Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellemlag???


DanskerPaaFjellet

Anbefalte innlegg

Annonse

Fleece er tingen!:) Ha et par/tre fleecejakker/bukser i forskjellige tykkelse utifra forholdene.

Lette og fukttransporterende. Jeg bruker også dunvest utenpå skalljakka når jeg er i varierende aktivitet,

noe som fjerner behovet for fleecen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har råd og vil ha noe som virkelig fungerer vil jeg anbefale Brynje Antarctic jakke: http://www.brynje.no/public/?set_language=no&cccpage=webshop_l1&set_z_qm_product_grp1=3.

Jeg syns den er helt overlegen alt annet jeg har brukt som mellomplagg når du ikke bare skal sitte helt stille. Den isolerer bra, puster veldig bra, transporterer fuktighet veldig bra, isolerer selv om den er fuktig, er god å ha på seg og ganske tynn. Den fungerer og som ytterplagg når det ikke er nedbør og det ikke er for mye snø. Jeg bruker den ofte som ytterplag når jeg skal jogge om vinteren for å ha noe varmt som puster og transporter fukt veldig bra.

Jeg har dårlig erfaring med fleece som mellomplagg ved rolig, men litt varierende aktivitet fordi du fort kan begynne å svette og at fleecen blir våt (fleece er langt dårligere på både pusteevne, fukttransport og isolasjon når våt i forhold til denne jakken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den jakka som Mannen fra Sennavassdalen snakker om. Det er ei topp jakke men det må være ekstremt kaldt for at jeg kan ha den som mellomlag, den er alt for varm for meg. Bruker den til alt annet enn til turbruk, jeg syntes den er litt for tung til turbruk. Til tur er det tynne ullplag som passer best for meg. Har en tynn t-skjorte innerst, trenger jeg mer kommer en tynn langarmet genser på med høy hals og glidelås. Dette er greit i aktivitet til -10. Blir det vind så kommer paclite på. Har i tillegg ei MontBell jakke som er helt konge og lett ( http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=73&p_id=2301401 ) men den bruker jeg sjelden i aktivitet. Har fått sansen for Smartwool sine lightweight produkter men de er utsatt for rift hvis man kjemper seg igjennom tett skog. Jeg er meget varm av meg og svetter bare jeg tenker på tur så mitt opplegg passer ikke for alle. Det fine med disse tynne plagene er at de tørke på et blunk, det gjør ikke Brynje jakka med vindbeskyttelse i front. Er det kaldt har jeg dunjakke i sekken for rast/leir bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg normalt ikke bruker mellomlag ved aktivitet. Til den type aktivitet Hubroen snakker om holder det med en ullundertøy for meg, gjerne kombinert med netting, altså dobbelt underlag.

Kan være enig med at Brynjejakken ikke er den letteste, men den har og fordelen at den kan brukes som et ytterplagg, selv ved litt vind, som puster mye bedre enn skallplagg. Det at jeg er ofte veldig lav temperaturer og har derfor litt bias mot et mellomlag som Brynjejakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.