Gå til innhold
  • Bli medlem

7-8 dagers sommertur i Jotunheimen for fjelldummies


Arnibaba

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny på forumet og blodfersk som fjellvandrer, foreløpig begrenset til turer på et par timer (og uten klatring) i Sunnmørsalpene sommerstid.

Til sommeren har lillebror (23) og jeg (25) lyst til å bruke en uke på rusle i Jotunheimen og få med oss noen av de mest kjente landemerkene - Galdhøpiggen og Besseggen - og eventuelt andre spennende ting i området. Tanken er å gjøre det utenom organiserte turer, med telt, fiskestang og tørrfor i sekken.

Formmessig er vi nok begge i mosjonistklassen, aktive innen fotball og styrketrening (2-3 treninger á 2 timer i uken), men ingen av oss har noen erfaring fra "langturer" (over 2 timer) i skog/mark/fjell. Ingen av oss har noe særlig kart/kompasserfaring, men vi satser på å lære oss dette før vi drar ut.

Har sett litt på kartet, og foreløpig vurdert dette turoppsettet:

Oslo (buss) - Lom - Spiterstulen - Galdhøpiggen - Spiterstulen - Glittertind - Glitterheim - Nautgardstinden - Memurubu - Besseggen - Gjendesheim - Valdresflya - (buss) Oslo

Alle tips til trening, planlegging, gjennomføring og eventuelt andre rutealternativer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler dere å ta em helgetur i nærområdet først. Ta det som en prøvetur der dere tester utstyr og mat, finn ut hva som fungerer og ikke, samt tren på kart og kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette ser ut til å være en fin tur.

Jeg og en kompis var på Nautgardstinden i fjor, men syntes ikke det var sånn veldig spennede jeg i alle fall... Beshøe ser for meg mer spennede ut, selvom jeg ikke har hatt tid til å gå til toppen der ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag mottatt, og vil bli gjennomført i løpet av april/mai, når det er litt mindre snø i marka.

Hva tenker du/dere om ruteforslaget? Er det litt langt, eller ser det greit ut? Tenker å gå dagsetapper på 4-7 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette ser ut til å være en fin tur.

Jeg og en kompis var på Nautgardstinden i fjor, men syntes ikke det var sånn veldig spennede jeg i alle fall... Beshøe ser for meg mer spennede ut, selvom jeg ikke har hatt tid til å gå til toppen der ennå...

Forslag herved tatt opp til vurdering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på kombinasjon telt + krevende turer. Det kan være en utfordring.

Når man telter har man som regel en litt tungre sekk, spesielt når man er mindre erfaren med å pakke. Det er helt greit ved bortover turer, men blir kanskje litt mindre greit med høye toppturer og når man skal klatre besseggen og holde balanse i bratte nedstigninger. Dette er sikkert finere å gjøre med lett sekk, som de fleste dagsturistene bruker.

Jeg anbefaler derfor at dere vurderer muligheten for å sette opp telt på et godt utgangspunkt og ta dagsturer derfra med lett dagstursekk. Og så bruke en annen dag til forflytning av telt til neste basecamp over en flatere rute. Dagstursekken bør inneholde mat, drikke, varme klær, lue og regnjakke.

Jeg tror dette opplegget kan gi dere mer glede, vet jeg av egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat turene over bukkelægret og besseggen er det jo ikke noe problem om man har stor sekk. Man har bare med seg søppelsekk som man pakker mesteparten av bagasjen i (det man ikke trenger for dagsturen) og sender med båten (om man da starter rimelig nært gjendebu og memurubu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Formmessig er vi nok begge i mosjonistklassen, aktive innen fotball og styrketrening (2-3 treninger á 2 timer i uken), men ingen av oss har noen erfaring fra "langturer" (over 2 timer) i skog/mark/fjell.

Oslo (buss) - Lom - Spiterstulen - Galdhøpiggen - Spiterstulen - Glittertind - Glitterheim - Nautgardstinden - Memurubu - Besseggen - Gjendesheim - Valdresflya - (buss) Oslo

Alle tips til trening, planlegging, gjennomføring og eventuelt andre rutealternativer mottas med takk!

Hei, dere er nok i mer enn god nok form allerede til å gjennomføre dette...

Men som sagt ovenfor; vurdèr nøye en basecamp og ta dagsturer derfra, alternativt benytt hytter såfremt nevnte flotte rute.

Dere går 3 ganger så langt og samtidig 3 ganger så lett med dagstursekk på 6 kg, kontra 20-25 kg fulloppakning.

Jeg gikk over Tjørnholstinder og Knutsholstinder i min spede ungdom fullpakket, det er egentlig meningsløst dumt og vannvittig slitsomt ;)

Send ihvertfall oppakningen med båt fra Gjendebu til Memurubu og evt til Gjendesheim, såfremt dere går Bukkelægeret og Besseggen.

Go lightscale, og dere får ei super uke.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Tusen takk for mange gode tips!

Å ha en basecamp og gå dagsturer ifra høres fornuftig ut, og må helt klart opp til vurdering. Registrerer at min foreslåtte rute virker å ha fått aksept hos folk flest, og det er topp!

Begynner å glede meg nå som planene virkelig er i ferd med å ta form :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.