Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold rundt Finse i midten av mai


Vea

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta den klassiske turen opp på Hardangerjøkulen 17. mai. I år imidlertid 17. mai en del av en lang langhelg, så vurderer å luffe rundt i området litt hele helga. Er det noen som har erfaring med hvordan snøforholden er i området mellom Hallingskeid og finse på denne tiden av året? Vurderer å ta toget til Hallingskeid og tasse rundt i området mellom Hallingskeid og Finse, før vi avslutter på Finse og en tur opp på Jøkulen. Vi kommer til å bruke pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis bruker det å være rikelig med snø mellom Hallingskeid og Finse i mai. Gikk selv denne turen for et par uker siden, og det er imidlertid vesentlig mindre snø i området nå enn det bruker å være vanligvis på denne tiden av året. Er for eksempel såpass lite snø at det er i grenseland for å bruke ski vest for Hallingskeid. Men vil anta at det ikke blir noe problem med snø på Finse i mai i år, heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er der nesten hvert eneste år og har alltid hatt tilstrekkelig med snø. Jeg aner ikke hvordan det er med snø i år, men det pleier jo aldri å være noe problem. har også gått opp på Jøkelen 16 juni, men da er ofte snøkanten krøpet opp mot Appelsinhytta.

En flott tur er Finse-Jøkelen-Rembesdalsseter-Osa (2 dager) eller dagsturen fra Hallingskeid-Osa og ned til Ulving i Hardanger. I fjor gikk jeg sistnevnte tur 1. juni. Det var litt sent og noe trøblete med kryssing av elven/vann, men en fantastisk tur hvor jeg hele tiden gikk i bare en shorts og bar overkropp og badet i Hardangerfjorden etterfulgt av en øl på hotell Brakanes i Ulvik. Utrolig fin tur.

Eller hvorfor ikke Finse-Geiteryggen-Finse/Hallinskeid? Geiteryggen er åpen den helgen, men du bør reservere plass, masse mennesker der i 17-maihelgen.

God tur; min favorittplass om våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...

Om det er nok snø, er det en fantastisk flott tur.

Men du må ha kontroll på snøsmelting og broer og snøbreer etc. Evt. utlagte DnT-bro. Husk også på logistikken om du drar helt til Osa/Ulvik, noe jeg anbefaler. Regner med at du da tar off. kommunikasjoner tilbake til Hallingskeid. Om du ønsker en virkelig latmannstur, kan du overnatte etter 2-3 timer på Øvre Grøndalshytta (Ulvik Fjellstyre), en nydelig beliggende hytte.

Du kan ha god tid, jeg har gått den turen mange ganger, og den seneste datoen var 12 juni!

Jeg har masse å formidle, så om du er seriøs på turen kan du gjerne ringe/kontakte meg, så kan jeg øse av min "visdom".... :-)

Endret av Haakon
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.