Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellomkollen i Nordmarka


rotehodet

Anbefalte innlegg

Hei,

sambo og jeg gjorde et tappert forsøk på å komme oss opp på Mellomkollen fra Skar, via Vaggestein, og opp gjennom Tømtekleivene.

Etter nesten to timer tråkking i 15-20 cm dyp snø alle former, og bakglatte ski opp Tømtekleivene meldte vi pass, vi var da kun noen få hundre meter fra Tømtehyttene.

Jeg lurer på om vi valgte feil sti, midt mellom Vaggestein og Tømtehyttene var det en blåsti merket til Mellomkollen og til Tømtehyttene, vi valgte derimot å følge hovedveien(Tømtekleiv-veien) til Tømtehyttene, for deretter å sette avgårde til Mellomkollen og Gaupekollen.

Skal gjøre et nytt forsøk igjen i løpet av de nærmeste dagene, men what to do... Følge blåmerket sti opp til Mellomkollen, eller ta turen innom Tømtehyttene og videre til Mellomkollen?

Det positive er at vi har tråkket opp til Tømtehyttene(minus to-tre hundre meter) så hvis det er andre her som lurer på hvordan det området er, så er det bare å spenne skiene på beina og komme dere avgårde. Området er absolutt å anbefale.

Mvh

Rote, Hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om vi valgte feil sti, midt mellom Vaggestein og Tømtehyttene var det en blåsti merket til Mellomkollen og til Tømtehyttene, vi valgte derimot å følge hovedveien(Tømtekleiv-veien) til Tømtehyttene, for deretter å sette avgårde til Mellomkollen og Gaupekollen.

Ah, et fantastisk fint område!

Jeg bruker å gå den blåmerkede stien. Da tar man altså av i fra Tømteveien opp til høyre. Stigningen er ganske bratt oppover mot kollene så hvis dere hadde problemer med bakglatte ski langs tømteveien vil dere garantert få det opp her også! Skifeller er å anbefale.

Alternativt kan dere selvsagt gå hovedveien som dere begynte på å gå til mellomkollen i fra Tømte.

EDIT: Jeg var litt upresis her. Jeg er usikker på hvor enkelt det er å ta seg i fra Tømtehytta til mellomkollen. Men i fra selve plassen Tømte nord for hyttene er det greit for her går jo blåstien rett mot mellomkollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt veldig for det området selv, så nå skal det finkjemmes de nærmeste ukene :)

Jeg gikk med Åsnes Nansen, Voilè 3 pin m/hælløfter og kortfellene til Åsnes. Kortfellene kom til kort i dag, men på opptråkket føre duger de fint har jeg erfart.

En annen finurlighet er forresten denne hælløfteren, med den så er oppoverbakker rene leken.

Siden jeg allerede har tråkket opp til Tømtehyttene så får jeg ta turen via den før jeg omsider kommer opp på Mellomkollen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ikke oppom Tømtehyttene, men forbi disse og fram til Tømte. Derfra kan en følge blåmerket sti til Mellomkollen. Men jeg vil ikke si at denne delen av marka er skiterreng akkurat. Spesielt nå med all løssnøen. Men om sommeren er det noe av det mest spennende i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de første 500 meterne til Mellomkollen(blå sti) fra Tømtekleiva unnagjort.

Tid: "kun" 45 minutter fra krysset på Tømtekleiva.

Strekningen er på 2 km fra Tømtekleiva så kollen burde være ferdig opptråkket om 4-6 turer. Får dessverre ikke ta lengre turer da de blir gått på ettermiddagen, og siden mørket kommer litt over 6 så bør man strengt tatt snu for å ikke falle utfor skrentene.

Er det noen andre som blir med på dette tullete prosjektet ? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau,

tok ytterligere en skitur mot Mellomkollen i morgentimene. Har kommet meg noen hundre meter forbi "vådeskuddet", litt usikker på hvor langt det er igjen, men antar det er litt over 500 meter?

I morgen tidlig burde stien opp fra Tømtekleivene til Mellomkollen være ferdig opptråkket.

Hvis dere skal ha en enda bedre løype opp, så får dere installere rulletrapp eller ta helikopteret opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomkollen er vel greiest om sommeren synes jeg. Tar omtrent halvannen time fra Mobekken parkering. Litt mer fra Skar.

Det er egentlig for bratt opp fra Tømtehyttene mot Mellomkollen, ikke noe naturlig rutevalg det, særlig ikke om vinteren.

Tror det greieste er å gå toppen på ski fra nord. Her er det ganske slakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.