Gå til innhold
  • Bli medlem

Kull som oppvarming


Danish

Anbefalte innlegg

Da jeg og en kompis var på lavutur kom vi over en gjenglemt pose med kull. Inne i lavuen gravde vi bålgropa litt dypere og la et godt lag med kull i bunnen. Så fyrte vi bål på toppen. Når vi skulle legge oss var bålet forlengst dødt ut og erstattet med en glødene haug med kull. Dette ga sinnssykt god varme fra seg. Morgenen etterpå var de fortatt lukne, men til å ta på.

For oss funket dette veldig bra, og hadde derfor tenkt å prøvde det på nytt nå i helga. Men så slo det meg. Tenk hvis dette er farlig, altså i form av avgasser. Noen som har bedre peiling på dette enn meg?

Må nevnes at bålgropen var av den trygge sorten og at det var god utluftning i lavuen, så vi kan godt droppe den diskusjonen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbrændingen af glødende kul er ikke ren. Det vil sige at der ud over CO2 (kultveilte) også dannes CO (kulilte eller kulos).

Kopieret fra: https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=31683.1

”I blodbanen bindes kulilte til hæmoglobinet på de røde blodlegemer, som under normale omstændigheder transporterer ilt rundt til kroppens celler. Kulilte binder sig mere end 200 gange bedre til de røde blodlegemer end ilt. Det betyder, at der kommer mindre ilt rundt i kroppen.”

Vær forsigtige så i ikke bliver kvalt, fordi de røde blodlegemer er optaget af CO, og derfor ikke kan bringe ilt til hjernen, nervesystemet og musklerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd steinkullfyring i vintertelt på Svalbard. Svært mye sot, og vanlig teltovn blir bulkete pga for intens varme. Stort sett sleit vi med å få kullet til å brenne skikkelig, og når det først brant, var vi redd ovnen skulle smelte. Mye pes, mye sot og svarte ansikter - og et par ganske artige historier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullosen (karbonmonoksid) som dannes er ikke heldig å puste inn. Det er en dødlig gass som er uten lukt og farge og derfor ikke så enkel å oppdage. Det dannes jo forsåvidt karbonmonoksid også i røyken fra vanlig bål, så det er vel først og fremst et spørsmål om god lufting. Et annet tips er å legge en del større stein i bunnen av bålet. Disse vil avgi varme langt inn i de sene nattetimer, men pass på at det kan sprute litt steinbiter når disse sprekker. Men også her er det viktig å ha ventilasjon så ikke luften en skal puste blir "brukt opp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.