Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski


FriMann

Anbefalte innlegg

Hei folkes

Jeg kikker litt på fjellski nå. Jeg lurer på om noen har noen erfaringer eller god peil på Åsnes modellen Sondre? Det står at de har et mjukere spenn, på hvilken måte vil dette ha utslag? Jeg er en ganske liten lett fyr, så for meg ser jeg ikke det som et problem..noen tips?

Hiv og hoi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Hva som er passende spenn avhenger selvsagt av din vekt, men kanskje like mye av hvordan du går (løper), din teknikk og form/styrke.

For rolig turgåing og folk som ikke trener langrenn så er mykere ski ofte en fordel.

Mange anbefaler festesmurning langt foran og bak "smørelommen", men da kan du like gjerne ha mykere ski (som også svinger lettere).

Håper dette var forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis det er modellen med fellelås, så er det ingenting å tenke på.

Mindre spenn gjør skia mere lettsvingte, men da spiser skia mere smørning.

Fellelås er en veldig god ting, spesiellt siden du slipper tenke på smøring, og med fellene på tur nedover har du litt mere kontroll/reaksjonstid(tenk støttehjul :) ) inntil ferdighetene kommer seg.

Trodde Sondre skia var en 2. rangs ski siden jeg så den billig på et lokalt supermarked, men denne skia ble brukt på Arctic Ocean turen fra Russland til Alaska....

Gå heller opp et hakk eller to i lengde hvis du skal gå mye bortover med tung sekk. To/tre hakk hvis du tenker på lange turer utenfor løyper.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.