Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregneringsmidler for membran klær og sko


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har en rekke gore tex, fine tex osv bekledning liggende, men mangler vaske/impregneringsmidler for disse. Hva anbefaler dere ?

Klærne skal både vaskes og impregneres.

Hva anbefales for gore tex XCR trekkingsko ? (varierende ytterstoff, alt fra pustende stoff til skinn)

Hva med tilsvarende trekkingsko uten membran ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellige merker av sko og kle anbefalar forskjellige merker impregneringar alt ettersom kva merke dei har avtalar med. Alle dei eg har prøvd er brukandes, det viktigaste er å passe på at du får rett impregnering til kva stoff du skal impregnere, og at du vaskar kleda eller skoa før du impregnerer så porane er åpne, og restar av gamal impregnering går vekk. Vil då anbefale og kjøpe et rensemiddel av same merke som det du skal impregnere med, då desse er gode for å gjere stoffet klart for impregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut impregneringssortimentet til Nikwax. Selv har jeg gode erfaringer med TX-10, som er et flytende "wash-in" tekstilimpregnering. Har impregnert mikrofiberklærne med særdeles godt resultat.

Blant annet XXL Sport & Villmark selger disse produktene relativt rimelig.

For øvrig enig med Friflex; benytt kun impregnering som man vasker inn. Helt klart best resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har spurt litt rundt i butikker i det siste om impregnering, og de fleste mener faktisk spray imprignering av bare yttersiden er bedre enn impregneringen man vasker inn. Fikk visst bedre pusteegenskaper ved å holde innsiden ren.

j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikkje overens med mine erfaringar. Det er veldig vanskelig og få eit jamt godt resultat med spray, noko som kan gjere at det blir for lite imregnering nokre plassar på plagget. Ellers er Nixwax det merket eg har nytta mest også, veldig nøgd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Kva med gore-tex fjellsko? Eg har prøvd å sette dei fulle med vatn for å vaske dei etter nokre turar, tørke dei (som tok jæskla ;) lang tid) også bruke Nikwax gore-tex imprignering. Dette funka greit nok. Men er det andre erfaringar med gore-tex sko? Og kva gjer de for å vaske gore-tex sko? Dei skal jo helst ha opne porar, og det er jo eit problem i sko, for det er ikkje lite salt og drit som ein svettar ut gjennom føtane...

Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sko med gore-tex membran, men skal være ærlig å innrømme at jeg har gitt en god f... i akkurat det. Min erfaring er at hvis jeg bruker gore-tex impregnering på skoene holder det i ca 2 turer og så må jeg bruke det må nytt igjen... Derfor har jeg bare brukt vanlig minkolje o.l. til bruk på lærsko som jeg har "grisa" inn i skoen. Da blir det tett ;) Selvfølgelig stopper noe av denne pustinga da, men selv syns jeg det er lettere å tørke og varme opp min egen overskuddsvarme heller enn den som kommer utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har slitt mange goretex, ble lei av all smøring og tørking, eg gjekk over til lærstøvler og har vore svært tilfreds. Smurt godt før bruk, gått mange turer med tørre bein. Det vil etter mi dømekraft bli lærstøvel neste gong og. (VARG)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fjellsko og jaktstøvler med goretex membran har jeg god erfaring med å smøre skinnet med beeswax med gjevne mellomrom. Det holder skinnet mykt samtidig som det ikke tetter porene til goretexen.

Mye av problemene med gortexmembraner i sko er at ikke alle produsenter ser ut til å vite hvordan membranen skal plasseres i skoene slik at den ikke blir revet i stykker av hard bruk. Har kommet frem til at Alfa har en lest som passer mine føtter godt samtidig som de syr membranen bra. Det var en periode de brukte dårlig tråd når de sydde læret, slik at sømmene gikk uforholdsmessig fort. Selv med revnede sømmer i læret har disse skoene hold seg vanntette (har de fortsatt til "nødbruk").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.