Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse Hardangervidda solo i mars


olaskaansar

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger solokryssing av hardangervidda i midten av mars.

Har endel fjellerfaring fra før, men er ikke Lars Monsen.

Regner med at jeg kommer til å gå standardturen ( finse- haukeli) eller omvendt, avhengig av vindretning.

Mine spørsmål er:

Hvordan er statistisk snøforholdene på denne tiden? skare?

Lite hypp på å vasse rundt i en meter løssnø.

har hørt om folk som går på natta og sover på dagen for å få best mulig snøforhold(skare). Kan dette være aktuellt?

Er i tvil på om jeg skal "gønne" på å bare bo i Jerven Extreme fjellduk + sovepose

Eller om jeg skal bo i telt. Hva tror dere?

Har en dunpose som går opp til 17minus i comfort temp. også har jeg en Ajungliak denali som går opp til 26minus i comfort.

Denalien tar sikkert 3ganger så mye plass og veier dobbelt så mye. Hva burde jeg velge?

Hvordan er det å finne frem for en som er middels god med kart og kompass?

( regner med at kvista løyper ikke har kommet opp)

Er det muligheter for å finne ved? eller er det helt "viddete" hele veien?

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått med sola i ansiktet.. I mars hadde jeg ikke tatt med den store dunposen hvis du har Jerven extreme også. Det går å ligge i Jerven, men det er litt stusselig uten telt hvor man kan fyre litt.. På DNTs sider står det om kvisting. Mye av turen er i alle fall kvistet til vinterferien, men du må jo uansett følge med på kartet hvor du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pakk pulk så kan du fint ta med telt og tung pose uten særlig ubehag.

det kan fort bli drittvær og da er det en smule hyggeligere med telt...

anbefaler nord-sør, og dropp nattmarsj... tross alt, det er jo mye fin natur å se underveis!

ha en gps i reserve. blåser det opp er det ikke lett å holde kontrollen på hvor du er!

ved kan du se bort fra stort sett. telt og primus er tingen mener jeg.

god tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt må du ha med. Vidda er ikkje akkurat barnevennlig når det blåser opp.

Kart og kompass er påkrevd, GPS vil eg sei er eit veldig greit hjelpemiddel når du har lite sikt.

Er det skikkelig føyke har du få eller ingen referansepunkter, det er då GPS viser styrkje.

Når det gjeld ved: Gløym det. Mulig du finn noko å fyre med om sommaren, men lite lurt å basera seg på om vinteren.

Ein skal legge inn marginar når ein utfordrar høgfjellet, naturkreftene viser ingen nåde.

Føret kan vere både fokksnø, laussnø og skare på same turen. Du får sjå vermeldingar og snørapport

på senorge.no.

I stadenfor Finse - Haukeli kan Garen - Røldal, evt Garen - Haukeli vere eit alternativ.

Går du frå Garen har du Veigdalen å fylgje heilt te Litlos, frå Litlos te Røldal har du og ei grei rute å halde seg te.

Ikkje meininga og verke negativ, men av eigen erfaring har eg lært å ikkje ta for store steg om gongen.

Bratt læringskurve er oppskrytt. ;)

Te slutt vil eg ynskje deg ein god og lærerik tur, uansett kva andre seier så er eigne erfaringar betre enn ingen erfaringar!

Helsing ein som helst går når lite folk er... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værvarslet før du drar vil være avgjøredende for valg av utstyr. Jeg ville tatt med en varm nok sovepose (dvs at posen holder minst 5-10 grader mer enn temperaturen som er meldt).

Grunnerierne på strekningen Haukeli-Hellvassbu er ikke glad i kvisting. Vær spesielt oppmerksom på om det er merket i dette området. Gikk ruta du beskriver i april for to år siden. Skikkelig tåke! Fant ikke Hellvassbu. Lette i tre timer, må ha vært mindre enn 100m fra hytta. Tilslutt fant jeg tre hytter en km nedenfor. Da visste jeg igjen hvor jeg var, og kunne igjen gå videre. Alternativet ville vært å slå opp teltet, og vente på bedre vær.

Med moderat erfaring med kart og kompass bør du være veldig forsiktig hvis ruta ikke er kvistet. Bruk flere timer på å planlegge neste dags rute (altså ta med telt, lese kart i jervenduk tror jeg ikke går spesielt bra). GPS er bra for å dobbelsjekke. Jeg kjøpte en etter opplevelsen ved Hellvassbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en flott tur. Jeg henger meg på tidligere uttalelser om å ha med telt. Husk at du trenger mye vann på vinteren, og du er derfor nødt til å kunne smelte snø hver dag. Det kan bli vanskelig/umulig å smelte snø dersom det blåser kraftig opp og du kun har med jervenduk.

Hvis du mangler pulk, kjøp parispulken til noen hundringser, så har du mulighet for å ta med mye mer utstyr uten at det merkes særlig. Å ha med endel for mye mat og parafin/bensin gir en ekstra trygghet, både for deg selv og de hjemme.

Regner med at du har søkt litt på andre tråder og turrapporter fra samme område. Det er mange gode tips å hente, både hva gjelder rutevalg og utstyr.

God tur.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt om folk som går på natta og sover på dagen for å få best mulig snøforhold(skare). Kan dette være aktuellt?

Det kan vera aktuelt i slutten av april og i mai. Ikkje i mars.

Skare er nok ikkje noko problem, men du vil for det meste gå på fast, vindherda snø. Laussnø i fjellet er oppskrytt, men dersom du opplever nysnø, kan det sjølvsagt vera 10-20cm laussnø eit kortare tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar:) kjempe fint å få så mange bra svar.

har nå kjøpt inn nytt vintertelt: Mountain Hardware spire 2.

Parispulk

spotgps

kart over områdene

+++

Føler det er viktig å være ekstremt nøye med planlegging av turen i forkant, så man er forberedt på potensielle situasjoner.

Det jeg fortsatt er usikker på og kunne trengt noen tips på er følgende:

Har gått over kartene, og ser at det er lange strekker med svært få kjennetegn i terrenget. Er ikke særlig god i høyfjellsnavigering.

Og dersom det skulle komme en snøstorm/whiteout/tåke så ser det vanskelig ut å navigere i området! Er det noen som har erfaring med dette herfra? dersom man skulle gå seg vill fra opprinnelig vinterløype fra Finse - Haukeliseter, er det mulig å f.eks gå utfor små skrenter/stup ved dårlig sikt?

Er det vann langs ruten som er regulert, og dermed ikke trygge å gå på i midten av mars?

Noen som har tips for generell sikrere høyfjells/whiteout/viddeorientering?

Holder det med en primus ( primus omnifuel med reservedeler) ?

Har en garmin 60csx gps med kart over hardangervidda. Det holder med denne, eller burde man ha en reserve gps i tillegg?

mulig dette høres litt vel ut som flisespikkeri, men vil gjøre dette så trygt som mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig med reserve gps, men du bør følge med på kartet slik at du vet hvor du er om gps-en skulle streike.

En primus holder lenge. Ta med en termos, så har du varmt vann nok til du kommer til nærmeste hytte om brenneren skulle streike.

Regulerte vann er like sikre som alle andre på den tiden. Den eneste forskjellen er at isen kan brekke opp litt inne ved land når vannstanden synker og isen blir liggende på tørt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent whiteout er så total at man går utfor stup hvis man følger med og terrenget ikke er for ulent. I ulent terreng bør en holde seg i ro, er sikten lik null bør en også stanse. I sterk nedsatt sikt har jeg ofte brukt skavler for å holde ca kurs. Med litt trening kan du gå ganske rett. GPSen er da grei for å dobbelsjekke.

Tren på bruk av GPSen. Nattorientering likner litt på forholdene under whiteout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at man må sette opp dette spire 2-teltet med forteltet først. Er det noen som har brukt dette teltet i mye vind, som vet hvordan det er å rigge opp? og hvordan det holder seg i mye vind?

Eg har ingen kjennskap til teltet, så der kan eg desverre ikkje hjelpe. Men dette bør du ha prøvd ut sjølv før ein slik tur. Greier du ikkje å setje opp teltet i storm og med vindvotter på, kan du få eit problem.

Når det gjeld usikker is i forbindelse med regulerte vatn, kan du sjå på http://arcus.nve.no/website/svekket_is/viewer.htm

Sjå spesielt på Halnefjorden dersom du planlegg å gå der. Ellers er det særleg osane du skal vera forsiktig med. Det gjeld også mange uregulerte vatn som du ikkje finn opplysningar om på nve sitt kart. Lågen går åpen mange stader, både i stryk og i osar. Særleg Geitevassdalen er skummel i dårleg sikt, for her er det til dels store skavlar som heng utover lågen der denne går åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>Holder det med en primus ( primus omnifuel med reservedeler) ?

En primus er nok, men ta med en rødspritbrenner i reserve. Jeg har alltid det med og fikk bruk for det over Hardangervidda sist vinter. Funker fint å benytte bensin i rødspritbrenner, men vær forsiktig hvis du tenker å bruke inni teltet. Det kan lett bli store flammer, spessielt når man tenner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra cirka 1 uke på vidda igår.

Vi var 3 stykker som gikk fra en rasteplass øst for eidfjord som heter Våkavadet, og gikk til Numedal/Uvdal.

Vi hadde en nesten konstant vind i tryne fra front og fra side, og gikk mye i blindeføre. Vi gikk en god del på kompasskurs for å si det slik.

Men det var gjennomgående bra føre og god gli. Og nå tror jeg kanskje det skal bli bra vær også, uten at jeg har sjekket værmeldingen. Det blåste opp i 20 sekundmeter på Geilo og vidda igårkveld... det er nå greit å være klar over.

Telt er et must! Bensinbrenner, jeg mener det er litt for kaldt for gass nå, masse god mat, og varm pose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fint turvalg! :wink:

Mine tips: Dersom du kun skal ta med én brenner, så er det viktig at du kan bruke brenneren ut og inn, ikke minst dersom den skulle finne på å fuske. Skru den fra hverandre noen ganger slik at du vet hvordan den er bygget opp :-) Reservedeler er såklart et must, i tillegg til rikelige mengder brennstoff (flytende, ikke gass). Dersom du i tillegg har pulk, og har en brenner ekstra, så ta med denne. Det ville jeg i alle fall ha gjort (tar alltid med to brennere etter å ha vært på en relativt frostig tur i -30 på Vidda med kranglete Omnifuel)! Å kjøpe spot er et smart valg, i alle fall på en solotur. Du behøver bare én GPS, men lær deg å naviger med kart og kompass også, og bruk heller bare GPS for å kontrollere posisjonen din. Ikke la GPS være ditt primære navigasjonsmiddel. Og sørg for å ta med deg nok batterier, de fleste GPS sluker batteri når det er kaldt :-) Ta for all del med deg et telt, guffent hvis det blåser opp uten.. :-) Og en nalgene til å bruke som varmeflaske i soveposen om natta. Dunposen din fungerer sikkert greit, men pass på at du bruker gode liggeunderlag, sånn at ikke mer varme enn nødvendig går til bakken.

God tur, det blir sikkert knall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinbrenner, jeg mener det er litt for kaldt for gass nå, masse god mat, og varm pose!

Beklager litt OT, men når er egentlig grensa for å bruke gass? Brente meg litt på akkurat dette på forrige tur, ingen hadde fortalt meg at gass ikke fungerte i kulde... men tenkte å ha en tur igjen i slutten av mars og lurte på om gass var et trygt valg, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassen bryr seg ikke om hvilken måned det er, kun om temperatur :P

Vanlige gassbokser hvor du skrur brenneren på toppen fungerer gradvis dårligere fra noen få plussgrader og nedover.. Det er noen brennere på markedet som benytter prinsippet med å tømme gassboksen opp/ned, slik at det hentes gass fra tankens flytende del. Dette fungerer etter hva jeg har lest bedre i kulde, men bensin/parafin er fremdeles førstevalget på vinterturer.

Test av Jetboil Helios: http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000045.pdf

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg ønske deg god tur Olaskaansar. Skal selv ta turen i morgen, pulken står ferdig pakket og jeg gleder meg veldig. Benytter også anledningen til å takke alle for fine råd og innspill, spesielt deg Aalstad. Kommer nok til å ta de samme snarveiene som du har benyttet.

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et praktisk spørsmål til dere som drar på solotur, bruker pulk og tar tog:

Hvordan får dere med dere alt utstyret? Pulken er veldig vond å bære når den veier 30kg+ synes jeg. Får ikke skikkelig tak på den, og kjenner at det er ubehagelig for ryggen. Men det er jo ikke alltid noen til å hjelpe. Har planer om å ta toget til finse med pulk i påsken, men lurer på om jeg må ta ryggsekk i tillegg, med det meste av utstyret. Og så putte det i pulken på finse.... Men det hadde vært greit å slippe ryggsekken....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger solokryssing av hardangervidda i midten av mars.

Har endel fjellerfaring fra før, men er ikke Lars Monsen.

Regner med at jeg kommer til å gå standardturen ( finse- haukeli) eller omvendt, avhengig av vindretning.

Mine spørsmål er:

Hvordan er statistisk snøforholdene på denne tiden? skare?

Lite hypp på å vasse rundt i en meter løssnø.

har hørt om folk som går på natta og sover på dagen for å få best mulig snøforhold(skare). Kan dette være aktuellt?

Er i tvil på om jeg skal "gønne" på å bare bo i Jerven Extreme fjellduk + sovepose

Eller om jeg skal bo i telt. Hva tror dere?

Har en dunpose som går opp til 17minus i comfort temp. også har jeg en Ajungliak denali som går opp til 26minus i comfort.

Denalien tar sikkert 3ganger så mye plass og veier dobbelt så mye. Hva burde jeg velge?

Hvordan er det å finne frem for en som er middels god med kart og kompass?

( regner med at kvista løyper ikke har kommet opp)

Er det muligheter for å finne ved? eller er det helt "viddete" hele veien?

Takker for svar:)

Her er noen linker på langtidsvarsel forventet vær:

http://www.wxmaps.org/pix/temp4.html

http://www.wxmaps.org/pix/prec4.html

Merk at 5-10 dagers prognosen er veldig løsaktige og ikke til å stole på!

http://www.yr.no/sted/Norge/Telemark/Vinje/Haukeliseter/langtidsvarsel.html

http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Ål/Buhovda,_øvre/langtidsvarsel.html

http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Ål/Buhovda/langtidsvarsel.html

http://www.yr.no/sted/Norge/Telemark/Vinje/Vierli/langtidsvarsel.html

Ser ut for meg at det fineste været, sol og lite vind, blir på Østsiden av Vidda?

Mere vind og snø på Vestsiden og Sydsiden av Vidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et praktisk spørsmål til dere som drar på solotur, bruker pulk og tar tog:

Hvordan får dere med dere alt utstyret? Pulken er veldig vond å bære når den veier 30kg+ synes jeg. Får ikke skikkelig tak på den, og kjenner at det er ubehagelig for ryggen. Men det er jo ikke alltid noen til å hjelpe. Har planer om å ta toget til finse med pulk i påsken, men lurer på om jeg må ta ryggsekk i tillegg, med det meste av utstyret. Og så putte det i pulken på finse.... Men det hadde vært greit å slippe ryggsekken....?

Dette er "den evige utfordring" for enslige fjellfanter... sist gang fikk jeg hjelp til å bære pulken til bussen, og på returen lånte jeg en bagasjetralle. Gangen før det måtte jeg imidlertid klare meg selv, og laget da en patent av ekstra drag-tau og et sitteunderlag for å minske belastningen på skulderen... pulken på 30 kilo ble da båret som en skulderveske. Denne løsningen kan bare anbefales for kortere distanser... Jeg bruker Paris-pulk, jeg ser for meg at Fjellpulken eller tilsvarende pulker er enda vanskeligere og tyngre å buksere.

Jeg har også dratt av gårde med stappfull ryggsekk og ski og tom pulk i henda, og ulempen er jo da at man må dra rundt på sekken resten av turen. Jeg syns det er lettere å få pulken fin-tunet når jeg pakker i pulkbag og ikke i ryggsekk som ligger i pulken, men det kommer jo litt an på hva slags sekk man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å finne frem for en som er middels god med kart og kompass?

( regner med at kvista løyper ikke har kommet opp)

Takker for svar:)

Vil komme med en oppfordring(selv om jeg ser det er nevnt ovenfor):

- Legg mye innsats i å lære deg kart og kompass

Hvor mange dager har du satt av til turen?

Tenker på å gå noe lignende selv.

Lykke til!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.