Gå til innhold
  • Bli medlem

Høydesyke i Peru?


I&E

Anbefalte innlegg

I april skal jeg på tur til Peru - Cusco, Inka-trail, Machu Picchu og Titicaca sjøen. Det blir to uker på 3-4000 meters høyde. Er det vanlig å få høydesyke i den høyden, eller må man høyere for å bli syk. Jeg har hørt at ved bestignng av Kilimajaro er det mange som blir syke, og at det generelt er mye fokus på høydesyke på akkurat den turen. Men i forindlelse med Peru-turen har det liksom ikke vært prat på det. Er det noen som vet dette eller som har egen erfaring fra Peru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høydesyke er individuelt. Men et opphold rundt 3-4000 meter vil jeg anta at skal gå greit. Kanskje hvis man drar rett opp til 4000 m. og blir der, kan man føle ubehag. Du sier at turen skal vare et par uker. Da vil du antagelig fint få den lille akkliatiseringen som trengs. Jeg vil tippe at overveiende sannsynlig vil dette gå helt fint. Det er stor forskjell på å 4000 meter og snaue 5900 som er høyden på Kilimanjaro. Gled deg til turen. Det vil ikke være rare oddsen på at du ikke vil kjenne noe som helst til høydesyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet man gjerne anbefaler å være i Cusco i noen dager før du begynner å gå. Skal du det, så tror jeg ikke du har noe å bekymre deg over! Cusco ligger på ca. 3400 m.o.h og vil være en god akklimatisering. Men når det er sagt så vil du selvfølgelig uansett merke det når du går over passet på 4200 m.o.h (mener jeg å huske)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trolig vil du kjenne at du raskt blir andpusten og at det er lite oksygen i lufta. Jeg ville ikke bekymret meg for høydesyke. Det lønner seg imidlertid med minst en dag opphold på ca 3000 - 3500 m.o.h før du drar høyere. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Da satser jeg på at høydesyke ikke blir noe problem. Vi skal være to dager i Cusco-området før vi starter på inka-stien, og det er først dag 4 vi skal oppp til 4200 moh. Har skjønt at det er viktig å gå rolig og ikke anstrenge seg. Regner med at jeg kommer til å merke den tynne lufta, mener å huske jeg syntes det var tynn luft på Galdhøpiggen... andpusten ble jeg i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok ann på hvor lang tid du bruker på de 1000 meterne. Dersom du går bør du drikke betydelig mer. En god regel er å drikke så mye du klarer og så drikker du litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk denne turen for et par år siden. Vi ankom Cuzco med buss fra Nazca (ca 600 moh). Hadde hodepine i Cuzco, men dette gikk raskt over. Støtter Navahos tips om cocate, hadde i det minste en placeboeffekt på meg. Om du ankommer med fly fra f.eks Lima vil jeg anta at du merker høyden noe sterkere i Cuzco.

Hadde inntrykk av at få slet med symptomer på høydesyke da trekkingen startet. Angående passet på 4200 moh, er det en jevn bratt stigning både opp og ned igjen. Tror den påfølgende campen ligger på ca 3500 moh, så perioden i denne høyden er relativt kort.

Ha en god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Peru i høst og har noen tips: MYE VANN MYE VANN MYE VANN... 1l pr 1000m gjelder basisforbruket når helt i ro - dvs. 3-4l vann pr døgn på høyde 3500m. I tillegg det du selvsagt trenger ekstra for aktivitet. Du tørker utrolig fort ut i høyden. Etter båttur på titicacasjøen og 1/2t tur opp til overnatting (der lokalbefolkningen tok ryggsekkene og løp i forveien mens vi gikk sakte bak) gikk det med 1l bare på natten.. Hodepine kommer fort om en ikke følger det. Ellers gjelder det jo å gå saaakte selv om i god form.

Pass på hygiene! Hos oss fikk stort sett alle dårlig mage i en eller annen retning :shock: - Vi snakket med en gjeng nordlendinger vi traff (60-75 (eller var det 80?)! år)som hadde gått 4d Inca trail i Macchu Picchu og de hadde erfart det samme. Noen av de eldste så imidlertid uforskammet spreke ut... var nok andre som hadde slitt mer - bl.a pga mageproblemer. Så ta med idoform og alt annet av den typen...

God tur! Det blir helt sikkert flott opplevelse - absolutt et land for alle som liker fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra Kilimanjaro er at de fleste som ble syke før Kibo Hut som ligger på 4700 moh. ble syke av den fremmede bakteriefloraen og ikke direkte høydesyke. Selvfølgelig var noen slitne og utmattet etter å ha gått for fort i den relativt tynne lufta, men det ga seg bare utslag i litt hodepine. Herfra og oppover skjedde det derimot mye med mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

He-he, du har nok fått tipsene du trenger nå, men jeg kan skrive under på at VANN ikke kan inntas i store nok mengder. I så fall vil det bare ut igjen, og da er det greit. Det er veldig individuelt hvor den personlige grensen går, også i forhold til dagsformen. Ikke lett å forstå hvorfor noen takler høyde mer/mindre enn andre, og det er merkelig at fysisk form ikke alltid er avgjørende. Har selv rundet 5000 meter i Andes, uten store utslag. På den andre siden, så hadde vi med folk som svimte av på rundt 5000, og måtte fraktes ned igjen. En medvirkende årsak kan være at jeg den dagen hadde drukket 1,5 liter vann før han tok sin første slurk. VANN er med andre ord avgjørende greier, selv om man ikke nøvendigvis er tørst. God tur! 8)

Fred Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, selv om du har vært i peru nå,er det helt sikkert mange andre som skal dit. Har vært der flere ganger og det viktigste er cocate og ikke kjøtt de første dagene.kjøttet er veldig tungt for kroppen å jobbe med.Noen homeopatier lager egen homeopatiskmedisin som hjelper for høydesyke. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel hjematt fra Peru nå, og hadde en kjempefin tur. Høyden var ikke noe problem! Vi drakk coca-te og tygget coca-blader, men oppdaget raskt at mengden vi brukte bare var en brøkdel av hva peruanerne selv brukte, så hvor virkningsfult det egentlig var mot høydesyke er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.