Gå til innhold
  • Bli medlem

Mjølkedalspiggan fra sør / sørøst


morten

Anbefalte innlegg

Har gått og hørt om atkomster fra nordøst og via ryggen mot Sagi til disse, men er det noen som har gått og som kan gi en god beskrivelse av sør til sørøstryggen langs med Mjølkedalsbreen. Fra Storpiggen er det ganske bratt et stykke ned mot Sørtoppen. Videre står kotene på kartet såpass tett at det er vanskelig å trekke noen slutning basert på dette.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk i august fra Eidsbugarden langs nordsiden av Store Mjølkedalsvatn og opp eggen mot Mjølkedalspiggen.

Ryggen opp var veldig lettgått, hovedsaklig sva som ikke var for bratt. Enkelt opp til østtoppen og videre mot stortoppen. Et kort opptak på ryggen opp mot store kom overraskene på meg, men det var ikke spesielt utsatt så det gikk greit uten for store problemer. Mulig en kan omgå dette ut til venstre (nord), men sjekket ikke dette nærmere.

Videre psyket jeg ut på passasjen ned fra store mot Sagi. Fikk dermed et par timer ekstra for å få med meg både sør og nordtoppene på Sagi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk også sør/sørøstryggen til Mjølkedalspiggan i sommer, over 1987 og til store på 2040 moh. Se turbeskrivelse:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1525

Opptaket til 2040 fra sørøst kom også litt overraskende på oss. Trodde vel egentlig ikke at det skulle være såpass luftig. Men, det var ikke vanskelig. Klyving på toertallet, og ikke lange strekket. Kan kanskje sammenlignes med sørtoppene på Soleibotntindane, eller Dyrhaugsryggen. :)

Fra ryggen, der stigningen begynner mot 2040, gikk vi de første metrene litt ut i vestsiden. Lett klyving opp til ryggen igjen. Så over 1 (eller 2) hakk som ga litt luft under vingene. Husker vi tok det litt forsiktig på det ene punktet. Dette har jeg et bilde av, som jeg skal få rotet fram igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg gradere dette opptaket er det kanskje i utg.punktet av samme vanskelighetsgrad som sydtoppene på Soleibotn, men på MP er det fast fjell mot nokså løst på Soleibotn, slik at jeg ihvertfall opplevde dette opptaket som vesentlig enklere.

Fra Mjølkedalspiggen dro jeg ut ryggen nordover da jeg ikke fant noen farbar vei direkte østover. Alene som jeg var så var ikke brepassasje aktuelt, slik at jeg rundet på nordsiden av breen og rundt på baksiden av Sagi. Deretter opp på Sagi S og videre så langt jeg kom. Når jeg først var her så var det jo greit å få med seg nordtoppen også, så tilbake samme vei og opp på nordtoppen. Totalt ble det i overkant av 15 timer, så det ble en drøy tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ved bildet jeg tok fra klyvingen opp sørøstryggen på Mjølkedalspiggen (2040 moh) - se nederst. Per Rune som er nærmest, er iferd med å klyve opp den biten som kanskje var mest luftig oppover.

Det er tatt ovenfra og ned, så vanskeligheten opp dette trinnet er kanskje ikke lett å bedømme. Vi kom ihvertfall alle 3 veldig lett opp. :)

post-42-133474387768_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.