Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun eller Fiber...??


caks

Anbefalte innlegg

Annonse

Har dun. Veldig fornøyd både med varme, pakkvekt og pakkvolum.

Ikke vært noe plaget av fukt så langt men jeg er ikke ute noe mer en 2 netter av gangen som regel.

Posen jeg har er Nanok WGD -30.

Normal påkledning i posen er ullboxer nede og headover rundt hals og hode. Ikke hatt behiv for noe mer så langt. Ikke vært kaldere enn minus 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tidligere syntetfiber-pose, men har nå investert i 2 dunposer. Jeg har kun brukt den inntil en uke i strekk på vinterstid. Fordelene er at pakkvolumet og vekten er betydelig mindre enn vanlige soveposer. Ulempen er at de er vanskeligere å tørke, og litt mer følsomme for fuktighet. Men til bruk på vinteren når det er tørt og kaldt, så er dun suverent. Men det er store forskjeller i dunposer også, da - blant annet i forhold mellom vekt og varme. Har selv en mountain equipment (xero 550) og en Rab (summit 900), dersom du er slank vil jeg anbefale ME - soveposene deres er utrolig varme, langt under det temperaturgrensene skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedskillet går vel mellom pris (syntetfiber) og vekt (dun). Velg det ryggen og/eller lommeboka tåler... :shock: Selv bruker jeg Ajungilak Tyin 5-season, en syntetpose som veier kjetting (over 3kg), men som jeg ellers er fornøyd med. Prisen er også relativt fornuftig.

Som det er nevnt er dun likevel mer følsomt for fukt, siden dunene "klapper sammen" når det blir fuktig nok, og dermed ikke skaper et isolerende luftlag. Fukt i posen kan oppstå selv om det ikke er nedbør - fukten fra kroppen transporteres ut av posen og legger seg som is utenpå/i de ytre lag av posen, som tiner når det oppvarmes igjen. Dette kan føre til fukt, men problemet er nok mest fremtredende på lengre turer. Vær også oppmerksom på at Nanok så vidt jeg husker ikke oppgir temperaturgrenser i EN-standard. De kan derfor være vanskelige å sammenligne med andre poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.