Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundtur med heftelser.


Magne Berglia

Anbefalte innlegg

Jeg har som oppgave å finne fram til en rundtur med 4-5 overnattinger på hytter. Turen bør i hovedsak gå i fjellterreng og ikke ha dagsetapper særlig over 5 timer etter DNT- standard. Det bør heller ikke være for kupert, siden bratte nedstigninger i ulendt lende ikke er populært. For å unngå urimelig lange reiser er vel Dovre en nordlig grense. I begrepet rundtur ligger det at start og endepunkt ideelt er identiske, eller at det i alle fall er relativt enkelt å ta seg tilbake til utgangspunktet (bilen). Det er et poeng å unngå å gå samme ruten flere ganger, men det må være akseptabelt at selve rundturen ikke nødvendigvis starter på parkeringsplassen! Disse fjellområdene kan betraktes som lite aktuelle (oppbrukte): Hardangervidda sør for riksveien, Aurlandsfjella, Gausdal Vestfjell, Rondane sør for Dørålseter, Femundstraktene samt Blefjell/Vegglifjell. Jeg må innrømme å ha sett for meg noen muligheter, men ingen som er helt ideelle. Følgelig håper jeg at noen kan ha friske og gode ideer! Turen skal foregå til sommeren i klassisk fjellturtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ta en titt på kartet til Jotunheimen. Jeg har bare gått en helgetur der (med noen uerfarne som trengte korte etapper), og da fant jeg noen egnede dagsetapper på 4-5 timer som gikk gjennom dalene og lett terreng. Vi begynte på Fondsbu. Det er muligheter for båtskyss.

Og har du sett på Setesdalsheiene og de traktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: Parker ved Gjendesheim ta buss til bygdin (eller stopp før det.) Gå 3-4 timer til Torfinnsbu. Evt overnatting eller båt videre til Eidsbugarden/Fondsbu. Neste dag til Gjendebu. Så til Memurubu og siste dagen tilbake til Gjendesheim- enten besseggen eller langs sjøen. Send gjerne en del bagasje med båten på Gjende - koster lite og er ren luksus! Er dere flere tar dere en sekk på deling videre og sender resten. Jeg gikk alene og pakket en søppelsekk med alt som ikke måtte bli med i sekken og sendte med båten. Ved mindre bagasje går det greit Besseggen siste dagen selv om lengre enn du antyder (7t?) og mer bakker..

Ellers finnes det turer i Sirdalsheiene og der en f.eks. kan starte/ende med båt i lysefjorden - men dette er mer kupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.