Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Equipment Moonwalker III vs Marmot Helium EQ


Anbefalte innlegg

Skal på et par 14-dagers teltturer i fjellet i sommer (Børgefjell, Skjækerfjella), og det blir fort noen teltturer i løpet av høsten også. Tenker å investere i en skikkelig 3-sesongs pose, da jeg har blitt mer og mer friluftsinteressert. Og da kommer vi selvfølgelig til den klassiske dun vs syntet-duellen.

Jeg har smalnet det ned til disse to alternativa: Mountain Equipment Moonwalker III eller Marmot Helium EQ. Omtrent samme komforttemperatur, den store forskjellen er vekta – Moonwalker veier 1750g mens Helium EQ kun veier 1050g. Jeg er umiddelbart frista til å velge Helium EQ, men er jo selvfølgelig redd for skremselspropagandaen om våt dun. Er det noen av dere som har erfaring med Helium EQ-posen under dyvåte, norske forhold? Fungerer EQ-membranen? Dessuten har jeg hørt at bålgnister er døden for dunposer…

Innspill mottas med STOR takk!

(Bestiller forresten fra USA, så da blir prisene litt mindre smertefulle)

-selvak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal ikke gi deg noen råd, da jeg ikke har praktisk erfaringer med noen av posene. Jeg har kjøpt Heliumposen du referer til, men har enda ikke hatt fornøyelsen av å prøve den. Førsteinntrykket er i midlertidig at det er en dunpose med svært god kvalitet og smarte løsninger. Leser du bruker erfaringer og tester vil du oppdage at dette er noe av det ypperste du kan dele natten med.

http://www.backpacker.com/april-2008-editors-choice-2008-gold-award-marmot-ultralight-down-sleeping-bags/gear/13768

Hvorfor kjøpe i USA? Med mva, toll og frakt så kommer posen på 3000++. Med litt pruting så er det mulig å få den til rundt regnet samme pris i Norge.

Lf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Heliumpose (EQ) i 5 år nå. Er jævlig godt fornøyd. Den har vært brukt på mange langturer i nasjonalparker i Sverige og har funka perfekt. Man må imidlertid være nøye på holde posen tørr hvis det er våte forhold. Pleier å ha den i en vanntett pakkpose inni sekken, det går greit. Har fått den våt en gang på en påsketur med tildels ekstremt vått snøvær. Dårlig topphatt på lavvoen gjorde at alt var hvitt inne i lavvoen når vi våkna opp. Posen ble våt, og det var ikke behagelig. Min er en gammel modell, den nye har et ytterstoff som tåler mer fukt opplyser Marmot. Tror ikke det er mange poser som matcher EQen når det gjelder komfort. Utrolig deilig pose å krype ned i etter en lang dag i fjellet. Har prøvd min i 7-8 minus og den holdt meg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.