Gå til innhold
  • Bli medlem

Kommunetopper på ski


siroho

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt bitt av denne kommunetoppsankingen og har den glede å komme meg rundt i Norge på mange nye steder.

Nå er det vinter og mye løssnø på Østlandet så for å nå toppene er jeg avhengig av "trikkeskinner" helt til toppen.

Jeg har prøvd et par topper i løssnøen med og uten hell.

Er det noen som har forslag på topper som har "trikkeskinner" helt til topps i Østlandsområdet (Østfold, Akershus, nedre Buskekrud, nedre Oppland og nedre Hedmark). Jeg har søkt litt på nettet og funnet noen topper:

Fjellsjøkampen

Skreikampen

Marifjell

Hvittingen

Brislingflaka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis Norefjell ligger innenfor det du definerer som Nedre Buskerud så er det "trikkeskinner" fra Tempelseter og en runde oppom Gråfjell.

Gråfjell er kommunetopp både i Sigdal og Flå.

Løypa går fra Tempelseter om Fiskeløysningen opp til Gråfjell, rundt Ranten på nordsida og tilbake til Tempelseter, eller motsatt vei.

En lengre variant er å ta turen fra Norefjellstua over Høgevarde (kommunetopp i Krødsherad) og inn på løypa fra Tempelseter ved Ranten.

Skisporet.no gir god oversikt over prepareringsstatus for løyper rundt om i landet. For Tempelseter/Haglebuområdet kan du se løypene her

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Det blir sannsynlig en tur dit i mars/april.

Disse toppene som ligger litt over skoggrensa har en del vind som gjør at snøen fokker seg og blir fastere og det er letterer å komme seg fram utenom skiløypene også.

Jeg har vært på Tempelseter og Høgevarde om høsten en gang så jeg er litt kjent i området.

Flott med skisportet.no samt skiforeningens markabase, de har jeg brukt en god del. Men jeg har en følelse at det kjøres opp en god del løyper rundt omkring nå som det er så mye snø overalt. Jeg tror mange av disse ikke ligger ute på nettet. I Østfold har jeg ikke oversikt. Er det noen som kjenner til om noen av kommunetoppene i Østfold har skiløyper opp til toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fulgt rådet ditt og tatt turen til Gråfjell. Jeg gjorde som du foreslo og gikk om Fiskeløysingen og deretter opp på Gråfjell. Det var mye folk ute og bra løype innover i den laverer delen av løypa selv om det blåste litt. Siste stykket mot toppen av Gråfjell og ned igjen til Tempelseter var trikkeskinnene borte pga vind og fokking, men framkommelig selvsagt. En flott tur i helhvitt landskap i strålende sol og noe vind. Det ble ikke noe tur til Høgevarde, der hadde jeg vært før en gang.

Så igjen, takk for tipset. En flott rundtur om Fiskeløysingen. Der kjøpte jeg også de største vaflene jeg noen gang har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig å høre.

Gikk selv over Gråfjelltoppen i går ettermiddag, på tilbakeveien etter en tur til den nordligste toppen i Norefjell over 1300m, et par km nord for det nordligste Vollebekkvatnet. Møtte løypemaskina på uttur ca 0930 rett vest for Steinveggsetra, og konstaterte at det ville bli flotte spor for de med langrennski. De samme fine spora så jeg da jeg krysset over trikkeskinnene rett ved den siste bratte kenika opp mot Gråfjell, etter å ha gått bekkedalen i vestsida av Donkeliåsen opp til toppen av Donkelia. Med nordvestlig vind så er dette en lun og fin tur.

Da jeg kom tilbake ca 1500 var morgenens nypreparerte spor fullstendig "ødelagt" av fokksnø. Åsnes Nansen med kortfell passet da utmerket i "sporet" på veien fra Gråfjell videre rundt Ranten og tilbake mot Teigesetra.

Norefjell er for tiden på sitt aller flotteste, lett å gå overalt, men østhellinger er utsatte med hensyn til snøskred. Løste selv ut et miniskred i ei slik helling ned mot Istjernbekken.

CHo

post-856-133474679166_thumb.jpg

post-856-133474679173_thumb.jpg

post-856-133474679182_thumb.jpg

post-856-133474679191_thumb.jpg

post-856-133474679199_thumb.jpg

post-856-133474679213_thumb.jpg

post-856-133474679221_thumb.jpg

post-856-133474679231_thumb.jpg

post-856-133474679239_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.