Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, skal på vintertur og kan ikke å pakke


jthorese

Anbefalte innlegg

Shit. Trenger hjelp til å pakke. Skal på vintertur og må pimpe opp utstyret til å holde unna 20 minus.

http://snakk.klikk.no/blogs/b/jthorese/archive/2010/02/17/hjelp-jeg-kan-ikke-229-pakke.aspx

Jeg har meldt meg på en ekstrem vinterfjelltur til Store Midtmaradalstind i Horrungane i Jotunheimen. Dette området er et av de mest fantastiske jeg har gått i noen sinne. I fjor gikk jeg Skagastølstraversen og rasket meg 18 totusenmeterstopper på en langhelg. La selvsagt ut en skryteliste på bloggen også. Det var egentlig min første skikkelige fjelltur. Bildet over er forøvrig fra Patchells Sva ved Halls Hammer, et artig lite crux på vei mot Sentraltind.

Nå har jeg bestemt meg for å hoppe i det igjen. Denne gangen går turen til Søre Midtmaradalstind som er 2056 moh.

Problemet er at jeg er uefaren på vintertur. Jeg skal gå sammen med profesjonelle førere fra DNT Fjellsport Oslo, men skal jo ta vare på meg selv. Det blir nok 10-12 minus på dagen og ned mot 20 om natta. Vi skal sove i vintertelt, har kokekar med bensin og slikt noe. Teltleir i bunnen av dalen, ved Bandet. Truger inn dit. Stegjern og isøks opp på fjellet. Varmt vann i termos. Turen tar fire dager.

Så hvordan skal jeg holde varmen?

1. Sovepose: Har superfin og lett dunpose fra Alpinelipe Super fra Western Mountaineering som tåler minus 7. Har også bivvy i GoreTex og lakenpose i Silke. Løsning: Innerpose i fleece, eller ekstra sommerpose i kunstfiber som innerpose?

2. Beina: Flere seett ullsokker er opplagt. Men inne i teltet bør jeg ha noe varmere. Duntøfler er kanskje det jeg bør gå for. Noen som har noe å anbefale her?

3. Sko: Har supre og stive fjellsko, Hanawag Crack Safety, som tåler stegjern. Men er de varme nok? Er usikker. Har fått beskjed om at vintersko med uttagbar innersko er å anbefale. Noen som har prøvd slike og kan anbefale noen merker? Alternativet er kanskje å ha noe skoovertrekk som varmer utenpå skoen? Noen som har prøvd å gå med stegjern med slike?

4. Liggeunderlag. Oppblåsbart blir for kaldt. Jeg har stor tro på gammeldags tykt liggeunderlag. Men min kollega Andreas Carlsen mener jeg må ta med dobbelt liggeunderlag for ikke å fryse. Har han rett?

Er sikker på at det er mange erfarne vinterklatrere der ute som kan hjelpe meg i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klaterer ikke, men er godt vant til vinterturer. Det første jeg stiller spørsmål ved er temperaturangivelsene dine. Når skal du dra? Det er riktignok vanligvis varmere på toppene enn i dalene midtvinters, men det skal ikke mange timene til med høytrykk før temperaturen om natten er nærmere -30 enn - 20. Det er en stor forskjell. Så punktenen dine:

1) Har selv WM Apache som har sammme temperaturangivelse som Alpinelite (som en kamerat har). Har to helger på rad ligget i Nordmarka med den i -15. Bruker silkeliner som deg. Da lå jeg i dobbelt ulltøy, en tynn dunjakke, balaclava og tykke ullsokker. Gikk akkurat. For meg virker det lite fristende å sove i lavere temperatur, ved -30 er det direkte farlig. Du må også ta med at i løpet av fire dager vil posen virke kaldere (fordi du er mer sliten, sulten, men også pga fukt). Jeg har varierende erfaring med goretexoverttrekk i minusgrader. Har opplevd at fukten blir igjen i posen, eller avsettes som rim inne i goretexovertrekket. Posen må være varm nok til at fukten blir transportert ut. Samtidig beskytter overtrekket mot fukt utenfra (som oppstår når en fyrer mm i teltet), og øker temperaturen med noen grader. Konklusjon: jeg ville skaffet en fleeceliner eller kjøpt eller lånt en varmere pose.

2) Tre-fire par sokker av ulik tykkelse er lurt. Også eget par til soveposen. Dunsokker er behagelige, men intet must. Jeg utelater dem når jeg teller gram.

3) Hvor mye man fryser på beina er høyst individuelt. Hvis man begynner å fryse ligger man imidlertid tynt ann. Generelt bør en vinterstøvel være ett nummer større enn sommerstøvler, for å få plass til ekstra tykke sokker og ekstra såler (ull). Crack Safety er et typisk 3-sesongsstøvel. Overtrekk som Forty Below Zero (varme) og Berghaus Yeti (øker temperatur noen grader) fungerer, men ikke hvis skoene allerede er for små til ullsokker. Konklusjon: her ville jeg definitivt kjøpt nye støvler. Gå til en vellassotert butikk og finn noen som passer din fot, mer enn å lytte til andres råd.

4) Din venn har rett. Et tykt skumplast er for lite. Kombinasjon oppblåsbart og skumplast er behagelig, to skumplast går også. Isolasjon mot bakken er "viktigere" enn soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sovepose: Har superfin og lett dunpose fra Alpinelipe Super fra Western Mountaineering som tåler minus 7. Har også bivvy i GoreTex og lakenpose i Silke. Løsning: Innerpose i fleece, eller ekstra sommerpose i kunstfiber som innerpose?

2. Beina: Flere seett ullsokker er opplagt. Men inne i teltet bør jeg ha noe varmere. Duntøfler er kanskje det jeg bør gå for. Noen som har noe å anbefale her?

3. Sko: Har supre og stive fjellsko, Hanawag Crack Safety, som tåler stegjern. Men er de varme nok? Er usikker. Har fått beskjed om at vintersko med uttagbar innersko er å anbefale. Noen som har prøvd slike og kan anbefale noen merker? Alternativet er kanskje å ha noe skoovertrekk som varmer utenpå skoen? Noen som har prøvd å gå med stegjern med slike?

4. Liggeunderlag. Oppblåsbart blir for kaldt. Jeg har stor tro på gammeldags tykt liggeunderlag. Men min kollega Andreas Carlsen mener jeg må ta med dobbelt liggeunderlag for ikke å fryse. Har han rett?

Er sikker på at det er mange erfarne vinterklatrere der ute som kan hjelpe meg i mål!

1. Dunposen som innerpose og en kunstfiber (3-sesong) pose ytterst

2. Ser ikke helt behovet for dette, men vil anbefale fotposer utenpå skoene når utenfor teltet i streng kulde

3.

4.To liggeunderlag: Oppblåsbart underst og bamse ekstrem skumunderlag oppå, for komfort og ekstra isolasjon. Denne rekkefølgen gir best effekt fordi luften i står stille i skumunderlaget, ikke i det oppblåsbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med i debatten, jeg :D

1. Ville definitivt gått for en innerpose i fleece. Og husk varmt vann på nalgene-flaske; utrolig godt med en varmeflaske for å få litt temperatur i posen før du legger deg:-)

2. "Ajungilak Bivouac boots" er relativt rimelige, og fantastiske å bruke i vinterfriluftslivet, spesielt dersom det er tørr snø. Bruk disse når du har slått leir, og ta med deg den innerste varmeposen ned i soveposen. Og en slipper å hoppe ned i kalde sko hvis en må ut av teltet i løpet av natta. Fantastisk :)

3. Hm.. har ikke erfaring med disse.

4. Å bruke kun ett gammeldags liggeunderlag blir for tynt, selv om det er bamse ekstrem. vil merke at snøen under liggeunderlaget blir isete etter bruk, dvs det skjer mye varmetap mot underlaget. Har prøvd endel oppblåsbare underlag, etter min erfaring er exped downmat veldig gode. Men To tradisjonelle liggeunderlag fungerer best når alt kommer til alt, synes jeg. Gjerne litt smak og behag, men jeg bruker bamse ekstrem underst og et thermarest Z-lite på toppen. Synes dette er en god kombinasjon. Og behøver ikke være redd for at ting punkterer, heller.. :-)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige tips.

Ser det er litt unenighet mellom xcream og qwer993 når det gjelder dobbel sovepose versus fleece innerpose. Noen argumenter som trekker i den ene eller andre retningen? Har selv tro på syntetpose uttapå.

Takker også for konkrete og fint tips om dunsokker/bivysko skal sjekke ut det.

Løsningen med dobbelt liggeunderlag virker bankers. Tror jeg sikter meg inn på Bamse Extrem kombinert med med noe lettere, feks artiach Light -Plus. Noe vondt å si om den kombinasjonen?

Skulle fortsatt gjerne hatt noen kvalifiserte skotips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes posen din høres for kaldt ut. Jeg har ligget i telt en natt med 25-30 minusgrader i en pose med ekstremtemperatur -15 og jeg holdt på å fryse ihjel. Var helt avhengig av primussen for å beholde varmen i kroppen. Jeg har bestemt meg for å aldri mer sove ute i så kaldt vær uten en virkelig tykk og varm vinterpose (a la Isbjørn Jan Mayen eller en superdunnpose). Jeg oppfatter det slik at du skal ligge i en fast kamp og ikke trenger å forflytte deg hver dag med all bagasje? Det betyr kanskje at du kan ta med litt ekstra vekt når det gjelder soveposen. Da skulle jeg ta med en ekstra sovepose for å ha over den andre posen din. Dette i tillegg til fleecepose og varm undertøy. Husk å bruke lue eller balaclava i soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar med tanke på bruk av fleeceinnertrekk. Min erfaring ved bruk av fleecetrekk i virkelig kaldt vær er at det fungerer best når man har det rundt soveposen, ikke inni. Det dannes da et rimlag innenfor fleeceposen, og man slipper at dette rimlaget dannes inni soveposen. Det er da bare å riste/børste fleeceposen morgenen etter, og du har en relativt tørr pose. Komforttemperaturen vil jeg tro øker like mye uavhengig om du har fleecen inni eller utenpå soveposen. Det beskytter også soveposen.

Det er ihvertfall min erfaring, selv om jeg vet at de fleste har fleecetrekket inni. Det er selvfølgelig også mer aktuelt å forhindre rimdannelse i posen når du skal sove ute i lengre strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.