Gå til innhold
  • Bli medlem

Glitterheim - Memurubu (om vinteren).


thopet

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har gått fra Glitterheim til Memurubu på ski om vinteren? Turistforeningen sier: "Ruten til Memurubu er forbeholdt sprekinger, med kryssing av både Østre Styggehøbreen og Memurubreen." - Er dette fordi det er en lang tur (28km)? Eller fordi ruta rett og slett er krevende å forstå/klare å gå?

Vi er en gjeng som tenker på å starte på Gjendesheim, for så å gå: Glitterheim (kanskje besshøe) - Memurubu - Gjendebu - Gjendesheim.

Tar i mot alt av tips med glede, enten det er om andre ruter, "påskefjellet" osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ruta er krevende fordi den går delvis i bratt terreng/på bre. Starten fra Memurubu og oppover dalen er fin, til du kommer opp til breen. Da går det bratt opp denne, gjennom Stygghøbreaskaret og bratt ned igjen, dels på bre ned retning Glitterheim. Ruta blir kvistet fra Memurubu uka før påske, og er godt merket hele vegen, med tett og fin kvisting. Det er et must med feller og dertil egnede ski. I dårlig vær er turen svært krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gikk turen i fjor motsatt vei. Den er enda tøffere motsatt vil jeg si. Det er en veldig fin tur, men anbefaler ikke å gå turen med pulk som jeg var så smart å gjøre i fjor. Ikke noe sjakktrekk pga. alle de bratte bakkene.

Men absolutt en tur du burde ta, så god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gikk turen i fjor motsatt vei. Den er enda tøffere motsatt vil jeg si. Det er en veldig fin tur, men anbefaler ikke å gå turen med pulk som jeg var så smart å gjøre i fjor. Ikke noe sjakktrekk pga. alle de bratte bakkene.

Men absolutt en tur du burde ta, så god tur.

Høres veldig bra ut!

- Turen er ikke "farlig" på noen måte?

Vi er i veldig god form, og jeg er selv vandt til mye friluftsliv - men ikke om vinteren (i form av fjellturer)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fin tur som ikke er "farlig" på noen som helst måte. Dette bekreftes jo av at den kvistes av Turistforeningen. Men det har forekommet i snøfattige vintre at det har vært en bregleppe øverst på Styggehøbreen. Det nevnes ovenfor at det trengs feller. Jeg har nå gått den mange ganger uten. På 80-tallet og tidligere gikk nesten ingen i fjellet med feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig er den ikke. I fjor så var det litt lite snø akkuratt når du er på toppen, men det var ikke noe problem i det hele tatt. Bare endel steiner som tittet opp, men dette var bare maks 100 meter akkuratt på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetur!

Gikk ruta før påska 2008. Det går litt bratt opp over breen til å begynne med, men så blir det unnakjøring og grei skuring ned Memurudalen frem til Memurubu.

Ruta er merket på kartet iallefall, så i fint vær finer man lett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Noen som har gått fra Glitterheim til Memurubu på ski om vinteren? Turistforeningen sier: "Ruten til Memurubu er forbeholdt sprekinger, med kryssing av både Østre Styggehøbreen og Memurubreen." - Er dette fordi det er en lang tur (28km)? Eller fordi ruta rett og slett er krevende å forstå/klare å gå?

Vi er en gjeng som tenker på å starte på Gjendesheim, for så å gå: Glitterheim (kanskje besshøe) - Memurubu - Gjendebu - Gjendesheim.

Tar i mot alt av tips med glede, enten det er om andre ruter, "påskefjellet" osv!

Hei thopet,

Turen fra Glitterheim til Memurubu er en grei tur når det er pent vær.

Men jeg synes ikke resten av turopplegget ditt er så bra... ;) Du skal gå Gjendesheim - Glitterheim - Memurubu - Gjendebu - Gjendesheim? Det betyr at du kommer til å gå en del frem og tilbake på Gjende, det kan tildels være litt kjedelig, dels vondt å gå på grunn av skavler. Du skal gå i 4 dager? Hva med å gå Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen - Memurubu - Gjendesheim? Du skal ha godt vær for å gå fra Spiterstulen til Memurubu over Memurubreen, men det er en topp tur - kanskje det fineste i denne delen av Jotunheimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei thopet,

Turen fra Glitterheim til Memurubu er en grei tur når det er pent vær.

Men jeg synes ikke resten av turopplegget ditt er så bra... :P Du skal gå Gjendesheim - Glitterheim - Memurubu - Gjendebu - Gjendesheim? Det betyr at du kommer til å gå en del frem og tilbake på Gjende, det kan tildels være litt kjedelig, dels vondt å gå på grunn av skavler. Du skal gå i 4 dager? Hva med å gå Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen - Memurubu - Gjendesheim? Du skal ha godt vær for å gå fra Spiterstulen til Memurubu over Memurubreen, men det er en topp tur - kanskje det fineste i denne delen av Jotunheimen!

Ja, har tenkt på dette med gjendevann - og er forsåvidt helt enig med deg!

Jeg (skal) innom Gjendebu på en eller annen måte, uansett. Har jobbet der flere ganger, og føler det er på tide å treffe gamle venner etter to år. :)

Til deg og dere andre; er det fordel med feller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du "må" innom Gjendebu kan du kanskje gå Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen - Gjendebu - Gjendesheim :P Dette er kvistede løyper, med unntak av Spiterstulen - Gjendebu, der turen går over Memurubreen. Alternativt kan man gå fra Glitterheim til Spiterstulen og videre til Leirvassbu samme dag, da er turen fra Leirvassbu til Gjendebu veldig lett... (Turen over Gjende får du uansett dersom du "må" tilbake til Gjendesheim)

Om du skal ha feller eller ikke beror jo litt på hvilke type ski du har og om du skal ta avstikkere for å gå på noen topper el. lign. Om du har vanlige markaski eller vanlige fjellski og skal følge kvistingen mener jeg du klarer deg best med vanlig skismøring. Du får jo bedre gli uten feller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev tidligere at det er et must med feller, så tenkte jeg mest sånn kjekt å ha i de bratteste stigningene da du nevnte Glitterheim-Memurubu. Jeg mente, og mener heller ikke at man skal gå med feller hele tiden. Jeg anbefaler absolutt å gå med smurte ski, det er mye enklere. Feller er et bra supplement der det er bratt, og i fall man skal dra pulk. :P God tur, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leirvassbu er et alternativ, ja. Er Leirvassbu en privatdrevet hytte?

Feller tror jeg jeg må gå til innkjøp av. Håper det er mulig å finne noe rimelig. - Påsken kan fort bli dyr...!

Leirvassbu er privat, men kanskje den hyggeligste hytta i Jotunheimen? http://www.leirvassbu.no/

Skit i kjøpe feller om du må kjøpe de bare for denne turen. Jeg har aldri brukt feller på hytte til hytte tur, og gikk første gang i påskefjellet i 1968...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri lært å smøre ski nei, men blir påstanden min noe mindre gjeldende av den grunn?

Det å kun gå ut i fra helningsvinkel er vel også litt snevert? Man finner ganske mange variasjoner av føre i fjellet som smøring/feller er bedre enn hverandre.

Ender vel tilbake på min opprinnelige post nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mayhassen her. Det hjelper lite med 40 års erfaring uten feller når man har null års erfaring med feller. Starter man på Memurubu med godt feste så kan man slite litt oppe på Besshøe der det kanskje er knusktørr snø. Skrape vekk klister tar tid det og. Uten feller på en slik tur er å gå baklengs inn i framtiden. Koster jo så lite å ta med feller. Ta i hvert fall med feller så dere har til de bratte stigningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det typiske er at det er variasjoner :?:

Men skal du tro meg, så blir det blått føre. Kaldt og friskt hver morgen med krystallklar himmel. På dagen blir det varmt, men da er vi allerede såpass høyt oppe at ikke sola klarer å smelte så mye snø, men noe jakke er ikke nødvendig :wink: Noe kladdeføre kan det dog bli på vei ned igjen på ettermiddagen i solsider, men da tar vi bare frem appelsina og nyter livet. Ja, man kan til og med vente til sola er gått ned og renne over de kjedelige slettene i dalbunnen på fin ny skare. Det blir nemlig fort kaldt på slike klare dager når sola går ned. Slik vi det gjenta seg i ca 10 dager, det hele starter på torsdag før palmesøndag

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det typiske er at det er variasjoner :?:

Men skal du tro meg, så blir det blått føre. Kaldt og friskt hver morgen med krystallklar himmel. På dagen blir det varmt, men da er vi allerede såpass høyt oppe at ikke sola klarer å smelte så mye snø, men noe jakke er ikke nødvendig :wink: Noe kladdeføre kan det dog bli på vei ned igjen på ettermiddagen i solsider, men da tar vi bare frem appelsina og nyter livet. Ja, man kan til og med vente til sola er gått ned og renne over de kjedelige slettene i dalbunnen på fin ny skare. Det blir nemlig fort kaldt på slike klare dager når sola går ned. Slik vi det gjenta seg i ca 10 dager, det hele starter på torsdag før palmesøndag

:!:

:D

Regner med at du har rett i det du sier! Det ville vært utrolig bra!

Hvor går påsketurene for dere i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mayhassen her. Det hjelper lite med 40 års erfaring uten feller når man har null års erfaring med feller. Starter man på Memurubu med godt feste så kan man slite litt oppe på Besshøe der det kanskje er knusktørr snø. Skrape vekk klister tar tid det og. Uten feller på en slik tur er å gå baklengs inn i framtiden. Koster jo så lite å ta med feller. Ta i hvert fall med feller så dere har til de bratte stigningene.

Hei Vandrefanten,

Jeg regner med at det er meg du sikter til med 40 års erfaring men null år uten feller. Du uttaler deg nok på litt sviktende grunnlag - jeg har brukt feller i mange år, både kortfeller og langfeller. :?: Men jeg bruker feller primært til toppturer der poenget er å spise så mange høydemetre som mulig og så stå på nedover på brede planker. Da er jo feller topp.

Om jeg skulle gå i fjellet med pulk og last beregnet på telting ville jeg også bruke feller. Men når man går fra hytte til hytte i Jotunheimen ville jeg altså ikke bruke feller, primært fordi det er begrenset antall høydemetre som skal spises.

Jeg ser at det kan være vekslende føre i påsken, men ditt eksempel er ganske dårlig :wink: Når man går fra Memurubu til Gjendebu er det ikke vanlig å slite seg opp om Besshø. :!:

Det eneste stedet på den ruten thopet har planlagt å gå der det ville være aktuelt å bruke feller er i den siste stigningen opp til skaret på turen Glitterheim - Memurubu. Det er min mening at det ikke er bryet verd å kjøpe feller kun for denne turen. Jeg vet heller ikke om det blir aktuelt for thopet å gå denne turen; jeg ser på Turistforeningens hjemmeside at denne ruten ikke blir kvistet i år på grunn av snemangel: http://www.turistforeningen.no/glitterheim/trail.php?tr_code=jot22v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vandrefanten,

Jeg regner med at det er meg du sikter til med 40 års erfaring men null år uten feller. Du uttaler deg nok på litt sviktende grunnlag - jeg har brukt feller i mange år, både kortfeller og langfeller. :!: Men jeg bruker feller primært til toppturer der poenget er å spise så mange høydemetre som mulig og så stå på nedover på brede planker. Da er jo feller topp.

Om jeg skulle gå i fjellet med pulk og last beregnet på telting ville jeg også bruke feller. Men når man går fra hytte til hytte i Jotunheimen ville jeg altså ikke bruke feller, primært fordi det er begrenset antall høydemetre som skal spises.

Jeg ser at det kan være vekslende føre i påsken, men ditt eksempel er ganske dårlig :wink: Når man går fra Memurubu til Gjendebu er det ikke vanlig å slite seg opp om Besshø. :D

Det eneste stedet på den ruten thopet har planlagt å gå der det ville være aktuelt å bruke feller er i den siste stigningen opp til skaret på turen Glitterheim - Memurubu. Det er min mening at det ikke er bryet verd å kjøpe feller kun for denne turen. Jeg vet heller ikke om det blir aktuelt for thopet å gå denne turen; jeg ser på Turistforeningens hjemmeside at denne ruten ikke blir kvistet i år på grunn av snemangel: http://www.turistforeningen.no/glitterheim/trail.php?tr_code=jot22v

Tusen takk for informasjonen, mor10!

Tror du Glitterheim - Leirvassbu er et fint alternativ? Ser turistforeningen kvister en annen rute, men ved ettertanke er det greit å slippe 9km på gjendevann :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.