Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til skalljakke som puster GODT!!


h-e-i

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg ei ny skalljakke som puster GODT.

Grunne til den skal puste godt er da jeg er en veldig varmblodig person

så når pumpen setter i gang blir jeg veldig svett.

Jeg bruker ikke så mye skalljakke da jeg synes de blir veldig klamme men av og til

må en kle ute de våte element.

Så det jeg lurte på er det noen her inne som kan tipse meg og ei 3-lags jakke som puster godt?

Håper noen kan hjelpe meg her

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Takk for dette membran tipset. Ikke noe jeg har vært borti før men når en søker på det ser en jo at det

er kjent som et bedre produkt en GT.

Er det noen plasser her i Norge dette føres?

Skal google litt å se hva jeg finner av info

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være vel så viktig som membran er luftemuligheter. Se etter jakker med lang glidelås under armene, og stormklaff foran glidelåsen i front; så du kan ha glidelåsen åpen og lufte gjennom stormklaffen. Pusteegenskaper har en tendens til å være omvendt proposjonal med vanntetthet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig om at eVent er klart best. Goretex er ok, men dermizax suger, slik jeg opplever det...

Svært fornøyd med Beerenberg-settet mitt! Årets jakke liker jeg svært godt og kan anbefales.

Er så heldig at jeg får teste dette, og har skrevet litt om det her på forumet, søk på Beerenberg.

Selges flere steder i Oslo i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tenke på det med luftingen når jeg ser på jakke, Espen.

Denne Beerenberg jakka ser veldig fin ut så jeg må nok ta en tur så jeg kan se litt på den.

Skal søke litt på den å lese litt det som er skrevet.

Noen som vet om noen andre merker som bruker denne membranene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Selv har jeg ingen jakker med eVentmembran, men en turkompis har en Montanejakke i eVent. Han er ikke veldig imponert over holdbarheten på vanntetthet. Helt ok i begynnelsen men etter en del bruk har vanntettheten ikke holdt mål til tross for gjenntatt behandling.

Det er nok bare å innse at du ikke kan få i pose og sekk, som nevnt over er det riktig og gode luftemuligheter som holder (klaff foran, glidelåsåpning under armhule o.s.v.).

Hva man bruker under jakka er sentralt også, her har jeg gode erfaringer med nettingtrøyer i ull fra Aclima eller Brynje (holder en knapp på Aclima). Ved aktivitet er nettingundertøyet fra Brynje i Meraklon et godt alternativ. Suger ikke like mye fukt som ull og tørker dermed fort, men gir ikke samme varmen som ullnetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner at eVent óg er proppa med fluorkarbonar - altså ikkje noko miljømembran...

Fleire skriv at eVent er mindre vasstett enn GT og det er eg heilt samd i, men ei stor føremon med eVent er det tørar kjappare enn GT (det kan sjølvsagt ha ein samanheng med ytterstoff etc, men eg hadde ei kraftig jakke med denne membranen).

Rab-jakkene ser fine ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er like viktig, synes jeg, er at du tar med en ekstra jakke som ikke er helt vindtett og vanntett, og som puster godt. Når det er varmere enn planlagt, tar du på den tynnere jakken. Skalljakken bruker du kun når været krever det. Da blir den sjelden for varmt. Men som nevnt er glidelås under armene også viktig for ventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle samme for hjelpen jeg har fått her inne.

Neida jakka jeg søker er nok ikke funnet opp enda men når været krever det så er det ikke så mange plagg

som holder vanne ute. Så denne jakka skal bare brukes når det er ekte Norsk møkkavær...

Bruker Brynje i alle slags former under så her er jeg blitt vell dresset opp. Så nå er det bare å finne ei jakke jeg

trives med.

Hadde en rask tur etter jobb i dag og kikket på et par jakker fra Rab og Beerenberg. Alle virket veldig fine så når er det bare

se seg litt nøyere på dette med lufting underarmer etc.

Takk for hjelpen alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen membranes som greier å ta unna så mye fukt som et menneske står helt i ro produserer... Sammenligner du med ei oljehyre vil du se at det allikevel utgjør en betydelig forskjell. Svært mye fukt pumpes ut gjennom ermer, åpning rundt hals og liv eller glidelåser under armer etc. Hvis det er så mye sludd og regn at ei softshelljakke blir våt så må du leve med at det kommer til å bli litt kondens inne i ei skalljakke og. Hvis det ikke regner eller er sludd eller bare kommer ei og anna byge så vil ei softshelljakke være nok i massevis. Så kan du ha ei lett skalljakke i sekken. Ikke den letteste løsninga, men definivt mer komfortabelt enn bare ei skalljakke.

Beerenberg kan sikkert være bra det, men et nytt merke som tydeligvis satsert tung på å være "kul" skal jobbe hardt før jeg stoler på det. RAB, Mountain Equipment, Arc'teryx, Tilak etc er merker som har lang fartstid og som til nå har satset mer på kvalitet enn byfaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beerenberg kan sikkert være bra det, men et nytt merke som tydeligvis satsert tung på å være "kul" skal jobbe hardt før jeg stoler på det. RAB, Mountain Equipment, Arc'teryx, Tilak etc er merker som har lang fartstid og som til nå har satset mer på kvalitet enn byfaktor.

Dette kan også ses på at merket selges utelukkende på østlandet, mens her på vestlandet og også nordnorge hvor det dårlige været forekommer langt oftere med regn i skogene og sludd i fjellet med sterk vind på sommerstid, altså hvor behovet for en skikkelig god skalljakke er størst, blir forbigått i stillhet... Da kan man trekke en pil bort til det tiltenkte bruksområdet for plaggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke regner eller er sludd eller bare kommer ei og anna byge så vil ei softshelljakke være nok i massevis. Så kan du ha ei lett skalljakke i sekken. Ikke den letteste løsninga, men definivt mer komfortabelt enn bare ei skalljakke.

Hva skyldes denne glorifiseringen av softshelljakke? Kom nettopp hjem fra en 3 timers langrennstur med softshelljakke. Ull og fleece var litt småfuktig, og softshelljakka hadde mye is innvendig. Min erfaring med softshell er at det er noe dritt. Suger til seg fuktighet og blir kaldt. Da liker jeg bedre en fleece hardface eller en skalljakke, for skalljakka kan man i det minste få isen bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Softshell" finnes muligens i flere forskjellige varianter og tolkninger enn fleece- og membranjakker til sammen. Alt fra supertynne som grenser til windbreakere, til digre, grove og tykke varmejakker. Softshell er den moderne tolkningen av bomullsanorakken og jeg ville ikke bli overrasket om selv den om noen år og vil bli omtalt som ei softshelljakke...

Hva du har aner jeg ikke, men jeg har mitt på det tørre om jeg sier at det finnes softshelljakker som ikke suger til seg overhodet så mye varme som ei skalljakke stenger inne.

Jeg skal ikke trekke noen konklusjoner, men det høres jo nesten ut som du både har litt vel mye på deg og at softshelljakka di er litt vel stor? Det skal trekke ned mot minus tredve grader før jeg trenger mer enn ett lag tykt ullundertøy under softshelljakka mi (Patagonia Ascensionist). Rim tror jeg aldri jeg har opplevd i den. Selv ikke når jeg i desember gikk på ski i Pasvik og det krøp ned på minus 37. Da ble det veldig fort kaldt så fort man stoppet opp men så drar jeg jo og med meg den lette dunjakka mi overalt nettopp sånn at jeg ikke skal stå og fryse unødvendig. Totalt bærer jeg jo på mer klær enn når jeg bare gikk i skalljakka, men jeg har valgt alle plagg nøye og kan garantere deg at jeg aldri har vært like tørr og varm med skalljakka som med softshelljakka på og dunjakka i sekken. Skalljakka blir nå hjemme med mindre jeg forventer sludd eller regn. Er det såpass varmt så vil jeg uansett levne dunjakka hjemme.

Casing point får nesten bli den nye Lyngen-serien til Norrøna. Den kom fordi GT-plaggene deres rett og slett ikke var optimale for å gå på topptur. Lofoten har ikke god passform til å gå i, den hengende nettingen i Narvik gjør den stort sett bare egna til å kjøre i anlegg, Trollveggen er for voldsom og Falketind faller også ut nettopp fordi som sagt ingen membraner klarer å transportere bort like mye fukt som kroppen produserer - selv når du står i ro. Men velg softshelljakke med en viss omhu så skal du se at det ikke er så ille som du tror! Det finnes varianter som er laga for folk som skal stå dønn stille i minus tredve, og andre som skal tåle en hard sykkeltur i lett sommerregn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke trekke noen konklusjoner, men det høres jo nesten ut som du både har litt vel mye på deg og at softshelljakka di er litt vel stor? Det skal trekke ned mot minus tredve grader før jeg trenger mer enn ett lag tykt ullundertøy under softshelljakka mi (Patagonia Ascensionist). Rim tror jeg aldri jeg har opplevd i den.

Det er en Norrøna softshell, som er såpass trang at hvis det ikke var stretch i stoffet så ville den ikke gått på meg rundt brystet. Rim satt for det meste under armene, der jeg forøvrig hadde åpning i glidelåsen. Spesielt ryggen var kliss våt når jeg kom hjem. En 200g/m2 ulltrøye og en tynn fleecegenser synes jeg ikke er mye under en softshelljakke når man er på tur i 15 kalde på ca 900moh. Problemet var ikke at jeg svettet så mye, men at alt ble liggende fast i jakka. Ull og fleece var tross alt ikke så veldig fuktig.

Jeg har to softshelljakker fra før også, og synes ikke de er noe bra heller (Bergans og Stormberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skyldes denne glorifiseringen av softshelljakke? Kom nettopp hjem fra en 3 timers langrennstur med softshelljakke. Ull og fleece var litt småfuktig, og softshelljakka hadde mye is innvendig. Min erfaring med softshell er at det er noe dritt. Suger til seg fuktighet og blir kaldt. Da liker jeg bedre en fleece hardface eller en skalljakke, for skalljakka kan man i det minste få isen bort fra.

Hvis det fryser is på innsiden har du for mye klær under, slik at kroppsvarmen ikke holder ytterplagget over null. En hvilken som helst membran som fryser slipper ikke ut noen ting. Mange softshelljakker er varmere enn hardskall. Man kan derfor ha på seg mindre under.

Jeg mener som flere over her at softshell er et meget godt alternativ, og så ha ei packlite GTX-jakke til dårlig vær.

Edit: På en langrennstur på et par-tre timer velger jeg uansett ei treningsjakke (hvis ikke det er på høyfjellet da)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Norrøna softshell, som er såpass trang at hvis det ikke var stretch i stoffet så ville den ikke gått på meg rundt brystet. Rim satt for det meste under armene, der jeg forøvrig hadde åpning i glidelåsen. Spesielt ryggen var kliss våt når jeg kom hjem. En 200g/m2 ulltrøye og en tynn fleecegenser synes jeg ikke er mye under en softshelljakke når man er på tur i 15 kalde på ca 900moh. Problemet var ikke at jeg svettet så mye, men at alt ble liggende fast i jakka. Ull og fleece var tross alt ikke så veldig fuktig.

Jeg har to softshelljakker fra før også, og synes ikke de er noe bra heller (Bergans og Stormberg).

Det kommer ikke an på merket, men på hva den enkelte jakka er laga av og hvordan den er konstruert. Til min bruk har jeg kommet fram til at det er kanskje omtrent fem jakke rpå markedet som kan være aktuelt. Til andre aktiviteter vil det være snakk om andre jakker.

Jeg syns så absolutt det høres ut som du har for mye under... Jeg går gjerne i minus tjue på toppturer her i Troms, mellom 800-1500moh som regel, med kun ulltrøye under min Patagonia Ascensionist - og den er relativt tynn! Kort og godt kler jeg meg sånn at jeg fryser når jeg kommer ut av bilen. Men jeg balanserer mengden med klær såpass bra at jeg går meg varm på fem minutter og holder fint ut en hel dag såfremt jeg har med meg litt energi og ei varm dunjakke i sekken. Selv om jeg er student har jeg aldri valgt jakke med lommeboka. Jeg har bestemt meg for hvilken jakke jeg skal ha og så bestiller jeg den omså fra andre siden av jorda. Jeg her kjøpt Helsport Fenris skalljakke og litt Stormberg fleece en gang fordi prisen var "den rette", men ingen av delene verken passet eller tålte min bruk. Sikkert greie jakker for andre, men totalt skivebom og bortkasta penger for meg. Kjøpesyke er ikke bra altså...

Ryggen blir våt, ja, men jeg garanterer deg at selv om det sitter mer fukt i selve stoffet på ei softshelljakke så vil klærne under være langt mindre fuktig enn med ei skalljakke. Som og Lompa sier, hvis nullpunktet sitter inne i klesplaggene så vil du få rim uansett. Har du ei tjukk softshelljakke som ikke er laga for veldig aktiv bruk så vil mye fryse i selve stoffet. Har du ei jakke laget for aktiv bruk så kan du banke rimen bort akkurat som på ei skalljakke. Jeg har ei Mammut Extreme som er laga for å transportere fukt i høye temperaturer som definitivt er på trynet om vinteren fordi det setter seg for mye fukt i den. Den oppfører seg som ei ekstra robust hardface fleece med den forskjellen at hardface fleece ikke er på langt nær like motstandig mot regn og vind. Ascensionist-jakka derimot briljerer når det er minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvor skal man begynne?

Om den ene eller andre personen kan ha så og så mange lag under den og den jakka på den og den turen er jo rimelig uinteressant. Det jeg skrev er at jeg hadde PASSELIG mengde klær under MIN softshelljakke, der de andre klærne ikke var veldig fuktige mens jakka var SKIKKELIG fuktig. En jakke laget av en av de dyreste og mest populære produsentene til salgs i Norge.

Er det slik på dette forumet at dersom man ikke deler synet på visse klær som noen andre forum-medlemer, så kan man ikke kle seg passelig etter forholdene eller kjøpe et klesplagg i riktig størrelse? Er det ikke positivt at man kommer med et mer nyansert bilde av produktene, uten at erfaringene skal argumenteres mot eller bortforklares?

Siste 1,5 året har jeg kjøpt 14 ulike friluftsjakker, av diverse produsenter (bl.a. Norrøna, Acteryx osv) til ulik bruk (softshell, hardshell, dun, primaloft). Har nesten følt meg som en utstyrstester til tider, klærne har vært med på telemark, alpint, topptur, tur i marka og høyfjellet, jakt og fiske i skog og opp til knappe 2000 meter. Ingen vitenskaplig test, og det var heller ikke min intensjon, men erfaringen er at den eneste jakka som har skuffet meg i forhold til mine forventinger var softshelljakka fra Norrøna. Så om OP er interessert i min erfaring eller ikke får være opp til han, men jeg synes at jeg bør få lov til å skrive min erfaring. Softshell har sine tilhengere, hardshell sine og bomull sine. Det viktige er å få frem at ingen er like, og folk får finne det plagget som passer best til deres behov. Prøving og feiling er den ENESTE måten å lykkes 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik på dette forumet at dersom man ikke deler synet på visse klær som noen andre forum-medlemer, så kan man ikke kle seg passelig etter forholdene eller kjøpe et klesplagg i riktig størrelse?

Slik er det ikke - mener nå jeg.

Er det ikke positivt at man kommer med et mer nyansert bilde av produktene, uten at erfaringene skal argumenteres mot eller bortforklares?

Jovisst - men meningsbrytning om hva som fungerer og HVORFOR det fungerer eller ikke fungerer er vel også positivt? Jeg ser ingen som kaster vrak på din erfaring, selv om de ikke deler den. De kaster frem noen teorier om hvorfor erfaringene avviker. Om du gidder bruke tid på å diskutere dem blir opp til deg, men for min del hadde det faktisk vært litt interessant å høre synspunkter på passelig mengde klær under, passform (stram/løs) og så videre.

Edit: Et annet aspekt er at det faktisk ER interessant å høre forskjellene på hva som fungerer for en som fryser lett, for en som svetter mye og så videre. I hvert fall synes jeg det...

Ellers er jeg enig i at målet ikke må være at alle kler seg likt, men at hver blir i stand til å finne klær som fungerer for seg og sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.