Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vurderer å kjøpe meg ny vinterpose, da min gamle Tyin begynner å bli veldig sliten. Noen som har tips, har egentlig veldig lyst på dunpose pga vekt og volum. Finnes det bra dunposer til akseptabel pris??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har selv en helsport alta, og overlevde fint ei natt i lavvo og ei natt i snøhule med den og ullundertøy, og 3cm therma-rest, i indre trøndelag i februar.

småkjølig i lavvo (uten bål), og finfint i snøhule...

men ekstremtemperaturen er vel på kun -18 tror eg...

men har man med seg vindsekk type fjellduk, så kan man jo alltids spe på med den,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen: Ajungilak Goosebay Arctic (evt. Goosebay Winter)! En særdeles god pose du vanskelig kan bli kald i og som gjør dine teltkamerater blå av misunnelse (fordi de ligger å fryser, mens du er varm ;)).

Selv bestilte jeg Arctic'en fra sportsnett til Svalbard og betalte ca. 3000,- (3750,- på sportsnett). Med denne posen og et godt underlag har jeg ikke vurdert å bli kald engang, selv om jeg ofte fryser fort i kulda.

Det viktige med dunposer er at man ikke tuller dem for mye sammen når man oppbevarer dem, det ødelegger duna. Og for alle som er redd for at dunposen skal bli våt og ikke isolere noe: man bruker ikke vinterdunpose hvis det ligger an til plussgrader, og litt drypping fra taket o.l. er sjelden det store problemet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok, jeg tror jeg definerer bruksområdet litt bedre. Jeg bruker i dag en Tyin som vinterpose, veit ikke anbefalt tempraturer for den, men antar ca -10-15 grader komfort. Er ikke særlig frysen av meg, og har sovet godt i denne på mange vinterturer, er det veldig kaldt har jeg fleece-innerpose.

Trenger en pose til overnatting ute vinterstid (lavvo/hule/åpen himmel), men vil også bruke den høst og vår. Føler at endel av vinterposene bare er egnet til bruk vinterstid og blir altfor varme når vi kommer opp mot null.

Har også lyst på dun pga vekta og volumet, og da føler jeg at jeg ikke har lyst til å kjøpe den største og tyngste dunposen jeg finner (selv om den self. er mindre og lettere en tilsv. kunstfiber)

Har i dag sommerpose i dun, og tør påstå at fuktproblemene er godt overdrevet, slik at det er jeg ikke bekymret for i det hele tatt.

Prismessig er jeg ikke over tre tusen, og gjerne lavere enn det også, selv om jeg regner med at en må betale endel for kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Svaret kan være enkelt: putt dunposen (sommerposen) du har inne i den slitne Tyinen din. Da er du sannsynligvis under 3 kg og har en kanonvarm konstruksjon..

Har selv en sliten Tyin fra midten av åttitallet. For kald til vinter og for varm til sommern. Kjøpte meg en superlett sommerpose fra Bergans (o grader ekstrem) som jeg bruker inni når det er kaldt. Vips har jeg ekstremkuldepose, vår / høst pose og sommerpose til kr 900. Min erfaring er ellers at 1 pluss 1 er varmere enn 1 stk superfylt vinterpose. Luft isolerer også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har akkurat kjøpt meg tresesongers dunpose fra Marmot, og er foreløpig svært fornøyd med den. Både Marmot, Hagløfs og Ajungilak selger jo greie dunposer med komfor rundt -10. Jeg vet også at Bergans selger en billig dunpose (Senja Snow?) i dette temperaturområdet.

Det som er viktig å titte på utenom pris er vel vekt, dunmengde (en pose med komfor -10 bør vel ha minimum 600 gram dun) og detaljer som glidelås, krage og snøring.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det som er viktig å titte på utenom pris er vel vekt, dunmengde (en pose med komfor -10 bør vel ha minimum 600 gram dun) og detaljer som glidelås, krage og snøring.

600 gram, eller 600 fillpower?

- også dunfrelst! Ingenting som varmer som dun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.