Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok et spørsmål om fjellskipakke


Miesol

Anbefalte innlegg

Vil bare nevne først som sist at jeg har søkt, lest og lært mye om fjellski i forumet allerede, men siden jeg fremdeles er i tvil våger jeg meg utpå med en ny tråd :lol:

Jeg skal kjøpe fjellskipakke og har vansker med å bestemme meg ang. skibredde (og tildels lengde..) og bindingstype.

Først litt om meg og skibruken min: jeg er jente, 160 cm og knappe 60 kg. Så langt har jeg planlagt to turer med skiene, begge av typen gå i endel timer innover vidde og over bre - og stikke oppom en topp eller to underveis og forhåpentligvis komme hel ned. Jeg er nybegynner på telemarkski denne sesongen og har ikke teknikken helt inne enda. På smalere ski føler jeg meg ikke veldig trygg i bratte nedoverkjøringer. Går stort sett kun med lettere oppakning.

Angående ski har jeg sett på fire par; Fischer E99 og E109 og Åsnes Amundsen og Cecilie. Jeg vil helst ha smørefrie ski (isåfall utelukkes Åsnes Cecilie). Angående lengde har jeg i den lokale sportsbutikken blitt rådet til 180 cm i E99, 168 cm i E109, 175 eller 180 cm i Amundsen og 170 eller 175 i Cecilie. Jeg synes det høres fornuftig ut.. Ift utrygghet nedover kan vel litt korte ski være lurt.

Men så var det bindinger; på de smalere skiene har jeg tenkt BC manuell (evt magnum), på de bredere Voile 3 pin m/cable 75 mm eller BC Magnum.

Støvler er det letteste :) Føttene mine trives best i Crispi og jeg har prøvd og bestemt meg for Crispi Stetind dersom BC og Crispi Mountain Telemark dersom 75 mm.

Grunnen til at jeg vurderer bredere ski er altså at jeg tror det vil hjelpe meg nedover (men det blir ikke hoveddelen av turen). Jeg har ingen erfaring med bredere ski og vet ikke hvor mye dårligere gåegenskapene er. Mener også å ha hørt at noen er skeptiske til kombinasjonen Amundsen og kort/lett skiløper pga spennet - noen med erfaringer?

Håper noen har tid til å lese og komme med innspill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det finnes smørefrie bredere enn E109, men det er uansett ikke aktuelt for meg.

Jeg har telemarkski med feller som jeg bruker på rene toppturer, men nå skal jeg altså ha ski til turer av typen først langt oppover og deretter innom en topp på veien. For de som er lokalkjent går første planlagte tur fra Glomfjellet over svartisplatået til Tåkeheimen (turistforeningshytte) og antagelig oppom Helgelandsbukken på returen. Så det er altså til mye bortover, men litt bratt opp og ned i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at du helst ville ha smørefrie, så da regnet jeg med at det var det du ville ha. Eneste alternativet jeg kan komme på da er å bruke ei lett toppturski uten spenn og bruke feller i flatt terreng. Smale feller gir litt gli på flatene, så kan du legge de i S-form under skia når det blir brattere og da fester de bedre. Om det fungerer, blir tungvint... Du kan også korte fellene sånn de dekker framskia + presset under støvlene eller gjøre de enda smalere om du vil ha enda bedre gli. Må bare prøve deg fram, kanskje operere med to sett feller kan være lurt også. Tar du vekk spennet i skia, får du ei bedre nedoverski. Er den også 10-15mm bredere i midjen og noe ekstra foran/bak får du ei helt annen ski for nedoverbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at jeg helst vil ha smørefrie, men det er uaktuelt med bredere ski enn E109 - den er jo den bredeste av de fire skiparene jeg vurderer. Er ikke sånn at jeg har bestemt meg for at jeg vil ha så bred ski som mulig, jeg er i tvil om jeg skal velge "normal" bredde (E99/Amundsen) eller litt bredere (E109/Cecilie) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for Cecilie Skog-skiene. Jeg har Ingstad selv (og det er vel reelt sett samme skien), og de er det ingen problemer å gå langt med samt at de fungerer bra i utforkjøringer. Mange innlegg på forumet som går på at Amundsen/E99 har for lite innsving og for mye spenn til å gi noe særlig kontroll nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at jeg helst vil ha smørefrie, men det er uaktuelt med bredere ski enn E109 - den er jo den bredeste av de fire skiparene jeg vurderer. Er ikke sånn at jeg har bestemt meg for at jeg vil ha så bred ski som mulig, jeg er i tvil om jeg skal velge "normal" bredde (E99/Amundsen) eller litt bredere (E109/Cecilie) :)

Da har jeg misforstått hele innlegget ditt, trodde du vurderte bredere ski enn E109 :)

Når er ikke E109 sååå brede å gå med ute i geografien, tviler på at du kommer til å angre på at du tar ei ski som gir deg litt større marginer når du skal nedover. Jeg har selv E99 smørefrie, er ikke mye hjelp å få av de skiene når en skal nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde gå for E109/Ingstad?

Nå har jeg E99 med BC-binding. Jeg renner bortimot aldri nedover, så de fungerer over all forventning form meg.

Bindingmessig ser jeg at flere av de folka jeg kjenner som bruker fjellskia til litt kjøring har Rottefella Riva 3-binding, men Rottefella Chilli fungere nok også, kanskje du burde se litt på disse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare føye til at sambo gikk til innkjøp av Åsnes Skog for en liten tid tilbake og er super fornøyd. Bruken er litt av den samme som deg, èn kinder-egg-løsning, bortover, oppover, nedover i telemarkstil (nybegynner)

Så langt er hun veldig fornøyd, i stedet for å smøre skiene bruker hun kortfellene til "all" bruk. Det tok riktignok et par turer før fellene ga grei glid bortover, men nå er det overkommelig - samtidig som hun er stødig i kuppert terreng nedover.

I tillegg gikk hun for Voilè 3 pin, 75 mm bindinger med wire, 10 mm oppbygningsplate og hælløfter som gjør at oppoverturene går veldig enkelt. Skoene var Crispy Sydpolen GTX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sticho: Skog-skia har vel eksakt samme mål som Nansen, altså litt smalere enn Ingstad? Jeg synes også Voile-bindingen ser veldig bra ut! Og særlig siden jeg har funnet en 75mm-støvel som satt perfekt på foten :) Eneste problem er at jeg ikke har funnet bindingene og skoene i samme butikk så jeg går glipp av pakkerabatten hvis jeg velger den kombinasjonen..

Men ift ønsket om smørefrie så har vel ikke E109 så veldig ulike mål. Har noen prøvd E109 og kan fortelle hvordan de fungerer som smørefrie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett. Jeg var litt kjapp der. :)

Noen spesiell grunn til at du ikke har vurdert Ingstad, siden du likevel har E109 på blokken?

Det er lenge siden jeg har hatt smørefrie ski, så jeg skal ikke uttale meg alt for mye om det, men jeg syntes i hvert fall det fungerte dårlig den gang.

Jeg er imidlertid veldig fornøyd med kortfellsystemet. Har stort sett hatt med meg barn i pulk på samtlige turer denne vinteren, og har brukt kortfellene mye nedover også da. De gir overraskende god glid både på flatt og nedover. Det er også riktig at de gjerne trenger et par turer før de begynner å gli godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vurdert Ingstad, og Nansen forsåvidt, fordi de ikke finnes kortere enn 180 og det mener jeg blir fort langt for mine knappe 160 cm når skiene i tillegg er litt breie. Åsnes anbefalte 170 cm dersom jeg velger smørefrie Amundsen, vil tro det samme gjelder Cecilie også.. Fischer E99 er jeg blitt anbefalt i 180 cm, men de finnes jo ikke kortere de heller :)

Tillegg: Cecilie finnes ikke i smørefri utgave altså, men regner med 170 cm er rett lengde siden de er endel bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

har ikke helt snøring på de forskjellige skimerkene, så holder kjeft der, men... lengde.

synes sportsbutikkene anbefaler alt for lange ski. skia nå er såpass breie og du er såpass lett, at ski på 180cm virker alt for langt. er sjøl jente på 170cm/60kg. har ski på 170cm, synes faktisk de er i lengste laget, har gått tja 1500km på dem, og de kunne gjerne vært 165cm. vanskeligere å få kontroll nedover på lange ski, og bærekraften har aldri vært noe probem selv med stor vinteroppakning... så ser rett og slett ikke noe poeng med lange ski. på steder hvor det finnes trær, (som vi ikke har her på svalbard da :) ) så er det også enklere å komme seg fram med korte ski.

skal du ha kontroll nedover er det kun wire-bindinger som gjelder. tåbindinger er mye mindre stabile og egentlig ikke så stor forskjell på flata... de er dessuten bedre egnet til langturer da du faktisk kan reparere dem... bruker selv riva 3, samme som nesten alle mine turkamerater.

håper det ikke lød alt for bastant. lykke til med valget av ski og riktig god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.