Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye sko. Vil ha noe skikkelig.


Balthazar

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å gå til innkjøp av nye sko i løpet av neste måned. Skal gå relativt mye (relativt som i "mye for meg, men sikkert ikke veldig mye for den gjengse brukeren her inne), og satser derfor på å kjøpe noe jeg ikke angrer på to turtimer senere. De skal kunne brukes både i fjell og i mark.

Jeg har allerede testet ut både Alfa Walk King og Crispi Besseggen. Begge skoene føltes gode når jeg var på butikken, men besseggen føltes hakket mer "riktig" for mine føtter. Klart, prøvelsen av dem begrenset seg jo til litt gange inne på butikken, så det er jo ikke det mest realistiske sammenligningsgrunnlaget i forhold til "virkelig bruk". Uansett, jeg ser det er mange fornøyde og mange misfornøyde Besseggen brukere. Så jeg har lyst til å prøve noen andre modeller også, før jeg bestemmer meg.

De to modellene jeg har i tankene er: 1) Crispi Skarven, 2) Scarpa Ladakh GTX.

Jeg har imidlertid slitt litt med å finne fysiske butikker som har disse (bor i Trondheim). Angående Crispi Skarven så spurte jeg på G-Sport om de hadde muligheten til å ta inn, og det hadde de. Men jeg vet ikke hva slags policy de kjører på dette, hvis de bestiller inn et par til meg, er jeg da forpliktet til å kjøpe paret? Det blir litt for risky, med tanke på at jeg ikke har fått hatt dem på meg.

Angående Scarpa-modellen, ser Oslo Sportslager har denne (men til 3000kr, veiledende pris i følge den forbrukertesten er jo 2800). Det ligger i Oslo, men passer greit, siden jeg skal hjem dit i påskeferien. En annen ting mtp Scarpaen, brukeren Fiskern skrev følgende i denne tråden: "Har to par Scarpa Ladakh, en med og en uten GTX membran. Har aldri hatt bedre sko. Liker GTX utgaven best. Har nok med stoffet inne i skoen å gjøre. den uten membran har skinn på innersiden. Anbefales på det sterkeste." Den uten membran har skinn på innsiden, men hva har den med membran? For? Isåfall: Vil ikke dette bli fryktelig varmt om sommeren? (Her må det presiseres at dette er mitt første kjøp av en "skikkelig" sko, siden jeg var liten gutt og ble tvingt med på turer, så jeg er helt blant på sånt som dette. Beklager spørsmål som kanskje virker banale.)

For å prøve å få litt system i rotet: Det jeg lurer på er egentlig om det finnes fysiske forretninger som har en av de to modellene jeg vurderer inne. Kan ligge enten i Trondheim eller Oslo. Også fint om det er en forretning hvor enten DNT-medlemskap eller SATS-medlemskap medfører rabatter (medlem hos begge).

Og hvis noen har erfaringer de ønsker å dele angående noen av modellene jeg har nevnt (eller andre modeller som jeg kan ha oversett) - vær så snill, del dem! Vil som sagt forsikre meg om at jeg har gjort så mye som mulig for å unngå bomkjøp. Som fattig student må jeg imidlertid sette en absolutt prisgrense på 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du brei fot, vuder viking. Eineste minus er at gummien er rimeligt myk. Du får utruligt bra feste, men levetiden er nokk ikke som andre sko med harde gummi, som dermed blir glattere på sleipt føre.

Kjøpte alfa walk king, ikke fornøyd. Ska over på gode breie vikingsko igjen.

Testa forresten crispi i ein butikk i oslo når eg va på tur der. Rimeligt breie og god på foten dei og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du trenger en så kraftig støvel?

Hvis ikke du skal gå mye i ur og/ eller med veldig tung sekk kommer du langt med en lettere modell, som feks montrail hardrock mid, eller kanskje scarpa ZG65 GTX, som er en litt kraftigere modell enn montrailen.

Dette er sko som er lettere og billigere enn de du har sett på.

De vil i de fleste tereng og med lett sekk være bedre å gå i enn dine alternativer.

(du nevnte markabruk...)

Det er i alle fall noe å ta med i vurderingen, det er ikke slik lengre, at store kraftige (og tunge og stive) lærstøvler er det eneste som duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute.no har butikk i Trondheim, og har faktisk tilbud på kayland apex til 749!!

Hvis den passer foten din tror jeg det er et meget godt utgangspunkt hvis du ikke absolutt vil ha tunge lærstøvler.

Det å tenke seg om og gjøre researchen før man poster er for pyser... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å tenke seg om og gjøre researchen før man poster er for pyser... :D

Sarkasme på internett, derimot, det er forbeholdt de mest storsinnede av oss :lol:

Det er mulig du har rett, med tanke på behov. Jeg har imidlertid, ut fra de trådene jeg har lest her på forumet, fått inntrykk av at kraftige sko er det "alle" bruker. Jeg kommer nok for det meste til å gå i mark, men har også planer om noen toppturer. I sommerferien blir det ihvertfall Snøhetta og Fanaråken (starter enkelt, ja). Og Bolstadnåsi og Osen (Som vel knapt kan kalles topper. Sistnevnte vet jeg har et noe stenete parti mot slutten, men ellers veldig "enkle" forhold terrengmessig.). I forhold til Snøhetta har jeg fått inntrykk av at det er en del steinterreng, og det var vel egentlig derfor jeg innbilte meg at det kunne være lurt med litt kraftigere fottøy.

Men hvis noe lettere holder høres jo det supert ut, ikke minst med tanke på pris. Toppturer blir nok heller unntaket enn regelen.

Takker for hjelp så langt :D

Edit:

kenny28: Egentlig ikke. Burde jeg (med tanke på mitt bruk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarkasme på internett er også vanskelig.

Jeg er feks litt usikker på om du skjønte at min kommentar var myntet på meg selv og ikke deg...

Det er meget mulig "alle" bruker kraftige støvler, men jeg mener nå at det er unødvendig.

Til det bruket du beskriver ville jeg helt klart gått for noe relativt lett.

Det sparer du både penger å kalorier på, da det er mye lettere å gå i.

Har ikke vært på Snøhetta, men på Fanaråken og i marka mener jeg det helt klart vil være kurant med noen lavere/ lettere støvler.

Har Montrailskoene jeg nevnte tidligere, og jeg ville nok brukt de hvis jeg skulle på Fanaråken til sommeren.

(De gamle lærstøvlene mine ligger trygt i boden, og der har de ligget i noen år)

De er nesten en joggesko med litt høyt skaft og gore-tex.

Scarpaene og Kaylandene er nok noe nærmere en "skikkelig" fjellstøvel, og dermed mer et kompromiss.

På hytte-til-hytte og dagsturer bærer du heller ikke så tung sekk at det er nødvendig med ekstra støtte og stivhet.

Husk også at et kilo på bena veier mye mer enn et kilo i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da må jeg bare beklage, tok den kommentaren som myntet på meg (og heelt upassende hadde den heller ikke vært). Store, tunge, stive lærstøvler har nok en suggererende tiltrekning på meg. Men tror nok du har rett i at lettere støvler/sko passer mitt bruk best, kan forestille meg et fremtidig scenario hvor svette, oppsvulmede føtter ville hate meg for å bli pakket inn i slike støvler under forhold hvor det strengt tatt ikke er optimalt.

Montrail-skoene ser jeg får en del positiv tilbakemelding. Men jeg synes kanskje de ser litt vel lave ut. Jeg har noen ankler som kan være litt småtrøblete, og har en lang historie av overtråkksepisoder. Hvordan synes du støtten er i disse? (Fant dem forresten bare på Sportsnett. Vet du om de selges i "fysisk" butikk, slik at de kan prøves?)

Scarpa ZG65 GTX eller Scarpa ZG40 (http://www.gsport.no/Produkt/350577(BC_3)/scarpa-zg40-gtx-herre/) er jo høyere, og heller ikke veldig tunge. Ser ut som en slags "gyllen middelvei".

Kayland Apex Trail ser egentlig midt i blinken ut. Og for en pris på det tilbudet. Ser imidlertid at den er utsolgt fra nettbutikken til ute.no, og jeg får forresten inne lønning før den 15. så får håpe tilbudet fortsatt gjelder (og de har flere par igjen i Trondheim). Det er kanskje litt tvilsomt. Er disse et like godt valg dersom de må kjøpes til fullpris?

Igjen, takk for hjelp. De modellene som har blitt nevnt her skal prøves ut (dersom jeg finner dem i fysisk butikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både skarven og ladakh i butikk, prøvde mest for å gjøre det. Har 1 par alfa bever som holder i noen år til, men neste sko blir skarven. Dette pga den føltes best på foten. Føltes nesten som den var inngått fra før. Opplevde de heller ikke så tunge, men så er jeg vant med bever da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsnett har butikk i Oslo, så der kan de prøves.

Hvis du har trøblete ankler kan det tenkes at det kan være lurt å gå for noe noe med litt mer støtte, men jeg synes montrailen gir relativt bra.

Har ingen erfaring med hverken scarpaen eller kaylanden jeg viste til.

Fant dem egentlig bare frem som et eksempel på noe annet enn det du hadde sett på tidligere.

Jeg tok bare en rask scan på sportsnett sine sider for å finne eksemplene, så du finner alle de skoene/ støvlene der.

Det er generelt en veldig bra butikk med god service.

Ligger rett ved rådhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.