Gå til innhold
  • Bli medlem

Parafin til Primus Multifuel


gjensse

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp testet en 10 år gammel Primus Multifuel med parafin. Trodde at parafin var parafin, men den ville knapt brenne lampeoljen fra Statoil. Tennveskenn fra Shell fungerte imidlertid helt topp. Glad for at jeg testet dette før vi dro på tur. Noen som har erfaringer med hvilken parafintype som fungerer best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parafintyper, rangert etter kvalitet:

A1 Jetfuel

Tennveske, alle merker

White spirit, alle merker

D-60 (Exon)

Parafin i løs vekt (grønn guffe)

Forsvarets parafin/dieselblanding

Lampeparafin/lampeolje er gjerne tilsatt ymse rart for å forhindre os.

Disse voksgreiene tetter primusen, så bare ganske enkelt styr unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sikkerheten med tennveske i forhold til Parafin når man forvarmer?

Er det høyere flammer fra tennveske, brenner den fortere opp, er den lettere å antenne?

Har kun kjørt renset lampeparafin på min omni, og har aldri hatt noe problemer med dette, bortsett fra at jeg synes det har blitt mindre futt i brenneren over tid. (Tette filtre fra parafin? Mulig).

Nå har jeg tømt "lageret" av parafin og tenkte jeg kanskje skulle prøve tennveske.

Er det noen smarte ting man bør tenke på ved tennveske i forhold til parafin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennvesken fungerte fint under forvarmingen også (kan ikke si at flammen ble noe høyere enn med lampeparafinen), men jeg kommer til å bruke tennpasta under forvarmingen for å unngå eventuelt søl. Har mistet filtringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennvesken fungerte fint under forvarmingen også (kan ikke si at flammen ble noe høyere enn med lampeparafinen), men jeg kommer til å bruke tennpasta under forvarmingen for å unngå eventuelt søl. Har mistet filtringen..

Erstatt filtringen med Glava

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Storli!

Du kan trygt fyre på tennveske på samme måte som ordinær parafin.

Du bruker begrepet "renset lampeparafin" når du forteller om hva du har "kjørt" på Omni. Begrepet er noe uryddig og en følge av at markedet selv ikke alltid vet hva de selger... Hold deg unna alt flytende som inneholder ordet "lampe"! Da kan du tulle deg borti produktet "lampeolje" som er alle parafinprimusers verste fiende!! Kjør heller på gammeldags, stinkende fyringsparafin, grønn og fæl...! Da soter det på utsiden av primusen, men primus holder seg koksfri på innsiden av brennerhodet.

Tennveske til grill er faktisk noe av det beste som finnes! Kjøp det! Bruk ALLTID rødsprit, gjerne bioetanol til forvarming. Det er rent! Parafin funker til forvarming, soter for mye på lang sikt.

Er du i markedet for større volum, har Shell Premium vist seg å være egnet for trykkbaserte lamper og brennere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Srx (Ron)

Ser dere anbefaler tennveske.......fremfor parafin.

Parafin er rimeligere og fåes i større kvanta.

Kokser tennveske mindre enn vanlig parafin?

Jeg har frem til dags dato kunn brukt parafin, fritidsparafin og grønn miljøbensin på mine primuser.

Forvarming rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Storli!

... Hold deg unna alt flytende som inneholder ordet "lampe"! Da kan du tulle deg borti produktet "lampeolje" som er alle parafinprimusers verste fiende!!

Enig i at dette er en god forhåndsregel for å være på den sikre siden, men faktum er at det meste som selges som lampeolje i dag er rene petroleumsdestillater uten tilsetninger. Dette fungerer udmerket i primus, og jeg har selv brukt masse lampeolje uten problemer overhode. Sjekk deklarasjonen på kanna først så ser du om produktet er egnet. Ofte står det at det egner seg godt til parafinbrennere, og da er det null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.