Gå til innhold
  • Bli medlem

vurderer å kjøpe hund. trenger råd.


Vidda

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe hund og trenger noen råd fra noen av dere hundeglade folk her inne. er ofte på tur vår, sommer å høst. og ønsker meg derfor en lojal turkamerat. hunden må også være glad i barn og være en trygg og god familie hund. det er muligheter for at hunden kan få en stor hundegår ute men ønsker samtidig at den skal kunne være inne sammen med resten av familien.

Håper dere har noen gode forslag på åssen hund jeg bør skaffe meg.

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja alternativene er mange... spørs jo hva du vil ha i hunden... litt vagt det du kommer med av info eller kriterier for det er en drøss av hunder som uten problemer fyller de. :)

Om hunden blir en lojal turkamerat, glad i barn og en trygg og god familiehund er ikke så veldig rasebetinget men mest miljøbasert og hva den arver av gener fra sine foreldre. Men såklart er det noen raser som egner seg mindre enn andre.

Du vil ikke ha en typisk vinterhund skjønner jeg? Så polarhund er ikke aktuell? De er meget lojale og gode turkamerater og ofte bra gemytt og flinke med barn og andre folk. Men de kan jo ha mye jaktlyst og nøler ikke med å stikke på en jakttur om sjangsen byr seg.

Men de har stor arbeidslyst og kan gå med kløv og trekke pulk uten problemer. Minuset er vel all pelsen og røytingen... og behov for trim hele tiden - holder ikke med en liten tur rundt kvartalet for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan gjerne være en hund som kan sove ute på vinteren. ha noen netter ute i telt da. at den bærer kløv er viktig. trenger ikke å være en typisk trekkhund. jeg har forelsket meg litt i alaskan malamute men er redd for at det kan bli en for krevende hund. bor litt i utkanten av byen, med fine turterreng så en times gå/løpe tur hver dag er fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskanhusky! Den har det du ser etter, og klarer seg utmerket ute om vinteren. Det store plusset med en alaskanhusky er at den krever en del misjon, så da får man jo desto mer trim selv. Styr unna Alaskan Malamut. De har en lei tendens til å være agresive mot andre hunder, har mer pels enn alskan og de går på tur, ikke mye trekking der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan gjerne være en hund som kan sove ute på vinteren. ha noen netter ute i telt da. at den bærer kløv er viktig. trenger ikke å være en typisk trekkhund. jeg har forelsket meg litt i alaskan malamute men er redd for at det kan bli en for krevende hund. bor litt i utkanten av byen, med fine turterreng så en times gå/løpe tur hver dag er fullt mulig.

Hvor i landet holder du til?

Er du interessert i Malamute, prøv å kom i kontakt med noen av de få seriøse oppdretterne i landet på de og ta en prat om ønskene dine med de, at de er bøse mot andre hunder, eller trekker for sakte får synserne gjerne mene, jeg er uenig..

Kjører både 12 spann husky og 6 spann malamute, samt snørekjøring med malamute, og syntes disse betraktningene virker merkelige.. Er mye dårlig avl på de, men fra de seriøse så er disse trekkene plukket bort forlengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke veldig store, normale vil jeg si.

Er endel utstillingshunder som er avlet gedigene pluss at jeg vet at det er noen kennler på vestlandet en plass som har noen linjer med veldig store hunder, de blir brukt i 6 og 4 spann..

Men en normal mutt på rundt 40 kg (hannhund) er ikke spesielt krevende hvis den har fått normal dressur.. dessuten er de skikkelige sofagriser stor sett og er pipp rolige inne, ikke bjeffer de heller i forhold til stressa huskyer som stort sett lager liv så fort de har sjangsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde omlag de samme vurderinger / funderinger som trådstarter for 4-5 år siden. Endte med å kjøpe en malamut-tispe som ble stor, 49-50 kg. Valget var bevist - ville ha en hund om kunne dra en godt pakket "påske-pulk" på 40+ kg. Kløver greit 20 kg på sommeren også.

Eneste negative er at den jeg har er litt "bøs" med andre tisper, tror nok mitt eksemplar seg på seg selv som alfa-hunnen i nærområdet. Men dette er ikke noe problem, malamutten er og blir en bånd-hund.

Har ikke angret på valg av rase, stille og rolige inne og noen "traktorer" til å jobbe ute. Og så har de personlighet så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med samojed? Det er også en polarhund, men de regnes som mer familiehunder og litt enklere å ha med å gjøre enn andre polarhunder. Jaktinstinktet varierer en del fra individ til individ, alt fra tilnærmet null til mye. De krever vel litt mer pelsstell enn andre polarhunder, men røyter ikke mye utenom to røyteperioder i året. De er utmerkede trekk- og kløvhunder og har pels nok til å kunne sove ute på vinteren, i hvert fall om de får bygget opp ordentlig vinterpels ved å være mye ute, for eksempel i hundegård. Samojeder er veldig åpne og vennlige og passer fint med barn.

mistra4.jpg

Min 6 mnd gamle samojed på første snørekjøretur

mistra5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newfoundland og Laika?

Newfoundland er fine hunder hvis du ikke har det så travelt. treker og bærer mye men det går ikke så fort. de jeg har vært borti har alle vært snille og gode bamser. men det er ikke den minste hunden.

Lakia er jo Ruslands sin måte å lage hund som kan brukes til alt. Lakia har stort jaktinstinkt og kan stort sett læres opp til å jage det meste. har ingen erfaring med Laika men har du lyst på en hund som kan brukes til alt er det noe å se på.

Vil du ha noe litt utenom det vanlige kan du undersøke Shiba. Den kan brukes til mye mer en å passe på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Alaska Husky og er stor fornøyd. Ikke så langhåret at den trenger noe pelsstell. Så godt som ingen jaktinstinkt. Går løs sommer og vinter der det lar seg gjøre. En skikkelig sofahusky som gjerne sover i korga si til kl 11 om formiddagen. Kløver litt om sommeren og drar godt i selen på skiturer. Aldri noe uling eller bjeffing når vi er hjemme. (Kan jo hende ho lager lyd når vi er på jobb, men her er ingen naboer så det vet jeg ikke)

Kan anbefales!

post-5513-13347467914_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for alle svar. dette har gitt meg en bedre innsikt i valg av hund. jeg har alltid hatt lyst på en malamute eller en alaskan husky, men har vært redd for at de krever for mye, men sånn det ser ut kan en alaskan husky passe for meg. tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Alaskan Husky er en "rase" som fikk sitt navn da man begynte å krysse Alaskan Malamute med Siberian Husky. Senere har en rekke andre store trekkvillige hunder blitt blandet inn. Det er ingenting i veien med dette, bare du er klar over at det ikke er en rase med de fordeler det gir. Du kan finne svært forskjellige egenskaper hos disse hundene. Noen har beholdt jaktinnstinktet og krangle-egenskapene til de opprinnelige rasene som dannet utgangspunkt for navnet, andre har fått andre egenskaper fra andre raser. Hva som dominerer er ikke lett å si på forhånd.

Du ser sikkert hva slags hund jeg har, men det er ikke en hund jeg vil foreslå til mange. De krever mye, både fysisk og mental trim for å trives. Hvis man dresserer for hardt kan de bli sky og redde. Men de er enormt lettdressert og tar et hint og husker utrolig godt. Utenom båndtvangtiden bruker jeg aldri bånd på han. Når jeg er inne på en butikk ligger han klistret i asfalten utenfor, selv om det kommer både hunder og katter forbi. Han er stor for rasen og trekker greit 30 kilo, kløver ca 12kg, og tåler kulde bra. Jeg har sett Border Collie i Sverige som lå ute i under -20, men det var en utevant hund.

Jeg har tidligere hatt to Siberian Huskies, og til vinterbruk og fjellturer var de helt ideelle. Lå alltid ute, både hjemme og på tur. De hadde et hus de kunne gå inn i, men det gjorde de aldri selv om det sprutregnet. Men det som gjorde at vi ikke skaffet samme rase denne gangen var at man alltid må ha kjetting på dem. (Eller annet sterkt tau) Hvis de fikk øye på en katt eller sau og det ikke var noe som fysisk hindret dem, så ble det en katt eller sau mindre i verden. Bare du er klar over dette så skal du gjerne skaffe Alaska-husky. Men det trengs ikke flere sprengte sauer eller avisartikler om tåredryppende barn med deres blodige døde katt. Hundehatere er det så absolutt nok av, ikke gjør det slik at vi får enda fler, vær-så-snill!!

Ta kontakt med Norsk Kennel Klubb, og snakk med folk som har de forskjellige rasene hva slags egenskaper de har. Hunden skal jo passe inn i familien også, og det er både boforhold, barnevennlighet, allergi, osv som spiller inn. Men når du har funnet den hund som passer deg så kan du bare glede deg. Tur med hund er bare mye bedre enn uten. Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget om Laika( og andre jakthunder) er jeg sterkt uenig i så lenge trådstarter ikke har nevnt jakt som et bruksområde. Laikarasene er reinspikka jakthunder og SKAL brukes til jakt. Jeg kan ikke tro at noen oppdrettere av Laika vil selge til ikkejegere.

Personlig har jeg veldig lyst på Vest-sibirsk Laika, men først skal jeg ha meg en Strihåret Vorsteh som ny JAKT-, tur- og treningskompis. Og for meg holder det egentlig med to bikkjer om gangen, man skal få tid til å bruke di og.

Jeg er enig i forslagene om Alaskan husky. Det tror jeg kan være et aktuelt og riktig valg for trådstarter. Ellers har det jo akkurat vært en lik tråd her på forumet, der det blir foreslått litt fler raser.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.