Gå til innhold
  • Bli medlem

Fällkniven F1


t0bbE

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte den der på wingevapen.no nå i høst. Jeg har ikke brukt den så fryktelig mye, men den har fungert når jeg har brukt den - for å si det sånn.

Den var bra skarp da den kom i huset, og det er det som blir utfordringa: å holde en konveks egg skarp. Nå har jeg kjøpt en rudolfstropp, og det ser ut til å fungere.

Jeg har hørt at Cold Steel Master Hunter ligner veldig, både i pris og kvalitet.

Nå i ettertid ville jeg ha kjøpt lærslira, ikke kydexslira. Den framstår som unødvendig "tactical".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den der på wingevapen.no nå i høst. Jeg har ikke brukt den så fryktelig mye, men den har fungert når jeg har brukt den - for å si det sånn.

Den var bra skarp da den kom i huset, og det er det som blir utfordringa: å holde en konveks egg skarp. Nå har jeg kjøpt en rudolfstropp, og det ser ut til å fungere.

Jeg har hørt at Cold Steel Master Hunter ligner veldig, både i pris og kvalitet.

Nå i ettertid ville jeg ha kjøpt lærslira, ikke kydexslira. Den framstår som unødvendig "tactical".

Tenkte på å kjøpe en DC4 i tillegg til denne kniven, en bryne med både diamant og keramisk side. Anbefaler du heller rudolfstroppen framfor denne? Hvordan brukes forresten rudolfstroppen? Har ingen erfaring med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på å kjøpe en DC4 i tillegg til denne kniven, en bryne med både diamant og keramisk side. Anbefaler du heller rudolfstroppen framfor denne? Hvordan brukes forresten rudolfstroppen? Har ingen erfaring med denne.

Jeg har faktisk også kjøpt en DC4 (den doble bryna) og synes det er en av de bedre brynene jeg har vært borte i. Jeg ser at Fällkniven anbefaler at en bruker den for å slipe knivene , og de har sikkert peil så det holder.

F1 har konveks egg, og jeg fikk mye ut av å se videosnuttene på kniveshipfree.com for å se hvordan flinkisene gjør det. Se alle snuttene etterhverande.

http://www.knivesshipfree.com/pages/Sharpening-Videos

Rudolfstroppen er bare en slipereim av lær impregnert med en compound (slipemasse). Funker som faen, og du trenger ikke være nazinøye med vinkelen du holder kniven i. Ca 500 for to stk.

http://knivmaker.net/om__rudolfstoppen_.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk også kjøpt en DC4 (den doble bryna) og synes det er en av de bedre brynene jeg har vært borte i. Jeg ser at Fällkniven anbefaler at en bruker den for å slipe knivene , og de har sikkert peil så det holder.

F1 har konveks egg, og jeg fikk mye ut av å se videosnuttene på kniveshipfree.com for å se hvordan flinkisene gjør det. Se alle snuttene etterhverande.

http://www.knivesshipfree.com/pages/Sharpening-Videos

Rudolfstroppen er bare en slipereim av lær impregnert med en compound (slipemasse). Funker som faen, og du trenger ikke være nazinøye med vinkelen du holder kniven i. Ca 500 for to stk.

http://knivmaker.net/om__rudolfstoppen_.html

Supert! Har nå sett klippene og fikk et bedre innblikk i hva en bør tenke på med konvekse blader. Takker for tipset! Du har forresten ikke peiling på hvor en evt. får kjøpt slik "impregnering" til læret selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Har nå sett klippene og fikk et bedre innblikk i hva en bør tenke på med konvekse blader. Takker for tipset! Du har forresten ikke peiling på hvor en evt. får kjøpt slik "impregnering" til læret selv?

Jeg kjøpte min på knivesshipfree.com, se etter sharpening supplies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener F1 med 3Gstål. Disse ble kun laget i begrenset opplag, og er nå svært vanskelig å få tak i. VG10 stålet er ekstremt bra det også, så ser ikke helt behovet for 3G stålet for oss vanlig dødlige! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del dyrere den ja, tror mye av grunnen til dette i tillegg er at det er kun lagd 1000stk av den, samt at stålet er herdet til 62HRC, hvor VG10 stålet i den "vanlige" F1 er herdet til 59HRC om jeg ikke tar helt feil. 3G stålet holder nok eggen litt bedre, men er samtidig desto verre å sette opp igjen. Ville spart meg for pengene og gått for en "vanlig" F1 jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min F1 black med plastslire er veldig allsidig, og veldig 'tactical'. Vanlig utgave med lærslire er nok å foretrekke hvis kniven skal brukes i sosiale sammenhenger.

Hvis jeg skulle miste den (eller på merkelig vis klare å ødelegge den) ville jeg kjøpt en likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jahapp!

Da var F1'n med lærslire i box..

Najs.. :D:)

En skikklelig kraftig kottelett må jeg si.

Skal bli spennende å ta den med ut i skogen.

Takk til t0bbE som satte igang tråden... og begjæret :D

..og alle andre også selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jahapp!

Da var F1'n med lærslire i box..

Najs.. :D:)

En skikklelig kraftig kottelett må jeg si.

Skal bli spennende å ta den med ut i skogen.

Takk til t0bbE som satte igang tråden... og begjæret :D

..og alle andre også selvfølgelig..

Gratulerer norsketim med som du sier, en kotelett av en kniv! :D Min er også nå bestillt med lærslire. Er mer utålmodådig enn en unge før julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg hører deg..

Tålmodighet er en dyd...

..sier de som har det :D

Vet ikke hvordan den er å få tak i i Norge.

Jeg bor i Stockholm, så det var bare å jogge ned på

Addnature og shoppe når jag vel hadde bestemt meg..

mums.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt si at det klør litt i fingra etter å få tak i denne kniven ja, men var visst bestillingsvare så må nok vente noen uker sa de. Av ren nyskjerrighet; nå som du har fått sett litt på den og kanskje fått et litt annet inntrykk av kniven og slira, hvordan synes kvaliteten å være på f.eks. lærslira? Bestilte denne slira selv og er litt spent på hvordan kvaliteten er, og ikke minst passformen på slira er ift. kniven.?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både kniv og slire er av topp kvalitet.

Slira er i svart kraftig lær med "lokk" og trykknapp over kniven så den ikke detter ut.

Det er forøvrig ingen fare att den detter ut da kniven sitter som ett spett såogsi..:):)

men det er vel klart at lærslira kommer till å blokkes ut en smule over tid.

Det finns ingen plastinnføring inni. Bare lær.

Hempa gjør att kniven sitter litt høyt for min smak, men det er lett fixa med karabinkrok eller en taustump.

Kniven er syyyylskarp og det var ikke noe problem å barbere seg på armen (turde ikke i tryne..)

eller partere pipir på løpende bånd.

Virker ellers gjennomført bunnsolid.

Skaftet er veldig behagelig og vel utformet med veldig bra grep.

Passer hånda mi bra. Har ikke de største potene.

Har dessverre ikke ruket å prøve den ute i skauen.

Brakk beinet her om dagen (spilte ishockey ;)), så det får bli litt stillesitting framover..:D

Over all..

Kjempefornøyd med investeringen..:):)

Helt klart vært å vente på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både kniv og slire er av topp kvalitet.

Slira er i svart kraftig lær med "lokk" og trykknapp over kniven så den ikke detter ut.

Det er forøvrig ingen fare att den detter ut da kniven sitter som ett spett såogsi..:):)

men det er vel klart at lærslira kommer till å blokkes ut en smule over tid.

Det finns ingen plastinnføring inni. Bare lær.

Hempa gjør att kniven sitter litt høyt for min smak, men det er lett fixa med karabinkrok eller en taustump.

Kniven er syyyylskarp og det var ikke noe problem å barbere seg på armen (turde ikke i tryne..)

eller partere pipir på løpende bånd.

Virker ellers gjennomført bunnsolid.

Skaftet er veldig behagelig og vel utformet med veldig bra grep.

Passer hånda mi bra. Har ikke de største potene.

Har dessverre ikke ruket å prøve den ute i skauen.

Brakk beinet her om dagen (spilte ishockey ;)), så det får bli litt stillesitting framover..:(

Over all..

Kjempefornøyd med investeringen..:):)

Helt klart vært å vente på..

Tusen hjertlig takk for kjempefin omtale og knallfine bilder norsketim! :D Vil tro at denne fantastiske kniven er verdt å vente på ja, så når den ankommer her i hus så skal det jubles og feires! hehe... Dette er nok en kniv vi vil ha glede av i mange mange år som kommer! Du får ellers ha god bedring med foten da, du får nok prøve ut kniven i felten tidsnok! :D Om det blir for mye stillesitting kan du jo alltids ta et par "kuttetester" på gipsen da veit du, så får du "brukt" beinbruddet til noe som er litt positivt ihvertfall! hehe:D Jeg sier som vi bruker her i trønderlag: "D e itjnå som e så gæli at d itj e godt for nå!" God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha..

"D e itjnå som e så gæli at d itj e godt for nå!".. kan du jo trygt si hehe

Tajma klokkers med OL, så det var vel perfekt på så måte..;)

Jaja, lykke till selv med kniven når den vel kommer.

Nei, dax å høgge ett hakk til i gipsen...

Heisveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Kjøpte en slik kniv i fjor vinter. Det har vel egentlig vært et bomkjøp. Kniven er det ikke noe galt med. Til mitt bruksområde, som er generelt friluftsbruk og gjøre opp fisk, så er faktisk min gamle Bruslettokniven fra 1997 en greiere kniv. Den veier mindre, og er lettere for meg å slipe. Samtidig fungerer den bedre til flise opp opptenningsved.

For eget bruk så kan jeg nok klare meg med en grei Morakniv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bjørja skrev:

Kjøpte en slik kniv i fjor vinter. Det har vel egentlig vært et bomkjøp. Kniven er det ikke noe galt med. Til mitt bruksområde, som er generelt friluftsbruk og gjøre opp fisk, så er faktisk min gamle Bruslettokniven fra 1997 en greiere kniv. Den veier mindre, og er lettere for meg å slipe. Samtidig fungerer den bedre til flise opp opptenningsved.

For eget bruk så kan jeg nok klare meg med en grei Morakniv.

 

Om du vil vurdere å selge bomkjøpet, så er jeg villig til kjøpe. Send gjerne en Pm om det er aktuelt. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.