Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag en uke med muligheter for rypejakt


Herr D

Anbefalte innlegg

Hei,

har fulgt med på forumet en stund og funnet mye inspirasjon og gode råd på siden, men dette er mitt første innlegg.

Jeg har en uke til rådighet før jeg begynner i ny jobb, og lurer på om noen har et forslag til en fin tur, hvor det fremdeles er mulig å løse jaktkort på rype. Jeg jakter med hund, slik at dette må være lov også.

Fortrinnsvis telt, men kan være greit å sjekke inn på en åpen hytte (helst ikke DNT). Har en dragning mot Jotunheimen, men fikk inntrykk av at jakten der er avsluttet de fleste steder, da jeg var der for en uke siden. Bor i Bergen, og foretrekker å slippe å reise lenger nord enn sør-trøndelag.

Herr D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det kanskje på sin plass å opplyse at flest mulig ryper i sekken heller ikke er målet. Når det gjelder jakt for å fylle sekken, og å ha mat i fryseren resten av året, så holder jeg meg til hjortejakten. Når det er sagt så må det være mulig å stille et slikt spørsmål uten at det skal møtes med en moralsk pekefinger.

Jeg tar fredningsbestemmelsene med det største alvor, og regner derfor med at man de steder hvor man fortsatt tillater jakt, anser bestanden for å tåle dette. Å sørge for å gå i rypeterreng for hunden sin del er et vel så stort poeng.

Hovedpoenget er likevel å få en fin vintertur for både hund og mann, den uken sistnevnte har til rådighet før striskjorte og havrelefse kaller...

Jeg har forøvrig latt rypa være i fred så langt i år, og skjøt bare to stykker i fjor. Jeg har derfor ikke spesielt dårlig samvittighet med tanke på årets lave bestandstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifaller Fjellbukken og Krokfoten. Den fuglen som lever nå, er stamfugl og produksjonsfugl.

At grunneier selger jaktkort er ikke ensbetydende med at bestanden er på et OK nivå. Jeg har selv kjøpt jaktkort i Trysil, og skal ta med meg hunden, men la hagla ligge igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje på sin plass å opplyse at flest mulig ryper i sekken heller ikke er målet. Når det gjelder jakt for å fylle sekken, og å ha mat i fryseren resten av året, så holder jeg meg til hjortejakten. Når det er sagt så må det være mulig å stille et slikt spørsmål uten at det skal møtes med en moralsk pekefinger.

Sorry mac.

Siden eg meiner det er feil å jakte rype når bestanden er så dårleg anser eg det som god jaktetikk å opplyse andre om det.

Ei rype tatt ut i bunnår vil ha mykje større konsekvenser for bestanden enn ti tatt ut i eit toppår. Eg vil gjerne ha ein bra bestand

å jakte på om ti år istede for ei i år, difor vifter eg gjerne med peikefingeren.

Jeg tar fredningsbestemmelsene med det største alvor, og regner derfor med at man de steder hvor man fortsatt tillater jakt, anser bestanden for å tåle dette. Å sørge for å gå i rypeterreng for hunden sin del er et vel så stort poeng.

Hadde det enda vært så vel. Men realiteten er at fjellstyrer og grunneigare ofte er såpass grådige at dei ikkje tenker lengre enn

penger i pungen der og da. Foreksempel utvida Ringebu fjellstyre jakttidane men oppfordra jegerane til moderasjon på grunn av

dårleg bestand... :!:

Angåande hundepoenget ditt så er det lite vits i å trene bikkja til rypejakt i år om det fører til at det ikkje er noko rype å jakte på

neste år

Jeg har forøvrig latt rypa være i fred så langt i år, og skjøt bare to stykker i fjor. Jeg har derfor ikke spesielt dårlig samvittighet med tanke på årets lave bestandstall.

Det er irrelevant kven som har ansvaret for årets låge bestadstall. Poenget er at du ikkje skal ha dårleg samvittighet neste år for

enda dårlegare bestandstall. Om du vil jakte, jakt rev, korp og måke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det kan forstås slik at rypejakt er en bærende forutsetning for at jeg legger ut på tur, noe det ikke er. Jeg kan godt la hagla ligge hjemme, enten det har den ene eller andre årsaken. Jeg reiste til jotunheimen forrige helg uten noen som helst annen plan enn å gå på ski og telte sammen med hunden. Turforslag mottas således med takk. Om rypejakt er tilatt så er det fint.

Det er imidlertid unødvendig å hamre løs med den moralske pekefingeren, på en så til de grader uvennlig måte.

Pekefingeren bør i så fall underbygges med noe mer enn at "fjellstyrene har ikke peiling", og løselige påstander om stamfugl meg her og stamfugl meg der. Den biologiske forklaringsmodellen og sofaspesialismen sauses sammen på en til de grader arrogant og bedrevitersk måte!!!

Til deg som har tenkt deg avgårde med hunden uten gevær, så håper jeg du tar deg i akt viltlovens forbud mot å plage viltet unødig. Hva gjelder "måke" så er ikke en måke en måke. Enkelte arter sliter jævlig om dagen, og det selv om det er fastsatt jakttid på dem.

Undertegnede har forresten jobbet flere år i miljøforvaltningen under DN og Statens naturoppsyn i tett samarbeid med biologer og annet fagpersonell. I biologisk sammenheng er ikke rypeartene under noen omstendighet truet. Men det betyr selvsagt ikke at jeg gir totalt faen.

Insinuasjonene som blir servert er en fariseer verdig!

PS!

Jeg spiser ikke rev og ikke bruker jeg pelsen heller, og lar den derfor være i fred. Den gjør heller ingen skade her jeg bor eller der jeg jakter hjort /har hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr D

Var ikke meningen å gjøre deg utilpass så du måtte gå i forsvarsposisjon. La merke til at du hadde bare dette ène innlegget og tenkte du kunne være alt fra uerfaren til slaktende villmann, da er det bra at det viser seg en ansvarlig jeger bak den andre skjerm, dog med litt temperement? :-)

Måke på Hardangervidda er foresten finfin jakttrening :!: Det er ihvertfall ingen fare for bestanden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stått opp med feil fot i dag?

Jeg har en uke til rådighet før jeg begynner i ny jobb, og lurer på om noen har et forslag til en fin tur, hvor det fremdeles er mulig å løse jaktkort på rype. Jeg jakter med hund, slik at dette må være lov også.

Fortrinnsvis telt, men kan være greit å sjekke inn på en åpen hytte (helst ikke DNT). Har en dragning mot Jotunheimen, men fikk inntrykk av at jakten der er avsluttet de fleste steder, da jeg var der for en uke siden.

Utifrå dette sitatet i starten av tråden tolka eg det som om rypejakt var ei forutsettning for turen. Fjellbukken anbefalte

forøvrigt turer utan fokus på jakt men du skulle absolutt trene bikkja.

Om du vil ha vanlege turtips er det berre å søke på forumet her, du vil finne mange bra forslag.

Siden du "har jobbet flere år i miljøforvaltningen under DN og Statens naturoppsyn i tett samarbeid med biologer og annet fagpersonell"

kjenner du sjølvsagt til dette: http://www.ssb.no/emner/10/04/10/srjakt/ Og skal ei tolke avisartikler landet over vil resultata bli enda

dårlegare i år.

Rev, korp og måke er harde mot rypebestanden så å jakte dei er god rypeforvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måke på Hardangervidda er foresten finfin jakttrening :!: Det er ihvertfall ingen fare for bestanden...

Sjøfugl meg midt i...

Får man fremdeles kjøpt kort på rype altså? Mener mitt går ut nå i neste uke. Har ikke vært i bruk siden november grunnet tett med eksamener i desember, og lite observert fugl på turene før det. Håper flere har tenkt det samme, og at det betaler seg til neste år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter ikke måke av samme grunn som jeg ikke jakter rev. Jeg skjøt en gang en måke når jeg kom hjem fra hjortejakten, men ble plent nektet av familien ellers å tilberede den. Etter det har jeg ikke tatt meg bryet med å skyte måker.

Om formålet bare var jakt på fugl kunne jeg alltids dratt på hytten, hvor det regionalt er en levedyktig stamme fjellrype og en god del orrfugl. Dette skyldes at det overhodet ikke er kultur for å jakte fugl på stedet. Jeg tråkker imidlertid i de traktene de fleste helgene om høsten (uten at jeg jakter småvilt), og tenkte å prøve noe nytt.

Jeg har som sagt ikke dårlig samvittighet for mitt uttak av ryper, verken på den ene eller andre måten. Jeg får tilfredsstilt egoet gjennom hjortejakten, og er derfor ikke så veldig skytekåt når det kommer til småviltjakten. Jeg tipper at jeg holder igjen en god del skudd som "ivrigere" jegere/ jegere som bare jakter småvilt, skyter på.

Å la hagla ligge hjemme har uansett blitt vurdert, både av vekthensyn og fordi jeg vet det kommer bedre tider med hensyn til bestanden osv. Til de av dere som har hund, så vet dere nok at det ikke er så dumt å skyte en fugl eller to for hunden sånn en gang i blant slik at den beholder interessen og ferdighetene.

Hytta ligger i sogn og fjordane og en tur til jotunheimen kan derfor fint avsluttes med en helg på hytta, og litt skogsfugljakt. Da slipper jeg også å dra på 3 kg muskedunder gjennom fjellheimen. Jeg tror nok også det blir løsningen.

Hunden blir uansett med på tur, så noe unødig plaging (i vid forstand) av viltet må påregnes! :!:

Til slutt prøver jeg meg nok en gang på en utdyping av formålet med turen:

Jeg begynner i ny jobb om halvannen uke, og tenkte derfor å ta meg en skikkelig vintertur før striskjorta (tvangstrøya) og havrelefsa overtar. Snorksove i den gode og varme vinterposen, lage kaffe, gå på ski, snørekjøre litt med hunden, få tatt noen fine bilder, kort sagt gjøre det som jeg er sikker på at alle dere andre også gjør, enten dere jakter eller ikke, eller synes rypebestanden tåler en villmann med børse eller ei.

Håper vi er på bølgelengde på dette punktet hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsfugljakt i februar er vel ikke den beste løsningen... Går ut fra at det er rypejakt du tenker på?

Ellers god tur og skyt med måte!

Tips: Revepels kan bli veldig fine skinnluer...

Selvsagt ikke! Blemme fra min side. Det toget gikk for en stund siden. nærmere bestemt 23.12 om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen ryper som har jakttid hele året. Den baglimiten på en rype (per gang) er litt problematisk, men det hører vel hjemme på turfølgesiden. Undertegnede er for ordens skyld bundet på hender og føtter av den, uten at jeg klager av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som vanlig på sin plass å gjengi noen utsagn fra lederen i norsk fangstmann etter eget hode: Rypejegere som er for fine til å skyte eller ikke bruker muligheten til å skyte smårovilt som rev, kråke, måke, ravn og skjære bør fratas retten til å jakte.

Har en liten teori: I biologien lærte vi om trofiske vekselsvirkninger; gaupa spiser hare og da går harebestanden ned, når harebestanden går ned vil gaupa slite mer med mattilgangen, og bestanden synker, da blir det mindre press på hare og bestanden øker. Dette gjelder for de fleste relasjoner mellom rovvilt og aktuelt bytte. Men; når både kråke, måke, rev, ravn og skjære har en usedvanlig god evne til å finne mat på søppelhaugen vil de ikke lenger få den nedturen de skulle hatt, og i kombinasjon med jegere som ikke er sitt ansvar bevisst på å skyte disse artene, vil disse bestandene vokse, vokse og vokse, mens byttebestandene vil synke og synke, siden predatorene bare substituerer med mat fra søppelhaugen o.l. Det er to løsninger: Skyt og fang rev, måke osv. og slutt å kast mat!

Forøvrig kan vi forby pelsfarmer så vi får opp skinnprisene på viltfangede skinn igjen, da vil det fort bli gjort noe med både rev og minkbestandene.

Men "miljøvernere" og "biologer" vil nok si jeg har et forkvaklet og gammeldags syn på naturen; til det er det bare å si: farfaren min tok ut 5-600 ryper med snarer før krigen, etter at jakta har blitt leid ut til byfolk skytes det knapt 50 - 100 ryper i det samme området, men bestanden vokser ikke likevel... kan det ha noe med at det plutselig er abnormalt store bestander av måke, ravn og kråke tro... Min far på 69 kunne forøvrig ikke huske at det var måke i fjellet da han var ung...

(Hva jaktområde angår; dra til Nordland, der er det så langt mellom fuglene uansett nå at bestanden skal ha ufortjent mye uflaks om noen klarer å finne de to rypene som sitter på hver sin side av Saltfjellet:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI!

Jeg er overhodet ikke for fin på det til å skyte de artene som du nevner, og jeg kan således nevne at hjortejakten i det distrikt jeg jakter i er et kroneksempel på hva for store bestander kan gjøre av skade på ungskog, beiteland osv. De artene som du omtaler gjør imidlertid ingen skade, flere synes tvert i mot det er koselig at blant annet reven har kommet tilbake.

Jeg føler meg hvert fall ikke truffet av beskyldningen om å være for fin på det, all den tid jeg faktisk skyter skarv og også spiser den! ;)

Reven ser jeg altså ikke noe poeng i å skyte, men gjør det gjerne hvis noen gir meg en god grunn til det, Undertegnede er nådeløs med rifla når jeg finner at forutsetningene for å jakte er tilstede.

Så lenge jeg leier jaktretten hos grunneier enten det gjelder hjort eller småvilt, kan jeg ikke godt ta meg til rette og skyte andre arter enn det som er avtalt. Ønsker grunneier eller rettighetshaver min deltakelse i kråkejakt eller skjærejakt, så er ikke jaktlysten mindre enn at jeg selvsagt blir med på det og.

Jeg tror forresten denne tråden bør få dø i stillhet før det bærer ennå lenger ut på viddene. Jeg spurte om råd til en tur med muligheter for rypejakt siden jeg har fuglehund, og har fått med meg at ingen ønsker å gi meg råd om dette fordi de prisverdig nok synes det er uforsvarlig å jakte ryper nå. Det respekterer jeg, men hunden min tar altså ikke stand på verken skjære eller rev, så formålet endres neppe til slik jakt. Det som er sikkert er derimot at det bærer til fjells med både hund og mann mandags morgen. Slik det ser ut nå blir detmest sannsynlig uten hagle, men selvsagt med hund, langline og fotoapparat. Hvem vet, kanskje jeg slenger en marinert kylling i luften, skriker PANG! og roser hunden tussete når han finner fuglen.

Herr D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til det ASI skriver om biologer og deres syn på rovviltet. Nyere forskning viser at reven er en nøkkelart i forhold til mengda småvilt. Så pila er nok ferd med å dreie når det gjelder biologers syn på dette spørsmålet.

Det er jo godt at de lærer å slå inn åpne dører etterhvert... (merkelig greier det der, kunnskap som har vært akkumulert opp i generasjoner blir plustelig ugyldig fordi ingen har forsket på det...)

Nå var egentlig min kommentar rundt rypejegere som er for fine mer generell enn rettet mot stakkars Herr D som muligens har fått mer kjeft enn fortjent, men jeg syntes tråden la opp til noen kommentarer rundt dette med å skyte predatorer. Så selv om det er med utgangspunkt i Herr Ds innlegg, er det fremdeles ment generelt.

Reven ser jeg altså ikke noe poeng i å skyte, men gjør det gjerne hvis noen gir meg en god grunn til det, Undertegnede er nådeløs med rifla når jeg finner at forutsetningene for å jakte er tilstede.

F.eks. at nevnte bestander er for store i forhold til byttedyrbestandene, jeg legger selvsagt til grunn et premiss om at store jaktbare småviltbestander er et gode, og følgelig er det mer enn god nok grunn til å skyte smårovvilt.

Så lenge jeg leier jaktretten hos grunneier enten det gjelder hjort eller småvilt, kan jeg ikke godt ta meg til rette og skyte andre arter enn det som er avtalt. Ønsker grunneier eller rettighetshaver min deltakelse i kråkejakt eller skjærejakt, så er ikke jaktlysten mindre enn at jeg selvsagt blir med på det og.

Har du spurt? Meg bekjent kjøper man jaktkort for småvilt, og i det inngår alt jaktbart fra rev og nedover (med unntak av dyr med kvote, som bever).

men hunden min tar altså ikke stand på verken skjære eller rev
Dårlig oppdragelse.... vorstheren min tar stand på alt, små hunder, katter, småvilt, elg, rein.... kan forøvrig også kalles enda dårligere oppdragelse :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden jaktet jeg litt vinterrype. Dengang hadde ihvertfall Aurland fjellstyre vinterjakt frem til siste dag i Februar.

Er noen fine områder der men en god del er høyfjell så noe værutsatt og mest fjellrype da.

Trist med alle dere som skal spytte ut negativ eder og galle rundt alle spørsmål her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt at de lærer å slå inn åpne dører etterhvert... (merkelig greier det der, kunnskap som har vært akkumulert opp i generasjoner blir plustelig ugyldig fordi ingen har forsket på det...)

Nå var egentlig min kommentar rundt rypejegere som er for fine mer generell enn rettet mot stakkars Herr D som muligens har fått mer kjeft enn fortjent, men jeg syntes tråden la opp til noen kommentarer rundt dette med å skyte predatorer. Så selv om det er med utgangspunkt i Herr Ds innlegg, er det fremdeles ment generelt.

F.eks. at nevnte bestander er for store i forhold til byttedyrbestandene, jeg legger selvsagt til grunn et premiss om at store jaktbare småviltbestander er et gode, og følgelig er det mer enn god nok grunn til å skyte smårovvilt.

Har du spurt? Meg bekjent kjøper man jaktkort for småvilt, og i det inngår alt jaktbart fra rev og nedover (med unntak av dyr med kvote, som bever).

Dårlig oppdragelse.... vorstheren min tar stand på alt, små hunder, katter, småvilt, elg, rein.... kan forøvrig også kalles enda dårligere oppdragelse :D

Der jeg jakter hjort pleier jeg bare å spørre de andre om det er greit at jeg jakter småvilt når vi ikke jakter hjort.

Skriftlighet er ikke et krav ved dagsleie og heller ikke når jakten er vederlagsfri (har skrevet masteroppgave om overskridelser i jaktretten, så kan littegranne om temaet :) ) Når det ikke foreligger en skriftlig avtale, så holder jeg meg til det som er vår felles forståelse av hva jeg har spurt om lov til å jakte på, enten det gjelder å benytte fjærekanten til grunneier til å skyte ender, skarv, eller skogen/fjellet til å jakte ryper, orrfugl.

Hjortejakten jeg deltar i er så rimelig at det er lurt av meg å være smidig og ikke tråkke på noen tær. Jeg kjenner bygdefolket så godt at jeg ikke begynner å skyte vilt andre arter, enn det de oppfatter at jeg spurte om.

Hunden min forøvrig gjør mye rart den og. Legger seg ned for foreldre som kommer trekkende med unger på akebrett, tar forsiktig stand på fuglekasser osv, før den skjønner hva det er for noe. "Skikkelig" stand hvor den nekter å flytte på seg, da kan du imidlertid ta deg faen på at det er ekte saker på ferde!

Hunden er også en av de større gordonsetterne på "markedet" og ikke typen dæhlie/alsgårdsetterne som ble avlet frem på 90-tallet. Om enn ikke av vorstehe-størrelse så er den også brukbar på snørekjøring. Vi klarer derfor å kose oss plenty selv om vi ikke jakter. Å jakte når du har en jakthund ser nå likevel på som en aldri så liten forpliktelse. Jeg synes det legges vel mye ansvar på enkeltpersoner for årets elendige rypebestand. Det ser ut som om det er forvaltningen sammen med andre klimatiske/ biologiske begivenheter som er forklaringen. Virkemidler som baglimit og forkortet jakttid burde nok vært vurdert oftere, og for flere år siden/ på flere steder enn det som er tilfelle i dag.

Jeg undrer også på hvor mange som kritiserer vinterjakten som har vært på fuglejakt tidligere i sesongen. Jeg tipper mitt innlegg ville druknet og blitt forbigått i stillhet om det kom i september. :) Det er helheten som avgjør (jada jeg vet at mitt eventuelle bidrag inngår i helheten) men å unnlate å skyte en rype per sesong virker meningsløst når du vet at naboen gir faen.

Jeg kan nevne ett konkret eksempel som jeg har undret meg mye over fra min tid i Finnmark, hvor det ble innført bag limit for noen år siden, altfor sent vil de fleste nok mene): Oppkjøperne møter liten/ ingen kontroll, og det til tross for at leverandører av ryper leverer titalls ryper av gangen, og til tross for at mange av rypene som havner hos forbruker har en farge og en fjærdrakt (og snøscooterspor/ ATV-spor på vingen), som tilsier ulovlig fangst/ jakt.

Det er viktig at individet også tar ansvar, men helheten må være i orden ellers nytter det hvert fall ikke.

Herr D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden jaktet jeg litt vinterrype. Dengang hadde ihvertfall Aurland fjellstyre vinterjakt frem til siste dag i Februar.

Er noen fine områder der men en god del er høyfjell så noe værutsatt og mest fjellrype da.

Trist med alle dere som skal spytte ut negativ eder og galle rundt alle spørsmål her inne. :)

Aurland vurderes, ikke så langt å kjøre heller. Fjellrypene pleier nå også ha en brukbar sjans til å stikke av! :)

Med tanke på alt utstyret som jeg må ha med blir det som sagt, uansett en totalvurdering av om jeg tar med hagla på fjellet først, eller om jeg tar det når jeg kommer til hytta i Nordfjord. Jeg setter også pris på at det diskusjonen foregår i en nøytral/ positiv tone.

Herr D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter også pris på at det diskusjonen foregår i en nøytral/ positiv tone.

Herr D :)

Det er ikke automatisk slik et man er negativ og skal "ødelegge" så fort man er uenig med deg. Etter ditt første raseriutbrudd har jeg ingen hensikt i å debattere mer med deg, fordi jeg antar at du tar til deg det som kommer fra folk som er enige med deg, mens flertallet - som faktisk er uenig med deg, og synes du er egoistisk/uansvarlig dersom du jakter ryper nå - går rett inn det ene øret og ut det andre.

Så da får du jakte vinterryper, så skal vi andre sitte i ro og la dem leve til høsten, og så se hvordan bestanden har klart denne vinteren.

At du jakter i vinter, har selvsagt veldig liten innvirkning på bestanden, dersom alle vi andre tar ansvar og lar være. Så god jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfish: Jeg tror du godt skjønner hva jeg legger i positiv/ negativ tone. Uenighet eller kritikk trenger ikke å være fremført på en negativ måte. det har noe med måten man sier det på. Jeg synes det er fint at folk bryr seg om bestanden og en forsvarlig forvaltning. Det har jeg også gitt uttrykk for. Du har tydeligvis ikke fått med deg at jeg mest sannsynlig reiser uten hagle heller.

Innlegget ditt hører jeg hvert fall ikke på; det fremstår bare som en trist oppvisning i usaklighet. Du motsier i beste fall deg selv når du sier du ikke finner noen hensikt i å diskutere med meg, all den tid du fortsetter å hamre løs! :)

PS!

Det antallet hjort som jeg skjøt i fjor høst, skjøt jeg heldigvis i rett ende av sesongen. Det hadde vel vært en biologisk massakre på bestanden om jeg skjøt dem i slutten av jaktperioden? Det er omtrent slik det høres ut...

Herr D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.