Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennstoff til Omnifuel


FriMann

Anbefalte innlegg

Har Problemer med parafin på primus omnifuelen mon som stopper opp noen ganger når den står på fullt og effekten blir neste borte og jeg ser da bare en telysflame. Er det noen som har peiling på det? og hveit dere om hvilket brensel som er best og bruke untatt renset bensin?

Du har rusk eller avleiringer i systemet, og det har ikke noe med parafin å gjøre med mindre du bruker urenset. Prøv først å rense dysa. Hjelper ikke det må du demontere hele brenneren og rense den innvendig. Skrubb spindelstanga. Se andre tråder her for fremgangsmåte. Når den er ren kan du fyre med parafin til krampa tar deg :lol:. Det beste drivstoffet å fyre med er colemanfuel eller bensin, deretter tennvæske, så fritidsparafin og til nød diesel. Bruker du urenset parafin, må du regne med å rense dysa relativt ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
toresc: Du hoppet over A1

Jepp, du har helt rett. Helikopterparafin kommer etter sigende foran tennvæske, uten at jeg har førsøkt det...

Jeg nevnte kun de som folk flest har tilgang på :D

Jeg anbefaler å grave etter en tråd hvor bruker "dsk" lister opp det meste av brennbare væsker (inklusive matolje) som han har testet i primus med tilhørende beskrivelser. Meget interessant og underholdende lesning :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg har hatt en Omnifuel i noen år, og prøvd de forskjellige dysene til forskjellige typer brennstoff. 28 skal vistnok være til parafin 35 til bensin og 45 til gass. Når jeg bruker 28 til parafin, brenner det bra på full effekt, men når jeg skrur ned styrken for å putresteike, dauer flammen uavlatelig. Det samem gjør det når jeg bruker 35 til bensin.

Det eneste som fungerer tilfredstillende er 45 dysa til både gass og bensin. Da kan flammen skrus ned, og det brenner like godt og fint på begge typer drivstoff. Alså ikke noe dysebytting.

Er det noen andre her som har lignende erfaringer, eller gjør jeg noe feil??? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg holder meg utelukkende til bensin og gass ettersom hva årstiden tillater. På Omnifuel må man skifte ut dyse etter som hva man skal brenne og det følger med en til parafin, så da skal den tåle det så lenge det er parafin som er ment for slik bruk. Men bensin og gass er mest effektivt, så jeg hadde ikke vurdert parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idasol, at gass og bensin er mer effektivt enn parafin var helt nytt for meg. Kan du beskrive hvordan?

Hei TrondA. Håper dette kan klare opp i hva jeg mener;)

Gass

Gass er det dyreste drivstoffet, og du må også bære på de tomme gassboksene helt hjem igjen. Det kan være vanskelig å beregne hvor mye du må ha med deg så lenge du ikke regner med fulle bokser. Vanskelig å riste på den og anslå antall gram. Den kan gi mindre effekt når det er lite gass igjen på beholderen.

Gass krever ikke forvarming. Den brenner veldig rent og er ganske trygg inne i teltet. Siden det brenner veldig rent og har veldig varm flamme er det effektivt slik at du får varmet vannet (eller maten) uten å miste for mye energi til omgivelsene.

Gass kan forårsake kullosforgiftning, men er mindre farlig en f.eks parafin. Den tåler ikke noe særlig kulde og er ganske udugelig om vinteren.

Eksplosivt.

Jeg bruker gass om vår, sommer og høst så lenge tempraturen ikke nærmer seg null. Jeg gidder ikke sitte å varme gassen for å tyne ut noen dråper når jeg bare kan bytte til bensin og få kjempe effekt.

Renset bensin/Heptan

Krever forvarming, men ikke på noen værre måte enn at man slipper ut litt bensin, skrur igjen og tenner på, og deretter åpner når flammene er på tur til å slukke. Brenner renere enn parafin og diesel m.m. Det er ikke noe problem å bruke renset bensin noen årstid. Den brenner like bra uansett.

Lukter lite. Renset bensin/Heptan skal også inneholde minst skadelige avgasser.

Eksplosivt.

Skulle du være så uheldig å søle dette i sekken eller i teltet så vil dette, som de fleste andre løsemidler, fordampe.

Vinterblandingen min. Superfornøyd hver gang;)

Parafin

Krever mye lengre forvarming enn bensin. Og desto kaldere, desto lengre forvarming. Parafin har høyere kokepunkt med tanke på overføring til gassform. Til forvarming må man ha med rødsprit eller bensin for å forvarme hvis ikke soter det noe intenst. Å forvarme med parafinen er ikke verd rengjøringsjobben. (synes jeg)

Å finne god parafin er vanskeligere enn bensin synes jeg. Brenner ikke like rent som bensin. Soter til dyser veldig lett.

Ekle avgasser. Fare for kullosforgiftning.

Hvis man søler parafin lukter det veldig, og man blir ikke kvitt det så lett, og i værste fall betyr søl av parafin at man må avslutte turen.

Valg av drivstoff

Så lenge tempraturen tillater det ser jeg på gass som suverent. Til vinteren vingler de fleste mellom parafin eller bensin, og det er uenigheter om hva som er best. Her kommer min mening:

I pappas tekniske regnetabell står det at lett fyringsolje har en varmekapasitet ved 0-100 grader Celsius på 2000 J per K og bensin har 2100. Brennverdien for parafin er oppgitt, med øvre og nedre verdi, til 46470 og 43100 kj/kg og bensin til 46000 og 43900kj/kg.

Energiinnhold er 12,0 parafin og 12,2 for bensin.

Bensin marginalt bedre energibærer? !

Men så bør man også ta dette med i beregningen, og det kan man teste hjemme: (ser på forumet at dette er blitt testet av flere allerede, jevnt over samme utfall) Siden bensin brenner renere untytter den energien bedre. Flammen brenner antagelig med høyere tempratur og i praktiske forsøk viser bensin seg raskere enn parafin. (ved oppkoking av vann).

At bensin i praksis bruker noe mindre drivstoff for å varme opp samme mengde vann litt kortere tid enn parafin er jo fint, siden jeg liker å bruke bensin best. Men det som virkelig er viktig for meg er dette med kort forvarming med samme drivstoff jeg skal brenne på, lite soting, god effekt og lite farlige gasser.

Det er selvfølgelig slik at folk har egene erfaringer og synspunkter. Og det er bra. Nå har dere fått høre litt om mine, da er det bare å lage seg egene erfaringer=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idasol, takk for usedvanlig god tilbakemelding! Grundig og informativt. Åpenbart at du har erfaring og teoretisk kunnskap.

Først til teoretisk effektivitet mht energimengde pr. volumenhet. Jeg fant noe veldig interessant i den noe usikre kilden Wikipedia;

http://en.wikipedia.org/wiki/Petrol Der ser jeg at parafintypen jeg bruker til primus, omtalt som Jet fuel (kerosene based), har marginalt lavere energiinnhold enn gass og bensin dersom vi skal beregne megajoule pr. kg drivstoff. Om vi beregner energiinnhold pr. volumenhet er parafinen selvfølgelig mest effektiv slik man har lært. Tabellen viser jo også hvor håpløst ineffektiv gassen er, hvilket gjør LPG uaktuell uansett årstid for meg. (26.8MJ/L)

Bensin og parafin fortoner seg egentlig temmelig likt m.h.t teoretisk effektivitet, men skiller seg mer ut fra hverandre i bruksegenskaper - fordampning, toksidasjonsnivå(giftighet), brann- og eksplosjonsfare, sotutvikling, pris og tilgjengelighet.

Jeg tror også det er mest nyttig å beregne effektivitet i forvarmingstid. Der virker det som om mange tar utgangspunkt i disse primitive slangeprimusene som etterhvert har blitt så populære. Da er det opplagt at parafin krever lang forvarmingstid fordi forvarming og forgassingsprosess er indirekte. På anerkjente slangeprimuser for flytende drivstoff - Optimus Nova og Primus Omnifuel, er forbrenningen i tillegg så lite effektiv at det lukter parafin i teltet når vi fyrer. Litt sot på kjelene også. Kovea Booster er ikke noe bedre på lukta, den stinker bensindamp isteden... Krever riktignok ikke dyseskift mellom gass og bensin.

Bruker vi de beste spesialprimuser for henholdsvis parafin og bensin, er situasjonen en annen. For det første får vi ren, luktfri forbrenning med parafin.

Egen erfaring i vindstille, 10 varmegrader (garasje)

Med Phoebus 625 forvarmer vi med rødsprit i ca 40 sekunder før stillebrenneren forgasser parafinen. Det er kortere tid enn Nova og Omnifuel med bensin. Optimus 111 med orginal bråkebrenner krever snaut 60 sekunder og er konkurransedyktig med Nova og Omnifuel på bensin. Til Trangia bruker jeg en Nova og den er i gang etter drøyt 50 sek. med bensin. Til opplysning; Kovea Booster/Brunton Lander/Markill Phoenix har forvarmingsbøyle over brennehodet og krever normalt 2 min. forvarming på bensin(!)

De samme testene ble utført med spesialprimus for bensin; Coleman 442. Den trenger ikke forvarming i det hele tatt; pump, fyr og pump litt til... I minus 15 eller kaldere, må Coleman stå med gule flammer i minst 40 sekunder før den er i gang med normal drift. Rødprit kan gi assistanse.

For min del er ikke effektivitet et spørsmål om hvilket drivstoff - bensin eller parafin vi velger. Jeg beregner effektivitet etter typen primus i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin

Til forvarming må man ha med rødsprit eller bensin for å forvarme hvis ikke soter det noe intenst. Å forvarme med parafinen er ikke verd rengjøringsjobben. (synes jeg)

Etter tips her innefra bruker jeg tennvæske til omnifuel, men forvarmer ikke med rødsprit, bare ved å slippe tennvæske ut av dysen. Er ikke tennvæske en type parafin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennvæske er en type tungdestilat, men kan være naphtabasert. Tradisjonell parafin er et petroleumsprodukt. Tennvæske gjør kjempejobb som "parafin" i alle varianter, men fryser litt for lett. Trygt anbefalt i temperatur høyere enn 20 minus. Allerede ved 15 minus ville jeg valgt Shellsol D60 eller renset fritidsparafin. Med tunga rett i munnen kan du driste deg til å bruke lampeolje fordi du da vet at du unngår naphta, hvis det skulle være noe poeng. Det du imidlertid kan risikere, er å ødelegge hele stasen du brenner med fordi lampeolje kan være full av voks. Les datablad.

Ikke sot ned telt, turutstyr og fin primus med tennvæske som forvarmer. Det ryker stygt og avgassene er fulle av hydrocarboner, karbonmonoksyd og nitratforbindelser. I eksosen fra en urenset dieselbil er det mye rart... I telt-taket ditt vil du tidlig se sorte sotflater og alt lukter parafin.

Ta med deg en tett, liten flaske med rødsprit.

Naphta har sterkere varmeutvikling og bør ikke brukes til stillebrennere og trykkbaserte parafinlykter - altså Petromax, Tilley, Vapalux, sånne ting.

Med din Primus Omnifuel, går du klar av denne problemstillingen. Du trenger all den varmen du kan få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker jeg dette feil? Hvorfor skal det være problematisk med Naphta basert tennvæske når Naphta i form av Miljøbensin er gull? Eller mener du bare at en brenner som ikke er beregnet for bensin ikke bør bruke naphta basert tennvæske. Men fritt fram på en multifuel med eventuell riktig dyse. Slik jeg tolker det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sot ned telt, turutstyr og fin primus med tennvæske som forvarmer. Det ryker stygt og avgassene er fulle av hydrocarboner, karbonmonoksyd og nitratforbindelser. I eksosen fra en urenset dieselbil er det mye rart... I telt-taket ditt vil du tidlig se sorte sotflater og alt lukter parafin.

Ta med deg en tett, liten flaske med rødsprit.

Hmmm. Har aldri oppdaget soting fra min forvarming med tennæske. Et poenget med tennvæske er vel nettopp at det skal være lite avsetninger, lukt etc direkte under biffen? Den brukes jo ifbm matlaging. Noe eksos blir det riktignok.

Når det gjelder kulde har jeg flere ganger lagret tennvæske i minus 15 til minus 20 grader og tappet og brukt den direkte uten antydning til endret beskaffenhet eller fyringsproblemer.

Jeg tolker svaret ditt dithen at tennvæske ikke er en type parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å svare begge innlegg i en smell;

Her holder jeg miljøbensin utenfor fordi mener den typen flyktige naphta er en egen kategori. Tennvæske er i all hovedsak uproblematisk enten den er naphta- eller petroleumsbasert. Det er i de helt sjeldne tilfellene der man bruker tradisjonell stillebrenner av Cobratypen og trykklamper der det er en liten fordel å holde seg til tradisjonell parafin og/eller petroleums tennvæske. Ellers er det bare tut og kjør med tennvæske - billig, lett tilgjengelig og relativt rent.

Jeg holder fast på at tennvæske i flytende form er betydelig mye mer problematisk enn rødsprit som forvarmer. Til og med den reneste parafin som kan oppdrives; Jet A1 og D60 vil sote merkbart mye mer enn sprit. Karbontrådene er lengre i petroleum og krever mye høyere temperatur for å brenne rent. Det er forresten gassene som brenner i bål også og sprit antenner lett. Parafin krever en form for veke, gjerne i form av glavaringen i bånn av forvarmerskåla. Det er lett å se svarte avleiringer i brennerhuset med tennvæske. Rødsprit holde primusen helt ren, men misfarging - blågrønn og rødgrønn er uungåelig. Eksosen er farlig i begge tilfeller og krever ventilering, men CO nivået er rett og slett ikke noen trussel med rødsprit. CO er et biprodukt ved ufullstendig forbrenning og du får plenty av styggedommen med parafin som forvarmer.

Tennvæske i bikkjekulde... Ja, tennvæske er brukbart, men anbefaler sammenlikningstest mellom skikkelig fritidsparafin/D60 og tennvæske etter at du har lagt begge typer drivstoff i fryseren over natta.

Jet A1 og D60 er helt suveren. ("Flybensin" skal tåle temperaturer i høye luftlag.)

Tennvæske vil slite med dieselsyndromet. Her tillater jeg meg en rendyrket "klipp ut og lim inn" - sak direkte fra norsk Wikipedia;

"Diesel er et tyngre stoff enn bensin, dette betyr blant annet at den tåler kulde dårligere, ved -10¤C skiller den ut voks. To egenskaper er da viktige å kontrollere, det ene er tåkepunktet (Eng: Cloud Point), dette er punktet da de første vokskrystallene dannes. Dette er den laveste temperaturen dieselen bør lagres ved utendørs. Den andre egenskapen er blokkeringspunktet (Eng: Cold Filter Plugging Point, CFPP), det er den laveste temperaturen en kan bruke dieselen."

Hva tåkepunkt og blokkeringspunkt er, vil variere med årstiden og hvor du er i landet. Dette skyldes at drivstoffleverandørene blander inn en andel parafin for å gjøre dieselen mere flytende ved lave temperaturer. Blandingsprosenten avgjøres av hva slag temperaturer som er sannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Det er et par tester du kan gjøre.

Tapp det på en klar plastflaske, og sett i fryseren, eller annet sted med -18 eller kaldere.

Ta ut etter et døgn, og se etter utfelling av voks.

(Hvis voks, ikke bruk på primussen når det er kaldt.)

La væsken normalisere seg til romstemperatur. (maaange timer) Er væsken klar og homogen så er det greit nok, hvis ikke bruk den til noe annet enn primus.

Fortsatt kan det være uønskede stoffer som kan skape problemer, men jeg vet ikke hvordan du kan sikre deg mot dette.

Jeg bruker tennvæske for grill på mine primusser.

Man kan altså fryse ned parafin og lampeolje for å se om de utfeller voks. Men - om så, kan man ikke da bare kaste/sile vekk voksen og bruke "godsakene" som blir igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

TrondA: Jeg føler at tallene dine for hvor ineffektivt gass ikke stemmer med min oppfattning.

http://www.hydrogen.no/hydrogen/tekniske-data-og-sammenlikningstabeller-for-hydrogen

Viser f.eks andre tall enn du nevner.

Og jetfuel (parafin a1) er jo en renere form enn den parafinen man (normalt) kjøper. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22251

Så jeg faller tilbake og er enig med idasol, gass om sommeren og renset bensin om vinteren.

Ulempen med gass er pris og gass bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min siste sykkeltur hadde jeg med meg min Hiker+ og miljøbensin fra Statoils grønne kanne. Oppe i Fyresdal kom jeg på at jeg ville ha litt mer drivstoff fordi det anbefales å koke alt drikkevann fra bekker og vann i fjellet. Den Statoilstasjonen jeg var innom hadde ikke akkurat denne på grønn kanne, men noe som heter "Aspen" på blå kanne. 4-takts alkylatbensin det også, men mye billigere enn den på grønn kanne. "Grønn kanne" -bensinen betalte jeg 215,- for i Kristansand, mens jeg betalte litt over 160 kroner for fem liter Aspen-bensin i Fyresdal. Merket ingen forskjell under bruk. Synd det ikke selges i enlitersflasker også, litt dumt å kjøpe fem liter når turen er i gang og man må slepe det med seg alt sammen. Men skitt au, det ble mye primusbruk, og jeg hadde nok bensin i alle fall. Og det var plass i tilhengeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var innom XXL og Obs i dag. På XXL selger de Coleman Fuel og på Obs har de Primus PowerFuel samt en annen type som inneholder heptan. Alle på liters plastflasker. Hvis en ser bort fra prisen, noen som vet om desse produktene er likeverdige som drivstoff til Omnifuel og andre bensinprimuser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom XXL og Obs i dag. På XXL selger de Coleman Fuel og på Obs har de Primus PowerFuel samt en annen type som inneholder heptan. Alle på liters plastflasker. Hvis en ser bort fra prisen, noen som vet om desse produktene er likeverdige som drivstoff til Omnifuel og andre bensinprimuser?

Hei. Heptan(?) funker helt sikkert fint det, men hvorfor ikke se fullstendig bort fra disse produktene? Dra heller på Felleskjøpet og kjøp 4-takts miljøbensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.