Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose


ELEL6200

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er et nytt medlem på fjellforum, men har drevet med friluftsliv siden jeg var 6år.

Jeg reiser hvert år på en 10 dagers tur til hardangervidda i temperaturer fra -3 til rundt +20 grader. Jeg fryser faktisk litt i posen min selv om den skal ha en komfort temperatur på -8. Har dere noen forslag til soveposer som er varme, lette og ikke altfor klaustrofobiske?

Mine alternativer:

Western Mountaineering AlpineLite Super : Noen som har funnet tester og gode priser på denne. Jeg synes 5000 kr blir i overkant dyrt.

Hva med Mountain Hardwear Phantom 15 til nedsatt pris på sportsnett?

Andre gode forslag?

Jeg har nå kjøpt et Exped Downmat 7 liggeunderlag som nok vil hjelpe mot kulda fra bakken.

Lf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv kar. Var på telttur i helga,-15grader i helsport raudfjord (-16) + exped 9dlx. Hadde kun ullsokker, lue og buff. Svetta nesten :-)

De viktigste tingene med å ikke fryse i sovepose:

1. Liggeunderlag

2. Varmetap hodet/føtter (sove med lue og tova læsta)

3. Gå på do

4. Spise/drikke

I teorien skal posen din holde mål hvis du har utelukket disse tingene. Men så er nu vi mennesker forskjellig. Hvis du fryser i maks -3 i en pose som har comfort -8 (EN-std) Er du han eller hokjønn? Da kan det tyde på at det skyldes liggerunderlaget. Har posen din krage over brystet? Godt skjermet glidelås ift trekk av kald luft? Er posen din gammel? Noen kan trenge å vaskes og få banket opp stoffet igjen i tørketrommel. Hvordan oppbevarer du soveposen din utenom bruk?

Hvis du ser etter ny pose til de temperaturene så kan du jo se på Mountain equipment xero serien. Kommer i forskjellig modeller både mht lengde men også temp.ref. Til ditt bruk er vel 550 eller 750 mest aktuelt. Så får du jo og ta en vurdering ift dun eller synt. +/- med alt. Oslo sportslager kjører jevnlig fine priser på de, ca 30-40%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, du trenger ikke bruke så mange tusen på en sommersovepose! Men dersom du har mye penger så...

Kan gi et par gode tips:

Mountain Equipment Moonwalker II til 2300,- på sportsnett.no

Skikkelig god pose, som du sannsynligvis ikke vil fryse i.

Mountain Hardwear Lamina 20 til 1500,- på sportsnett den også.

Et billigere, men kanskje like godt alternativ.

Selv har jeg en lakenpose i silke som jeg bruker inne i sovepose dersom jeg fryser. Eller evt bare bruke den, dersom det er varmt. Genialt:)

Anbefaler kunstfiberposer. Selv om de er noe tyngre, så synes jeg det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse nyttig info :-)

Gode råd, Mortimeir.

Det nye liggeunderlaget mitt vil nok gjøre sitt for at jeg skal holde varmen. Når det gjelder mat, så er jeg nok en av de få som legger på meg etter en lang tur på fjellet.

Mitt forrige underlag var et tynt ett fra militæret.

Jeg er en mann på 182, men ingen viking. Fryser lett når jeg skal sove, spesielt på overkroppen. Når jeg er aktiv sliter jeg ikke med dette.

Jeg har ajungilak kompakt shelter 195R sovepose. Denne synes jeg er for tung, kald, klaustrofobisk og lite myk og behagelig. Det blir nok dun på meg. Ajungilaken får min far arve.

Hva det koster betyr ikke så mye, det viktigste er at jeg blir fornøyd.

Driver med friluftsliv om vår, sommer og høst så noen vinterpose blir ikke aktuelt. Gleder meg allerede til det blir bart på bakken, ser spiring på bakke og i trær, sangen fra trekkfugler, sjøørret på panna og vak i vanna.

Lakenpose i silke hørtes ut som en god forslag. Hvor finner jeg dem til ok pris?

Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, du trenger ikke bruke så mange tusen på en sommersovepose! Men dersom du har mye penger så...

Kan gi et par gode tips:

Mountain Equipment Moonwalker II til 2300,- på sportsnett.no

Skikkelig god pose, som du sannsynligvis ikke vil fryse i.

Mountain Hardwear Lamina 20 til 1500,- på sportsnett den også.

Et billigere, men kanskje like godt alternativ.

Selv har jeg en lakenpose i silke som jeg bruker inne i sovepose dersom jeg fryser. Eller evt bare bruke den, dersom det er varmt. Genialt:)

Anbefaler kunstfiberposer. Selv om de er noe tyngre, så synes jeg det er verdt det.

Støtter forslaget om Mountain Equipment Moonwalker II :-) Jeg har den og er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nessa009 og Kjell Gunnar: Mountain Equipment Moonwalker II er nok en fantastisk sovepose. Men den tilfredsstiller ikke kravet mitt om at den skal være lett og myk.

Mountain equipment xero skal jeg sjekke ut. Jeg ser de har tilbud på xero 550, men xl blir vel i drøyeste laget for en på 182 over bakken?

Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alpinlite Super og er svært fornøyd med den.

Har ligget i den ned i noen minusgrader (har ikke måling på hvor mange, men det var i alle fall godt med is på vannpyttene rundt omkring) og vært god og varm.

Dette er med det sexy antrekket sokker, boxer og lue, som er mitt foretrukne antrekk i sovepose om vinteren.

Ser du er ute etter en "ikke klaustrofobisk" sovepose.

I så måte burde Alpinlite være bra da den er en videre modell av en annen som jeg ikke husker hva heter.

Tror du bør holde deg unna Mountain Equipment, eller i alle fall prøve soveposen før du kjøper.

De lager relativt smale soveposer, i alle fall den jeg har prøvd.

Et annet alternativ er Marmot Helium.

Den er vel en direkte konkurrent til Alpinlite, spesielt da de begge er vide.

Denne er også vid, overraskende vid til å være lettvekteren til Marmot, da mange produsenter kutter ned på bredden for å spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nessa009 og Kjell Gunnar: Mountain Equipment Moonwalker II er nok en fantastisk sovepose. Men den tilfredsstiller ikke kravet mitt om at den skal være lett og myk.

Mountain equipment xero skal jeg sjekke ut. Jeg ser de har tilbud på xero 550, men xl blir vel i drøyeste laget for en på 182 over bakken?

Ellef

Eg er 176 og har XL-posen. Den passar meg utmerka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om silkepose, Nessa09. Tror jeg har lest at slike kan kjøpes svært billig på Ebay. Noen som har erfaringer?

Jeg har henvendt meg angående Marmot Helium. Ut i fra det jeg leser virker det ut som det skal være en meget god pose. Jeg har gitt forhandleren ett tilbud, så får vi se.

I utgangspunktet så var det nok Western Mountaineering AlpineLite Super som var mest interessant, men den ble for dyr. Xero 550 er også interessant grunnet pris og kvalitet, men som sagt skeptisk til størrelse xl.

Hva er problemet med å ha en for stor sovepose? Slik jeg forstår det så er posens jobb å slippe så lite varme ut av posen som mulig. Hva skjer da når du får mengder med luft inn i posen kontra når en kropp fyller posen ”perfekt”? Finnes det en perfekt indre volum i soveposen i forhold til kroppens volum? Sikkert alt for vitenskapelig og ”utstyrnørdete” spørsmål, men hva har man slike forum for da :D

Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg Alpinlite i 200cm for 2600kr fra USA nå i kveld. Gleder meg til å prøve denne til våren. Vurderte Xero 350 og 550 også, men pga bredden så falt valget på Alpinlite. ME er dessuten ikke så lett å få tak i fra USA, og dermed blir prisen en helt annen.

Noen som vet om posene må være like lange for at det skal gå an å feste de sammen med glidelås, eller om det går an å koble f.eks. en left 200cm med en right 185cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Sånn skal det gjøres, mer penger til fest, festrus :)

Du får komme med en tilbakemelding når du har kost deg noen netter med posen.

Nå har ikke jeg hørt noe fra selger enda, men jeg ser ikke bort fra at det blir Helium på meg. Håper det er godt valg.

Lf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kona har Helsport Raudfjorden. Jeg har 195 og hun 170 posen. Skal gå å koble dem sammen, men pga forskjellig lengde vil ikke tilkoblingen være helt optimal - bli lekkasje på luft.

Ift kroppslengde og lengde på sovepose. Mest hensiktsmessig å ha en pose som er nærmest kroppslengden. Minst mulig luft å varme opp i posen. Det finnes noen lure løsninger. Feks brette overskudd av fotenden under posen, knyte tau rundt overflødig i enden.

Man er forskjellig. Noen er breiere enn "normal standard", brei over skuldre eller ræva etc :lol: Da finnes det noen som er ekstra store. Hvis man har mulighet er det best å prøve pose innen kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp.

Valget er tatt og en Marmot Helium EQ er på vei i posten. Etter å ha lest mange tilbakemeldinger om posen, så ble valget til slutt enkelt. Da skal den testes ut på neste 10 dagerstur til hardangervidda.

Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips uansett sovepose:

jeg kjøpte et par meter rundvevd Devold Expedition og sydde en innerpose av det! Gull både inni en tresesongers, og bare som enkel pose hvis du er på hytta eller i sommertelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Takk for all hjelp.

Valget er tatt og en Marmot Helium EQ er på vei i posten. Etter å ha lest mange tilbakemeldinger om posen, så ble valget til slutt enkelt. Da skal den testes ut på neste 10 dagerstur til hardangervidda.

Ellef

Fantastisk pose. Den er varm og helt nydelig å sove i. Det er nesten som jeg bytter ut dynene hjemme (dårlig ide i følge min kone:D)En eneste lukkesnor, god plass og klaustrofobien er et tilbakelagt stadie:)

Du verden så fornøyd jeg er med dette kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lf!

Jeg er også ny på dette forumet, og har god erfaring i friluftsliv i streng kulde.

Jeg hentet en Western Mountaineering Lynx GWS for en uke siden.

Den posen vurderte jeg som en vår-høst-vinter pose, men tror den blir for varm i overgangen.

Jeg har testet mange dunposer, men ikke WM-posene.

Det burde jeg gjort.

Disse posene her et loft som er helt utrolig.

Ta kontakt med Outnet.no og kjøp en Bagder til 3900 kr, før jeg kjøper den.

Den har god bredde, og holder tempen du er ute etter.

Mvh

PEREK

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TurNerd!

Jeg kan skrive en utstyrserfaring på WM Lynx, men må ha noen netter i den først.

Det er altid interessant å diskutere turutstyr, og soveposer spessielt.

En god natt søvn på tur, løser mye.

Posen har et ytterstoff i GWS, og er noe tettere enn tynne mikrofiberstoffer.

Mange er redde for nedising av isolasjon i streng kulde.

Jeg tetter aldrig posen helt igjen rundt ansiktet, men benytter heller en ullgenser og lue.

Da slipper mye av fukten ut på riktig vis.

Jeg ser problemet, men har ikke opplevd det med mine dunposer.

POSEN SKAL VÆRE TØRR, DERMED BASTA :grin:

Det er mange gode poser på markedet, det gjelder bare å finne poser til riktig bruksområde.

Men sørg for å velge dunposer med god kvallitet, for det kan fort straffe seg når kulda biter skikkelig.

Jeg har stor respekt for kulde, og har opplevd et par eppisoder jeg kunne vært for uten.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal 3 uker på vidda i Juli. Jeg kjøpte en ajungilakpose i fjord, som er av kunstfiber. Komfortgrense for menn er +4. Jeg tenkte at om jeg kjøper en lakenpose av silke fra Ajungilak. Så burde posen være tilstrekkelig?.

-Skal ha med ullgenser ekstra undertøy/superundertøy. Lue og en "snekkerbukse" fra Helly hansen, denne mener jeg det er mest polyamid i. Den er ihvertfall til å ha på innsiden av gore tex buksa. Eller i soveposen....

Kan ellers si at jeg er gutt og 22 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.