Gå til innhold
  • Bli medlem

Matliste for 17 dagers- tur i Nord-Finland


Anbefalte innlegg

Hei! Legger ut matlisten vi har laget i forbindelse med vinterturen vår. Hadde vært fint med noen kommentarer:)

Matliste

18 dagar

Frukost:

- Risgrøt 6 stk

- Havregrøt 5 stk

- Knekkebrød 5 stk

- Polarbrød 3 stk

Lunsj:

- Real Turmat

- Sjokolade og nøtter 3x200g

- Suppe

- Vestlandslefse 5stk

- Kjeks 3 + 3 stk

Noe varmt å drikke.

Middag:

- Real Turmat (4 middager)

- Ris 8pk boilinbag

- Bacon Stjernebacon 4pk

- Kylling – 3 dager 150g

- Kjøttdeig 2 dager

- Svinekjøtt 5 dager

- Findus-mat 3pk

To biffmiddager:

- 2pk peppersaus

- Indrefilet

- Biffstrimler

1 felles grandis

Kvelds:

- Pannekaker/ lapper 4 stk

- Fiskesuppe 4 stk

- Div suppe 4stk

- Potetkaker med bacon

Snop:

- Sjokoladeplater

- Seigemenn

- Marsipan

- Kokesjokolade

Fast mat:

- Tørrmelk

- Smør

- Kanel og sukker

- Salt, pepper og krydder

- Rosiner

- Sukker

Drikke:

- Kaffi og kakao

- Saft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du steke grandisen ute i felt? Med multifuelen kanskje? :P Ville vel muligens droppet akkurat denne pappskiven og erstattet det med tørket reinsdyrskjøtt, kanskje røkt hjerte... for kosens skyld altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert å steke en del av kjøttet på forhånd. Spare litt drivstoff og vekt på maten. I alle fall dele opp kjøttet i ferdige biter slik at du slipper å tine en hel fille, tar uforholdsmessig tid.

Indrefileten hadde jeg marinert og fryst ned hjemme.

Noe tørket frukt er alltid kjekt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du steke grandisen ute i felt? Med multifuelen kanskje?

Hehe.. Tenkte det var morsomt å prøve:p Deler den opp i stykker, og steker på bålet. Ser for meg at det kan bli en svært morsom opplevelse å spise grandis langt ute i villmarka.

Ville vurdert å steke en del av kjøttet på forhånd. Spare litt drivstoff og vekt på maten. I alle fall dele opp kjøttet i ferdige biter slik at du slipper å tine en hel fille, tar uforholdsmessig tid.

Steke kjøttet på forhånd? Vi har tenkt å dele kjøttet i terninger, for at det skal gå fortere å steke det.

Noen som vet hvor mye drivstoff (renset bensin) det går til to uker.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye drivstoff (renset bensin) det går til to uker.?

Jeg beregner 1,5 dl per mann per dag vinterstid (ikke inkludert sikkerhetsmargin ifht værfastdøgn etc). Det inkluderer snøsmelting og koking av havregrøt om morran, koking av vann til matlaging (REAL, Rett i koppen osv) og kaffe osv, men lite kosefyring i teltet utover dette. Bruker Optimus Nova-innsats i Trangia stormkjøkken og renset bensin. Skal du steke kjøtt, koke ris, osv med primusen vil det kreve (atskillig?) mer bensin.

Av andre kommentarer jeg har er vel at det etter min erfaring ikke er behov for kvelds, men jeg hadde heller tatt med til to lunsjer (forutsatt at forflytning er målet), og sørget for at middagen er solid nok til å restituere kroppen etter dagens marsj. Dersom du føler at du har plass og ork til å bære/trekke rundt på den ekstra maten, er det selvsagt bare bonus. Jeg setter også pris på en liten knert med brennevin etter dagens økt :D

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steke kjøttet på forhånd? Vi har tenkt å dele kjøttet i terninger, for at det skal gå fortere å steke det.

Kjøttdeig og kyllingkjøtt som skal være med på tur steker jeg før turen for å bli kvitt alt vannet (ekstra vekt) som er i den type mat og for å forenkle matlagingen på tur (kortere tilbredningstid og mindre bruk av drivstoff). Slipper å steke det, bare et kjapt oppkok. Du mister på denne måten en del av smaken (kraften) fra kjøttet, men det er forbausende hvor mye lettere kjøttdeig og kylling blir etter steking. I kjøttdeigen er det en del fett som du også vil miste. Hvis inntakt av fett ses på som en del av energiinntaket på turen ville jeg tatt med en ekstra klatt smør (ikke margarin) for å steke det i. Hvis du paker den ferdig stekte kjøttet i flate blokker før turen så blir det lettere å lage mat av det når det er frosset også. På sommeren kan du få noen ekstra dager med holdbarhet på kjøttet hvis du steker det helt tørt på svak varme.

Uansett: Ikke ta med hele frosne kjøttstykker/ biter. Tar utrolig lang tid å steike et speika kyllingbryst, spesielt på en Nova. Men har du litt vann i gryta (dekker så vidt bunnen) og smelter i en klatt med smør så er mye gjort med de ferdigstekte bitene.

Biffene ville jeg marinert, fryst ned før turen og latt dem tine på kroppen den dagen de skal stekes, hadde gjemt dem til en høydare på turen.

Kan også anbefale den skikkelig mørke (koke)sjokoladen med "peanutbutter" på. Sikkringskost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn kanne på Statoil? Kan du si noe mer om hva den heter?

Gleder meg sykt til å prøve å steike grandis ute.. Det kan bli veldig morsomt.

Vodka, hva er det? Neida.. Er det billig i Finland da?

står vel noe sånt som 4-takts miljøbensin. kanna er grønn. må ikke forveksles med den røde kanna med 2-takts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt bensin på Statoil og Felleskjøpet (er akkurat samme produktet, Felleskjøpet kjøper pertoleumsproduktene fra Statoil). Det er 4-takt miljøbensin du skal kjøpe. Kannene er grønne både på Statoil og Felleskjøpet. Problemet med den orange er at den er ferdigblandet for 2-takt (altså tilsatt olje) og vil være SVÆRT lite fordelaktig å bruke i brenneren! Spessielt inne i et telt!!!!

Det kan forresten godt hende andre bensinstasjon-kjeder og Eik-maskin har tilsvarende produkter, men har ingen erfaring med det selv.

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot.

Var på hytte da det kom ei gruppe med folk som hadde med seg halvannelitere med brus og øl på boks. De hadde glemt at de måtte gå et stykke i 23 blå i Dividalen før de kom fram. Jeg tror at det endte med at de bærte med seg ymse drikke nedigjen. Udrukket. Snakk om bittre kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager - har de ikke hørt om tining i varmt vann? Makan til hjelpeløshet...

Å tine ølbokser i varmt vann krever forresten sans for timing og nitid overvåkning ... varmt øl smaker ikke så aller helt ille verst hvis du er skikkelig kald og tørst. Ellers er det ikke noe særlig. Men har du vett til å kjøle varm øl i snøfonna i 2 min FØR du åpner den så går det ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

bensinmegde, om dere tenker 3-4 varme måltider om dagen ville jeg beregnet minst 2,5dl pr pers per dag. det er mye fyring av primus! kjenner ikke til novaen, har en annen, men dere kan også prøvekjøre den litt og måle opp. tar mye energi å smelte nok snø til suppelaging. da jeg regner med at dere går med pulk så pass på å sikre at bensinen ikke kan renne ut og ødelegge maten!

riktig god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips ja..

Vi skal jo gå i skogsområder, og på Enare og i nærhetene av små innsjøer. Så tror vi slipper å smelte snø. Og så satser vi på å ha bål stort sett hver kveld, og evt. morgen.. Så lenge været sier at det er greit:)

Skal to uker på tur, og regner med at 4liter er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips ja..

Vi skal jo gå i skogsområder, og på Enare og i nærhetene av små innsjøer. Så tror vi slipper å smelte snø. Og så satser vi på å ha bål stort sett hver kveld, og evt. morgen.. Så lenge været sier at det er greit:)

Skal to uker på tur, og regner med at 4liter er nok.

Litt utenfor emnet, men bare en liten opplysning: Det har falt MYE sne i indre områder av Finnmarka og på Kola-halvøya den siste tida og kan tenke meg det samme også gjelder for Enare-området... God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada.. Vi er klar over det. Ikke et problem, men en utfordring. Det skal blåse ganske mye nå i helga, håper det kan hjelpe litt på. Det bør ikke være noe problem å gå på innsjøene uansett..

Jepp, ei utfordring! Pga den tunge sneen kan det være overvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er farlig å gå på Enare? Og tror du det kan være et problem med overvann?

Vet dessverre ikke så mye om Enare, men kan tenke meg at det kan være farlig rundt bekker/elver. Det verste er vel vind og overvann. Problem med overvann? hehe, hva kan jeg si, TJA!!! Om det overhodet er overvann, så trenger det ikke være det over hele innsjøer/vann - kanskje bare i ei bukt f.eks.

Skal ikke male fanden på veggen - det blir nok en super tur i et fint område. Gi gass!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.