Gå til innhold
  • Bli medlem

Berghaus Yeti Extreme - eller tilsvarende ?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, jeg lurer på:

Kan Berghaus Yeti Extreme brukes på 75 mm rottefella skisko ??

Hvis ikke - finnes det noe tilsvarende heldekkende gamsasj som kan, og, som er rimelig vantett i tillegg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meiner at det skal gå bra med Berghaus Yeti ekstrem på 75mm sko, men har ikkje testa dette sjølv.

Gamasjen har hull i fronten, så sjølve "tuppen" på skiskoen stikk ut. Det er jo denne tuppen som går inn i sjølve bindinga. I bakkant er det også hòl, så feste for evt kabelbinding burde gå greit.

På kalde turar har eg brukt fotposar utpå skiskoa. Har du Super telemarkbinding e.l. så må du lage hòl til "taggane" og ha ein klaff over hòlet når du ikkje har skoen i bindinga. Ei slik løysning slit imiddlertid mykje på stoffet, særleg viss det er goretex. Har sydd egne i bevernylon (med 50% bomull?). Kjøpte, dyre fotposar anbefalest altså ikkje til dette formålet.

Link: Berhaus Yeti Extreme

Link: Sportsnett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Berghaus Yeti ekstrem på mine 75mm Asolo fjellskistøvler, og er svært fornøyd! Gir ekstra varme om vinteren og holder all snø unna. Ypperlige på telttur, hvis man skal ut en tur er det bare å stikke føttene nedi og dra opp glidelåsen uten å knytte lissene.

Et problem kan være at fronten av gamasjen glipper opp fra skotuppen. Et tips er å ha litt fellelim på skotuppen, da sitter gamasjen som den skal. Kanskje også gripspray virker ? Jeg har mine på hele vinteren.

Jeg kjøpte mine for ca 800 på SportCo i Oslo for 2 år siden. Er det noen fjellavdeling på SportCo lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar skrev:

Har du Super telemarkbinding e.l. så må du lage hòl til "taggane" og ha ein klaff over hòlet når du ikkje har skoen i bindinga.

Dette er ingen optimal løsning. Det er vanskelig å få holdt hullet tett når du ikke bruker skoen i bindingen. Jeg har nemlig prøvd det. Jeg festet klaffen over hullet med borrelås. Under enkelte snøforhold var det umulig å få tettet hullet. Borrelåsen miste da klebeegenskapene sine. Resultatet ble selvfølgelig at snøen kom inn i fotposene og isolasjonseffekten forsvant.

Men trikset med fotposer er genialt hvis du har kabelbinding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det går fint ann å bruke Yeti til vanligse 75 mm sko.

Den har en en tykk og en tynn gummistropp under sålen. Den tykke stroppen havner foran hælen og er ikke i veien. Den tynne havner under forfoten og kan kreve litt justering.

En mulighet er å skære bort litt av sålen på skoen (ikke selve sålen, men taggene!) slik at stroppen kommer inntil sålen.

En annen mulighet er å skjære av hele forstroppen på gamasjen.

Hvis du legger litt dobbeltsidig teip mellom skotuppen og gamasjen hindres gamasjoen i å gli opp.

Er selv meget fornøyd med mine. Har brukt dem både på scarpa T2 sko og Alfa 75 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.