Gå til innhold
  • Bli medlem

hund


stig martin

Anbefalte innlegg

jeg og familien vurderer og skaffe oss hund, men er litt usikker på vilken rase som kan passe oss, trenger derfor noen gode råd, regner med det er en del hunde folk her inne på forumet, bikja må hovedsakelig være en god familie hund, også må den kunne være med på tur, og kansjre drage litt pulk, men d blir ikkje tur hver dag. finnes d en slik hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har en jakt labrador som jeg bruker til turer der den bærer kløv, den er en utmerket tur kamerat og er familie vennlig den er og desuten veldig lett lært. har ikke hatt den foran pulken enda, men tviler det er noe problem. jakt /sport labradoren er mindre og smidigere en den vanlige labrador

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Rhodesian Ridgeback, super familiehund, men må bruke dekken hvis det blir under -10. Er han i aktivitet så er ikke kulde det store problemet.

Ridgeback er supre familiehunder og er ganske sterke. Min 40 kg hannhund drar meg lett som bare det - oppoverbakke eller nedoverbakke :D (jeg er 85 kg). Du må ha med varmt dekken når det er pause.

Eneste minus med RR er at du må ha med dekken hvis du skal ut på tur. RR vil tåle dårlig å sove ute om vinteren eller være med på større ekspedisjoner.

Neste hunden jeg skal kjøpe blir nok en husky, eller alaskan manamut, det pga at jeg liker å telte i drittvær om vinteren :) Da må hunden tåle å ligge ute i opp til -40 uten dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønlandshund anbefales.. skikkelige kosebamser, ypperlig på tur, kan både dra og bere relativt tunge lass. og forøvrig fantastisk flotte hunder.

kan bo og sove ute hele året.

som alle hunder bør den ha en liten (times,) tur hver dag i tilleg til små lufteturer... lufteturene kan sløyfes om den bor ute.

skal den trekke pulk lønner det seg å trene den til det fra ca 6mndr..

meget tilpasningsdyktig, veldig kloke hunder så kan dresseres til det meste, de blir bla. brukt som blindehunder.

igjen, skikkelig kosebamser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å eie en jaktlabb er vel å bruke den til jakt? Ellers er det jo like greit å gå for en "vanlig" labb. Dog; jaktlabber er fryktlig fine bikkjer.

@Trådstarter: De fleste raser av en gitt str. passer til dine ønsker og behov, men jeg vil fraråde å gå til anskaffelse av en jakthund hvis du ikke også har tenkt til å bruke den til jakt. Ellers trenger jo de fleste hunder en god gåtur hver dag.

Det er mange raser å velge mellom, så det kan jo være lurt å tenke litt på hva slags hårlag - kort, lang, stri, bikkja skal ha, og om det er noen egenskaper dere vektlegger mer enn andre. Hvis dere er førstegangs hundeeiere så kan det jo være lurt å velge en rase med ikke det tøffeste gemyttet.

Storpuddel er jo en fin rase. Alle retriverrasene kan helt sikkert være noe for dere. Engelsk Springer Spaniel og de andre spanielene av litt str er jo fine. Er masse å velge mellom her. Canis.no har jo en rasevelger som du kan prøve: http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette blir som å svare på hvilken bil som er den beste, eller hvilken farge som er finest..

Det blir lettere å finne en egnet rase hvis du tar stilling til følgende:

Pels: skal den være varm, passe varm eller tynn?

Røyting: er dette noe du er bekymret for må du huske at tykk (dobbel) pels røyter mye.

Jaktinstinkt: Raser med sterkt jaktinstinkt er veeeldig glad i å løpe etter sau og rein, og i enkelte tilfeller ta knekken på dem - og kan derfor være vriene å ha løse på tur.

Størrelse: Det er stor forskjell på 20 og 50 kg. Er dette noe du tenker på?

Gemytt overfor andre hunder.

Vaktsomhet overfor fremmede.

"Lavt" behov for fysisk stimuli?

Evne til å jobbe hele dagen?

Fysisk styrke

Selv har jeg boxer, som passer mitt bruk ypperlig. Han røyter veldig lite, jobber hele dagen (utdannes til redningshund), er lydig, går overens med alle, har stor kamplyst og jaktlyst som gjør seg godt i spor, søk, lek og belønning. Han er med på tur hele året (bortsett fra de kaldeste vinterturene) Elsker barn og mennesker. Men han krever sitt av fysisk og mental stimuløi, og blir mildt sagt rastløs hvis han må ligge inne hele dagen:)

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt at kamplyst er viktig hos alle hunder, snarere at det er noe min hund har.

Kamplyst er hundens lyst til å kjempe om en leke/gjenstand/"bytte". Det er viktig hvis man vil benytte drakamp og liknende former for leking som belønning i f.eks. lydighet eller brukstrening. Det er ikke viktig generelt, men noe å tenke på avhengig av hva man skal benytte hunden til. Ikke forveksle kamplyst med aggresjon eller behov for å slåss med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk før fine innspill. da det blir vår første hund, er det jo viktig at hunden har et godt gemytt og at den er barnevenlig, har lest mye fint om malamutten, og vurderer den. men det er jo ikke akkurat en inne hund da. fy det er vanskelig dette å finne en rase som, føyer hele familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har malamute og min er utendørshund. Men det er ikke noe i veien for at den kan være inne også. Spørs hva den er vant til. Men den trenger en god del mosjon, og skal den være inne må den selvsagt ha tur hver dag. Trenger ikke hardtur hver dag, men den blir få bli skikkelig sliten av og til. Det er også viktig at den får bruke hodet litt. En ting å være obs på er at en malamute som kjeder seg ofte finner noe å tygge på. Og da kan den tygge grundig... Det er en hund som bør brukes!

Oppdretteren til min sa det slik: En schaefer som kjeder seg tygger i stykker dørmatta, en malamute tar døra.

Jaktinstinktet er også til stede i rikt monn.

Hannhundene kan være ganske dominante og bøs overfor andre hanner. Det er eksempler på at malamuter har tatt over alfarollen i familien. Ikke noe særlig...

Dette ble muligens noe negativt, men det er viktige ting å være klar over. Gode egenskaper er: null vaktinstinkt, meget folkekjær, tåler alt av vær, lite sykdommer, jobber bra.

Alaskahusky kan kanskje være et alternativ? Mye samme egenskaper som mutten, men er generellt mindre kranglete. Tar også mindre plass. Og de er lettere å holde igjen om det skulle komme en elg forbi. Men krever mosjon! ( Og av en eller annen grunn begynner det ofte med 1 - 2 stykker og ender opp som 12-spann!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å eie en jaktlabb er vel å bruke den til jakt? Ellers er det jo like greit å gå for en "vanlig" labb. Dog; jaktlabber er fryktlig fine bikkjer.

@Trådstarter: De fleste raser av en gitt str. passer til dine ønsker og behov, men jeg vil fraråde å gå til anskaffelse av en jakthund hvis du ikke også har tenkt til å bruke den til jakt. Ellers trenger jo de fleste hunder en god gåtur hver dag.

Helt enig. Skal du ha jakthund, bør du jakte. Punktum.

Retriver-raser (Labrador, Golden, flat coated osv.) er en bra familiehund av passelig størrelse som kan brukes til det du nevner. Men her må du passe på HD-farene, en del av disse er ganske utsatt for både HD, AD og OCD. Og det finnes en haug av idiot-oppdrettere som bedømmer avlshunder ut fra utseendet, og ikke ut fra helse.

Det som hadde vært nyttig, hadde vært om du satte opp en liste med hunder du ser på som gode alternativer, så kan vi kommentere litt frem og tilbake rundt de forskjellige rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke sagt at jeg ikke bruker hunden til jakt . den er en glimrende aportør som jeg bruker på ande jakt og er og begynt å gå blod spor med hunden. men jeg er enig med dere man kjøper ikke setter og tror at det er en sofa hund som får 10 min tur hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre Magne. Har du prøvd den som støkker på skogsfugljakt eller vil du ha den mer som en rein apportør?

@trådstarter: Siden du dere er nye med hund så kan det jo være kjekt med litt mer begrunnelse rundt bruks- og aktivitetsnivå, alder på barn, etc. Da blir det straks enklere å hjelpe.

Malamutten er jo en flott hund, men om jeg ville valgt den som en førstegangshund er jeg litt skeptisk til. Noen har jo foreslått Alaskan Husky og det er jo en "rase" der de avler mye på gemytt, raske bein og god utholdenhet, så det kan jo være et alternativ til mutten.

Noen har jo nevnt boxer her og. Det er en fin familiehund som ofte er leken og glad. Personlig har jeg veldig sans for Riesenschnauzer, men det er nok heller ingen enkel hund for en førstegangseier - selv om den ville ha egnet seg bra som turkamerat. Siden jeg jakter nokså mye så holder jeg meg til rene jakthunder og da er schnauzeren uaktuell.

Jeg vil igjen nevne Storpuddelen - det er en flott rase med herlig gemytt, fin str til ski og pulk og den har bra pels til å holde varmen på litt kaldere turer. Nå har jo også blandingsrasene av Storpuddel og ulike retrivere blitt veldig populære her i Norge, så det kan jo også være en "rase" å se nærmere på.

Personlig har jeg utrolig sans for bikkjer med bart og skjegg; altså mer strihårete hunder. Pr. dags dato har jeg en Basset Fauve de Bretagne som jeg bruker på rådyr, hare og rev. Dette er en liten tass med mye jakt og liv i seg. I sommer gikk vi Jotunheimstien sammen og da var han kun 15mnd, så han er en liten hardhaus og. Min neste hund - som kommer til neste sommer, blir en Strihåret Vorsteh. Han skal brukes til skogsfugljakt, apport, kløvbæring og trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed er den hunden jeg har valgt og som jeg kan på det varmeste anbefale andre. For oss er det en familiehund, men den er mye ute. Den må ha tur hver dag og så må den få bruke hode sitt.

Det er litt pelsstell, må børstes ca 1 gang i uka, men pelsen er veldig selvrensende. Den er rolig og vennlig mot alle, barn, vokse, gamle og unge (ingen vakthund). Det er veldig uredd og går på med friskt mot. I sommer krysset vi flomstore elver og det var ikke nøling i det hele. Et aber kan være at den har et utpreget jaktinnstinkt som de fleste polarhunder har. Vi kan aldri la vår hund gå løs i fjellet hvis det er mistanke om dyr/fugler i nærheten, og det er det jo hele tiden.

Den elsker å trekke, snørekjøre og bærer gjerne kløv. Vår er ikke to år ennå så vi har ikke begynt å kløve ennå, men til sommeren begynner vi for fullt. Den er meget nøysom i kosten som er en fordel på lengre turer. Slipper å bære så mye mat. Hunden veier bare 20-25 kg.

Samojeden trenger en vennlig og bestemt oppdagelse, å gå på valpekurs og andre steder der de kan sosialiseres med andre vil jeg sterkt anbefale. Vi har valgt å være med på agility for å ha det gøy. Det gir samtidig sosialisering, lydighetstrenging, bygg relasjon hund eier.

De kan bli litt egne og sta når de har blitt noen år gamel har jeg hørt. Vi får se om det stemmer.

Samme hvilke hunderase du velger er det viktig å velge en oppdretter om avler på "sunne" hunder og som sosialierer dem slik som du vil ha det hjemme.

Jeg er i hvertfall meget fornøyd med min fantastiske samojed, og kan anbefale samojed som familiehund. En flott turvenn.

Ei hjemmeside med masse nytting informasjon om samojed. http://www.samojedhund.no/

Hjemmesiden til Polarhundklubben. www.polarhund.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv border collie, nå 7 mnd. Vært med på en telttur i -15 grader. Jervehiet er en fin ting, men kan kreve noe overtalelse for at hunden skal legge seg ned i den :wink:

Mye mye mye arbeid med dem da... Elsker søk etter godbiter i snøen, så vil etterhvert prøve søk/redningshund kurs når vi får av kvalpefaktene :lol: Agility er heller ikke uaktuelt.

Som ren familiehund får golden retriever veldig mye ros. Da jeg tok jegerprøven 2008 var instruktøren klar på at hans neste hund ble GR, med tanke på jaktegenskaper + familiehund.

Uansett valg av hund er det mye mye arbeid. Hvis man HAR tid, og går til anskaffelse av hund og gjør jobben - får man en flott turkamerat. Gleder meg til våren da det blir Ally tid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På canis.no vil du finne en rasevelger hvor du kan legge inn kriteriene dine. http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9

Med lite, eller middels på mosjon vil ingen av de polare spisshundene (Alaskan Malamute, Sibierian Husky, Alaskan Husky, Grønlandshund komme opp) men dette vil være litt forskjellig hva man legger i mye mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som man kan merke seg er at mental trening tilsvarer mer enn fysisk trening.

Feks 10min med søk etter godbiter tilsvarer ca 30min gåtur. Er et fint suplement til fysisk fostring. En annen ting man skal være obs på, er at ut fra rasen man har - varierer det når man kan begynne med trekking og sykling/jogging.

Feks border collie som jeg selv har. Må vente til han er 1,5år før kan begynner med kløv, pulk, jogging/sykling. Kan tidligere begynne å venne han til det, men skal ikke bli sliten.

En annen ting man skal være klar over, er at hunder på lik linje med mennesker trenger å varme opp før man peiser på - samt roe ned etterpå :lol:

Lek hunder i mellom er også fine greier for mosjon. De løper og løper til det er tomt, så der får man heller begrense dem :wink: Veldig greit å alliere seg med venner/bekjente med hund og ha "play-dates".

Kan råde om å få valp i ferie. Ha 2-3 uker fritt når man får den. Hadde selv ikke det, litt pes - men det går for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Siberian Husky selv. Valgte rasen da jeg ville ha en "helårs-hund". HUn kan være ute hele året uten at man må bruke dekken eller noe når det er kaldt. KJører litt snøre med henne men lar henne stort sett være løs.

En kompis har en og og de er ganske like i adferd. Stille og rolige stort sett og snille med alle de møter.

Dog trenger disse regelmessig trim. De har og et stort jaktinnstikt. Primært etter mus, ekorn,passe store fulger etc. Bryr seg ikke så mye om dyr som hest, elg etc men hvis hun lukter eller får øye på reinsdyr blir det texas. Må ha henne i bånd steder hvor man kan treffe på de.

Min er lite agressiv mot andre hunder så lenge de ikke er agressive først. Vil stort sett leke med alle hun møter. Litt pelsstell må til spesielt når de røyter av underull på våren. Men ellers lite plaget med snø og is i pels og poter. Utehunder røyter og mindre enn innehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På canis.no vil du finne en rasevelger hvor du kan legge inn kriteriene dine. http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9

Den fungerte bra for meg i hvert fall. Den dagen jeg skal ha hund blir det en Grosser Münsterländer, og rasevelgern foreslår "Vorstehhund langhåret". Nærmere går det ikke å komme uten å få fulltreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde rasevelgeren og ble ikke veldig imponert da den pekte på kleiner munsterlander som en av flere aktuelle raser når noen av kriteriene var stor hund, trekk/snørekjøring, kløv.

(ikke noe galt med km, faktisk en hund jeg godt kunne tenkt meg, men det er ingen stor hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.