Gå til innhold
  • Bli medlem

sikring av pulk


arctic

Anbefalte innlegg

hei =)

lurte på følgende; hvordan sikrer dere pulken på bre når dere går i taulag? har hørt litt forskjellige løsninger på dette, men er usikker...

alle kommer til å gå med pulk og vi skal mange dager på bre. vil jo helst ikke at pulken detter 2 meter lenger ned enn meg og maltrakterer ryggen... det blir ca 1,8m pulker med mer enn min egen vekt i...

takker for tips!

mvh arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En prusik fra bakenden av pulken inn på hovedtaet bak deg. Da blir pulken hengende i sin egen sikring over deg om du faller igjennom. Men legg merke til at denne løsningen kun vil virke for de som går forran i taulaget, den bakerste vil ikke ha noen mulighet til å sikre sin pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia

takker. er klar over den muligheten, men det blir som sagt farlig for den som går bakerst. noen gode forslag for å endre det?

arctic

Har sett flere løsninger, men ingen idielle. Den tryggeste er at den bakerste rett og slett går uten pulk. Har også sett en metode der man har et tau med knuter på slep, slik at dette tauet skal kjøre seg fast i en evtuell snøleppe og stoppe pulken. Har også sett denne metoden bli presantert som metode for å gå alene på snødekt bre. Tror ikke det er en løsning jeg ville stolt fryktelig mye på...

Men i praksis er det vel liten reel fare for at den bakerste går igjennom? La den letteste gå bakerst, så kan resten av gjengen teste snøbruene først, mens den bakerste følger i "trygge" spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... klar over at det er få gode løsninger ja. å gå uten pulk på en 2 ukers tur er dessverre ikke mulig. jeg er veldig minst og lettest, (og eneste jente) men min pulk blir dermed raskt tyngre enn meg. er dermed skeptisk til at den er usikret... selv om noen av gutta er nesten dobbelt så tunge føler jeg meg ikke helt trygg bakerst likevel.. i tillegg til at det, hvis de faller blir j*** tungt for meg

arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... klar over at det er få gode løsninger ja. å gå uten pulk på en 2 ukers tur er dessverre ikke mulig. jeg er veldig minst og lettest, (og eneste jente) men min pulk blir dermed raskt tyngre enn meg. er dermed skeptisk til at den er usikret... selv om noen av gutta er nesten dobbelt så tunge føler jeg meg ikke helt trygg bakerst likevel.. i tillegg til at det, hvis de faller blir j*** tungt for meg

arctic

Tror ikke du trenger å være redd for at det skal bli tungt å holde igjen. I 99% av tilfelle er det jo den fremste som detter gjennom, da er dere resten av taulaget til å holde igjen. Inkl en pulk og et tau som kjører seg fast i snøleppa. Ville ikke vært spesielt skeptisk til å gå bakerst i et taulag om det var 3-4 stk som hadde gått før meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.