Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagens forskning: Hvor mye vann rommer en 1 liters termos?


springsteen

Anbefalte innlegg

Som arbeidsløs (noen som har bruk for en nyutdannet byggingeniør?) har jeg tid til litt av hvert om dagen. Dagens prosjekt var å se hvor mye vann jeg kan få ved å ta med en termos med varmt vann i vinterfjellet.

Termosen veier 544 gram og har plass til 948 gram/ml vann, altså en totalvekt på 1492 gram. Jeg fylte den med kokende vann og satte den ut på balkongen i et par minusgrader i fire timer. (For å få et resultat alle kan bruke burde jeg selvfølgelig målt temeraturen da jeg åpnet den igjen, men det gjorde jeg ikke. Kan bare si at det var veldig varmt.)

Så gikk jeg ut på plenen og fylte en kjele med sne. Vel tilbake på kjøkkenet fylte jeg en stor kopp med sne som jeg så helte varmt vann oppi. Da all sneen var smeltet helte jeg vannet oppi et litermål før jeg gjentok prosessen. Da termosen var tom hadde jeg tømt litermålet en gang og hadde kommet opp til nøyaktig syv dl igjen, altså 1,7 liter totalt. (Her kunne jeg også veid vannet for å få et best mulig vitenskapelig resultat, men det tenkte jeg ikke på før det var for sent...)

Konklusjon: 1,5 kg termos ga 1,7 liter vann. Til sammenligning gir en 1½liters soloflaske 1,55l vann og en totalvekt på 1,65kg. Altså sparer termosen meg for 1,5 hekto vekt og gir 1,5 dl mer vann. Det negative er at når vannet er oppdrukket veier den tomme termosen drøyt 400 gram mer en tomflasken.

;) : Ble jeg ble spesielt mye klokere? Hva skal jeg ta med på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soloflasken vil vel gi is utover de 1,55 L som er til rådighet, og kanskje resultere i en ødelagt flaske, hvis det ikke er snakk om en vintertur i mildvær.

Dette var interessant forskning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mitt heller dårlige mattehode er det gjennomsnittsvekt du må se på, altså hva flaska . Sett at du drikker helt jevnt og er tom akkurat i det turen er ferdig, blir snittvekta på termosen 1 kg, og du får 7,5 dl vann. Soloflaska on the other hand får en snittvekt på 0,875 kg og gir 1,5 l vann. Samtidig kan det nevnes at det er mulig tineteknikken kan ha en innvirkning, iom at snø isolerer veldig godt.

Sånn. Tilbake til bacheloroppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesangt "forskningsresultat" du har kommet fram til her. Du skriver ikke noe om det men jeg regner nesten med at det er i forbindelse med krevende og langvarige dagsturer (uten primus)der vannmangel kan bli ett problem at du kan få bruk for denne kunnskapen. Når man er på tur og heller kokende solbærtoddy bare for å ta ett eksempel så vil jo denne toddyen være for varm til å drikke med en gang. Hvis det da er skikkelig kaldt så tar man gjerne ikke så lang pause. Istedet for å vente til denne toddyen er blitt drikkendes så heller man 2/3 full kopp og tar oppi snø til den er full. Dermed får man brukt den energien som ellers vil gå tapt ved å stå å vente til den er kald nok til å drikkes. Er toddyen 30-40 grader så er den varm nok i masevis. Har selv hatt noen dager til overs nå i vinter der jeg har gått og grublet på forskjellige ting. En av disse tingene er hvordan man skal få med seg vann (og matpakke)på lange ”dagsturer++” i kaldt vær uten at det fryser. Ikke noen stor sak , men det går i korthet ut på at jeg legger ett vanlig gammeldags liggeunderlag som jeg hadde liggende nedi min 40 liter bergans sekk slik at det fyller sekken ut til kantene.Rakk to runder rudt sekken. Måtte klippe av det litt slik at det ikke stakk opp av sekken. Dette medfører at den sekken krymper til vel 30 liter, men det er akkurat passe til mitt bruk for en lang dagstur. Derretter klippet jeg til en sitteplate som jeg la nedi bunnen av sekken. Så la jeg en vanlig sommersovepose nedi bunnen, pakksekken med klær (og eventuelt mat)i midten og en termos med kokende vann på ene siden og en 1,5 liter brusflske med lunkent vann på andre siden av pakksekken. Videre la jeg vindsekken og en fleecegenser på toppen,lukket igjen ryggsekken og la hele greien i fryseren som viste 20 grader minus i 24 timer.

Etter ett døgn så var jo selvfølgelig sekken helt stivfrossen utvendig, men inne i sekken så var det ikke noe serlig kaldt. Vannet var så vidt frosset. Helte ut litt vann ut av flasken og fylte på med vann fra termosen som holdt en god lunk. Ca en dl og så var hele vannflasken frostfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Vandrefanten - utfordringen oppstår i det du skal åpne og lukke sekken 3-4 ganger for tilgang til det som holder seg temperert. Da tror jeg det meste hadde vært bunnfrosset iløpet av 24-timerstesten din.

Jeg har gått noen turer med en slank 50l Berganssekk, med liggeunderlaget slik du har gjort det. Frem til første "åpning" er det grei temperatur der, men på andre åpning - avhengig av medgått tid - så er det kjølig nok.

Hva med å legge en heatpack av noe slag i det tempererte rommet? La oss si temperaturen holder seg fint frem til første pitstopp, 3-4 timer. Etter rast så legger man en varmepakke i rommet, og går lykkelig videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er aktuelt for meg nå er påsketuren. Da regner jeg med at minusgradene blir så få at flaskevannet ikke fryser, altså kan jeg ha flaske. Det negative er at den ikke gir muligheter for varm drikke, noe derimot termosen gjør. I tilfelle uvær og påfølgende nedgraving holder heller ikke termosen lenge, noe som gjør det aktuelt å ta med stormkjøkkenet.

Bare stormkjøkken er ikke aktuelt pga at jeg ikke kan stoppe og fyre det opp hver gang jeg blir tørst. Den beste kombinasjonen av enkelhet og sikkerhet er kanske plastflaske+stormkjøkken? Det skaper i så fall et nytt problem: Hvor mye sprit skal jeg ta med. Vil jo hverken gå tom når jeg behøver det som mest, eller ha ½l igjen når turen er slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefanten - utfordringen oppstår i det du skal åpne og lukke sekken 3-4 ganger for tilgang til det som holder seg temperert. Da tror jeg det meste hadde vært bunnfrosset iløpet av 24-timerstesten din.

Jeg har gått noen turer med en slank 50l Berganssekk, med liggeunderlaget slik du har gjort det. Frem til første "åpning" er det grei temperatur der, men på andre åpning - avhengig av medgått tid - så er det kjølig nok.

Hva med å legge en heatpack av noe slag i det tempererte rommet? La oss si temperaturen holder seg fint frem til første pitstopp, 3-4 timer. Etter rast så legger man en varmepakke i rommet, og går lykkelig videre ;)

Det skal sies at da jeg drev på med dette eksprimentet så åpnet jeg sekken en tre - fire ganger for å se hvordan det gikk med vannet. Riktignok i romtemratur delvis nedi fryseboksen.. Å legge en heatpack oppi er sikkert en god ide. Har aldri brukt det selv så jeg vet i grunnen lite om hvordan de virker og hvor mye varme de avgir. Litt av poenget med denne metoden er jo å bruke den energien som kommer fra tarmosen og vannet til å holde tempraturen i sekken på plussiden noe jeg tror skal gå greit på en lang dagstur i sterk kulde. Selvsagt ikke en tur over 24 timer. Slipper og å spise frossen mat. Man må jo gjerne være litt forsiktig når drikke og mat taes ut av sekken. Å begynne med primus på en slik tur der det kanskje er mye vind og du må sette deg ned for å smelte snø synes ikke jeg er helt ideelt. Tar mye tid, men det kan sikkert være en ide å ha en rødspritbrenner og en liten panne slik at man har muligheten. Erstatter man den 1,5 liter brusflasken med to slike drikkeflasker som det går an å ha varmt vann på så får man endel ekstra varme. Har jo prøvd dette i praksis på vanlige dagsturer nå i det siste når det har vert kaldt og det har fungert greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.