Men til spørsmålet... Har brukt to ulike fra Thule, og er meget godt fornøyd med den som kalles Hydroglide. Greit å få den av og på selv om man er alene.

Lykke til.

Hydroglide til Thule er toppers!

Jeg har en Skoda Fabia og det er nix problem å håndtere kajakk opp og ned med dette systemet.

Min veier ca. 26Kg og jeg er ingen Tarzan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Prijon Kodiak som er 5,2 n lang og veier 29 kg. Tror du jeg får denne av/på biltaket alene med dette festet? Eller vil det vært bedre med Thule Hydroglide?

Thule har kommet med nye Slide Bar som du kan montere låsbar kajakkholder på.

Da har du ikke probl. med å få båten på taket, min egen kajakk veier 28 kg, har litt høy bil så da bruker jeg ei melkekasse som trapp,

det går helt greit.

Bra med litt styrketrening i arma :)

001.jpg

B.Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.